کد خبر 247679
۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵

ثبت دومین سهمیه المپیکی توسط داودی/ غول گرجستانی فقط وزن‌کشی کرد

ثبت دومین سهمیه المپیکی توسط داودی/ غول گرجستانی فقط وزن‌کشی کرد

جام جهانی وزنه‌برداری با قطعی شدن دومین سهمیه المپیک ایران به پایان رسید. میرمصطفی جوادی و علی داودی ۲ سهمیه در دسته‌های ۸۹ و فوق سنگین کسب کردند.

به گزارش گروه ورزشی حیات، جام جهانی وزنه‌برداری به عنوان آخرین و البته یکی از اصلی‌ترین مراحل گزینشی بازی‌های المپیک پاریس از ۱۳ فروردین در پوکت تایلند آغاز و امروز (پنجشنبه) با برگزاری دسته فوق سنگین به پایان رسید. همه مدعیان سهمیه المپیکی برای قطعی کردن سهمیه خود باید در جام جهانی حضور داشته باشند و غیبت به منزله از دست دادن المپیک پاریس است.

میرمصطفی جواد نماینده کشورمان در دسته ۸۹ کیلوگرم سهمیه المپیک ایران را در این دسته قطعی کرد و رضا دهدار در دسته ۱۰۲ کیلوگرم از رسیدن به سهمیه بازماند.

علی داودی ملی‌پوش دسته فوق سنگین ایران با حضور در رقابت‌های دسته فوق سنگین جام جهانی تایلند دومین سهمیه وزنه‌برداری ایران را برای حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس قطعی کرد.

در رقابت‌های گروه A این دسته داودی جدال سختی با نمایندگان ارمنستان داشت و در نهایت به مدال نقره یک‌ضرب، نقره دوضرب و عنوان نایب قهرمانی این دسته رسید. مدال برنز مجموع این دسته نیز به آیت شریفی رسید.

داودی که تا پیش از مسابقات با ثبت مجموع ۴۵۲ کیلوگرم در جایگاه چهارم لانگ لیست دسته فوق سنگین حضور داشت در حرکت نخست یک‌ضرب وزنه ۱۹۵ کیلوگرمی را مهار کرد اما در حرکت دوم نتوانست وزنه ۲۰۰ کیلوگرمی را بالای سر ببرد. تلاش سوم داودی در مهار وزنه ۲۰۲ کیلوگرمی موفقیت‌آمیز بود. او با این حرکت به مدال نقره یکضرب دسته فوق سنگین رسید.

در حرکت یک‌ضرب لالایان ارمنستانی با ۲۱۰ کیلوگرم در جایگاه نخست قرار گرفت و آیت شریفی با ۲۰۱ کیلوگرم به مدال برنز رسید.

لاشا تالاخادزه نابغه وزنه‌برداری جهان از گرجستان در این رقابت‌ها تنها وزن‌کشی کرد و تست دوپینگ داد، تا حضورش در المپیک ۲۰۲۴ پاریس قطعی شود. گورمیناسیان بحرینی نیز در گروه C دسته فوق سنگین به روی تخته رفت.

اداورد زیازولین وزنه‌بردار کهنه‌کار بلاروسی نیز در حرکت یک‌ضرب نتوانست وزنه‌ای را به نام خود ثبت کند.

داودی که در حرکت یکضرب به مدال نقره رسیده بود، حرکات دوضرب را با ۲۴۰ کیلوگرم آغاز کرد و در ادامه نیز ۲۵۲ کیلوگرم را بالای سر برد. او از حرکت سوم انصراف داد و با ثبت رکورد مجموع ۴۵۴ کیلوگرم و کسب عنوان نایب قهرمانی دسته فوق سنگین به کار خود پایان داد. وی ۲ کیلوگرم رکورد مجموع خود را ارتقا داد اما همچنان در رتبه چهارم لانگ لیست قرار دارد.

لالایان در دوضرب با مهار ۲۵۳ کیلوگرم به عنوان قهرمانی رسید. وی در مجموع نیز ۴۶۳ کیلوگرم را ثبت کرد. فاصله ۹ کیلوگرمی لالایان با علی داودی در مجموع می‌تواند یکی از تهدیدهای این قهرمان ارمنی برای رسیدن جوان اول ایران برای مدال المپیک باشد.

داودی جوان هر چند که تجربه زیادی در عرصه‌های جهانی و المپیک دارد اما هنوز نتوانسته حرکت یکضرب خود را تقویت کند. وی که با ۱۹۸ کیلوگرم رکورددار جوانان جهان است تا کنون بیش از ۲۰۵ کیلوگرم در حرکت یکضرب مهار نکرده و این می‌تواند پاشنه آشیل وی در رقابت با تالاخادزه، گورمیناسیان و لالایان در المپیک باشد.

بهترین رکورد تالاخادزه ۲۲۵ کیلوگرم، گورمیناسیان ۲۱۷ کیلوگرم و لالایان ۲۱۵ کیلوگرم در یکضرب است.

آیت شریفی دیگر نماینده کشورمان در دسته فوق سنگین که در رقابت‌های دسته B حصور داشت با مجموع ۴۴۶ کیلوگرم هر چند جهش خوبی در جدول ۱۰ نفر برتر این وزن داشت اما نتوانست به رکورد مجموع علی داودی در لانگ لیست برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha