کد خبر 248049
۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۳

جو بایدن اعلام کرد؛

آمریکا در اقدامات احتمالی اسرائیل علیه ایران مشارکت نمی‌کند/ حمله هوایی ایران بی‌سابقه بود

آمریکا در اقدامات احتمالی اسرائیل علیه ایران مشارکت نمی‌کند/ حمله هوایی ایران بی‌سابقه بود

یک مقام رسمی آمریکا به سی ان ان گفت جو بایدن رئیس جمهوری این کشور در تماس تلفنی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی که ساعاتی بعد از حمله ایران به اسرائیل انجام شد، اعلام کرد که واشنگتن در هرگونه اقدامات احتمالی اسرائیل در واکنش به حملات ایران مشارکت نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل حیات، سی ان ان به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا بدون ذکر نام وی گزارش داد که جو بایدن این موضوع را بطور صریح در تماس تلفنی ساعات پیش خود با بنیامین نتانیاهو، با وی مطرح کرده است.

بایدن اگرچه بار دیگر بر تعهد امریکا برای حمایت از اسرائیل تاکید کرده اما تصریح او مبنی بر اینکه امریکا در اقدام احتمالی اسرائیل علیه ایران بعد از حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی علیه رژیم صهیونیستی مشارکت نخواهد کرد، قابل تامل است.

برپایه این گزارش، مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران پیش از حمله موشکی و پهپادی گسترده علیه رژیم صهیونیستی، به آمریکا هشدار داده بودند که هرگونه دخالت آمریکا در این جنگ، می تواند به هدف قرار گرفتن مواضع و پایگاه های این کشور در نقاط مختلف منجر شود.

همچنین پیشتر مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران به آمریکا هشدار داده بودند که اگر می خواهد آسیبی نبیند، بهتر است خود را کنار بکشد و در دام نتانیاهو نیفتد.

شبکه خبری ان بی سی آمریکا نیز در گزارشی، نوشت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در محافل خصوصی ابراز نگرانی کرده که بنیامین نتانیاهو در تلاش است آمریکا را به نحوی عمیق‌تر وارد درگیری‌هایی گسترده‌تر کند.

در این گزارش شبکه خبری ان بی سی، آمده است: به گفته سه نفر از افراد آشنا به اظهارات جو بایدن رئیس جمهور (آمریکا)، وی به طور خصوصی ابراز نگرانی کرده است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر (رژیم) اسرائیل تلاش می‌کند پای ایالات متحده را عمیقاً به یک درگیری گسترده‌تر بکشاند.

آمریکا در اقدامات احتمالی اسرائیل علیه ایران مشارکت نمی‌کند/ حمله هوایی ایران بی‌سابقه بود

آمریکا در اقدامات احتمالی اسرائیل علیه ایران مشارکت نمی‌کند/ حمله هوایی ایران بی‌سابقه بود

بایدن: حمله هوایی ایران بی‌سابقه بود

از سوی دیگر رئیس جمهور آمریکا با اذعان به اینکه حمله هوایی ایران به تاسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود، اعلام کرد که برای هماهنگی واکنش دیپلماتیک به حمله ایران به اسرائیل با رهبران گروه ۷ فردا یکشنبه به وقت محلی تشکیل جلسه خواهد داد.

برپایه این گزارش، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شنبه شب به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «اوایل امروز (شنبه به وقت محلی)، ایران - و نیروهای نیابتی آن که در یمن، سوریه و عراق فعالیت می‌کنند - حمله هوایی بی‌سابقه‌ای را علیه تأسیسات نظامی در اسرائیل انجام دادند. من این حملات را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنم.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه تلاش برای دلگرمی و افزایش روحیه رژیم اسرائیل تصریح کرد: «به دستور من، برای حمایت از دفاع اسرائیل، ارتش آمریکا طی هفته گذشته هواپیماها و ناوشکن‌های دفاع موشکی ضدبالستیک را در منطقه مستقر کرده بود. به لطف این استقرارها و مهارت فوق‌العاده نیروهای نظامی‌مان، ما به اسرائیل کمک کرده‌ایم تقریباً تمام پهپادها و موشک‌های ورودی را سرنگون کند.»

بایدن در ادامه تلاش های واشنگتن برای افزایش روحیه اسرائیل مدعی شد: من با نتانیاهو صحبت کردم تا بر تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل تاکید کنم.  به او گفتم که اسرائیل توانایی زیادی برای دفاع از خود و شکست حتی حملات بی‌سابقه از خود نشان داده است و پیامی واضح به دشمنانش ارسال می‌کند که نمی‌توانند امنیت اسرائیل را به طور مؤثر تهدید کنند.

رئیس جمهور آمریکا بدون کوچکترین اشاره ای به حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق سوریه  ادامه داد: «فردا، من رهبران گروه ۷ را گرد هم می‌آورم تا پاسخ دیپلماتیک یکپارچه به حمله بی پروای ایران را هماهنگ کنند. تیم من با همکاران خود در سراسر منطقه ارتباط برقرار خواهد کرد و ما ارتباط نزدیکی با رهبران اسرائیل حفظ خواهیم کرد. اگرچه ما امروز شاهد هیچ حمله‌ای به نیروها یا تأسیسات خود نبودیم، اما در برابر همه تهدیدها هوشیار خواهیم بود و از انجام همه اقدامات لازم برای محافظت از مردم خود دریغ نخواهیم کرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha