کد خبر 248103
۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰

مرعشی در نشست خبری مطرح کرد؛

اعزام ۸۷ هزار و ۵۰۰ زائر امسال به حج/ تعداد پزشکان حج امسال کاهش پیدا کرده است

اعزام ۸۷ هزار و ۵۰۰ زائر امسال به حج/ تعداد پزشکان حج امسال کاهش پیدا کرده است

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از اعزام ۸۷ هزار و ۵۰۰ زائر به حج امسال خبر داد و گفت: استطاعت جسمی ۵۹۵ نفر تائید نشده که می‌توانند به این مساله اعتراض کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات ، سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در نشست خبری حج ۱۴۰۳ با اصحاب رسانه گفت: در اواخر اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال‌جاری، عملیات حج آغاز می‌شود و قبل از اعزام زائران، الزاماتی مثل احراز استطاعت جسمی و روانی زائران ضروری است.

وی با بیان اینکه ۸۷ هزار و ۵۰۰ زایر امسال به حج اعزام می‌شوند و ۳ درصد عوامل اجرایی هستند، ادامه داد: هر ساله انجام معاینات قبل از حج  و اقدامات درمانی حجاج در عربستان بر عهده  مرکز پزشکی است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر عنوان کرد: شروع معاینات از سال ۱۴۰۲ شروع شده است. فرآیند انتخاب پزشکان از سایت مرکز پزشکی شروع و بعد از مصاحبه تعدادی از پزشکان برای انجام معاینات انتخاب می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه امسال تمام کسانی که زائران را معاینه می‌کنند به حج مشرف می‌شوند، اظهار کرد: به ازای هر ۶۰۰ زائر یک پزشک انتخاب شده تا خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه دهند.

مرعشی یادآور شد: بیش از ۱۴۵۰ زائر بالای ۸۰ سال و ۹۲ نفر زیر ۱۸ سال و افراد بین ۷۰ تا ۸۰ سال ۹ هزار ۴۸۹ نفر  هستند. از ۸۲ هزار و ۱۶۴ نفر ثبت نام شده ۶۲ هزار و ۱۴۲ نفر معاینه شده، ۹ هزار ۲۶۲ نفر در حال بررسی  و ۹ هزار و ۴۴۰ نفر معاینه نشده‌اند. 

وی با بیان اینکه ۷۰۷ نفر هم به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده‌اند، خاطرنشان کرد: ۱۱ هزار و ۳۲۰ نفر از زائرانی دیابت دارند و ۱۶ هزار ۸۷۰ نفر فضای خون دارند. ضمن اینکه زائران دیالیزی امسال به حج مشرف نمی‌شوند. 

تعداد پزشکان حج امسال کاهش پیدا کرده است

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: تعداد پزشکان حج امسال کاهش پیدا کرده تا حجاج به میزان بیشتری اعزام شوند تا صف طولانی حجاج در انتظار کاهش یابد. ۴۲۵ نفر بودند امسال ۳۸۰ نفر کادر پزشکی اعزام می‌شوند. 

وی با اشاره به اینکه همانند سال گذشته ارائه خدمات در مکه در پلی کلینیک ۶۵ تختخوابی مجهز و ۵ درمانگاه شبانه‌روزی ارائه می‌شود، افزود: در محل‌های اسکان زائران هم مطب ۸ ساعته دائر است و داروها با پرواز مستقیم از تهران به عمره ارسال می‌شود. 

مرعشی در ادامه با بیان اینکه عمره از ۳ اردیبهشت آغاز و تا ۴ ذی القعده داروها اعزام شده و تیم پزشکی با زائران اعزام می‌شود، تصریح کرد: داروهای حج عمره با زائران ارسال می‌شود ولی داروهای حج تمتع حجم بیشتری دارد و فرآیند زمان‌بری دارد. 

وی با اشاره به این موضوع که سرم‌ها و شربت‌ها از عربستان خریداری می‌شود و سایر اقلام دارویی خریداری شده و در حال بسته‌بندی است، یادآور شد: بر اساس مصرف سال‌های گذشته و نیازسنجی انجام شده و فارماکوپه دارویی، تجهیزات دارویی ارسال می‌شود. 

اعلام وضعیت داروهای ممنوعه

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اضافه کرد: داروهای ممنوعه همانند حج سال‌های گذشته است. داروهای خاص بیماران با نسخه انگلیسی همراه حجاج باشند تا در فرودگاه مقصد دچار مشکل نشوند. 

وی با اشاره به اینکه واکنش اجباری حج امسال مننژیت است و کرونا و آنفلوآنزا و تب زرد برای حجاج ایرانی الزامی نیست، ادامه داد این واکنس توسط هلال احمر تهیه و در تمام کشور توزیع شده و تزریقات باید تا دو هفته قبل از اعزام زائران تزریق شوند. 

مرعشی در ادامه بیان کرد: معاینه ۹ هزار نفر از زائران انجام نشده است. از سوی دیگر، استطاعت جسمی ۵۹۵ نفر تائید نشده و می‌توانند به این مساله اعتراض کنند.

وی تاکید کردکرد: بر اساس نظرات کارشناسان فرهنگستان علوم پزشکی جمع‌بندی شد که حجاج دیالیزی با توجه به بررسی‌های علمی و فقهی به عربستان اعزام نشوند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر همچنین گفت: خانم‌هایی که کودک شیر خوار زیر ۱ سال دارند، نیز امسال به دلیل در خطر قرار گرفتن نوزاد اعزام نمی‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha