کد خبر 247616
۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۶

سوئیس از برگزاری «کنفرانس صلح» بدون حضور روسیه خبر داد

سوئیس از برگزاری «کنفرانس صلح» بدون حضور روسیه خبر داد

سوئیس از برگزاری یک مذاکرات صلح در نیمه ماه ژوئن (خردادماه) خبر داد که روسیه به عنوان یک طرف اصلی در آن حضور نخواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ سوئیس پس از موافقت در ماه ژانویه برای میزبانی نشست صلح به درخواست «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین، امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که یک کنفرانس بین المللی در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ ژوئن (۲۶ و ۲۷ خرداد) در هتل بورگنستاک در دریاچه لوسرن مرکز سوئیس برنامه ریزی شده است.

پس از یک مرحله اکتشافی که شامل گفت و گو و رایزنی با کشورهای مختلف برای بررسی گزینه‌ها بود، دولت سوئیس در بیانیه‌ای گفت: هم اکنون شرایطی فراهم است تا این کنفرانس بتواند روند صلح را آغاز کند».

دولت سوئیس گفت: گام اول ایجاد تفاهم مشترک میان کشورهای شرکت کننده با هدف دستیابی به صلحی جامع، عادلانه و پایدار در اوکراین است.

سوئیس در مرحله اکتشافی اولیه گفت که با کشورهای عضو گروه هفت، اتحادیه اروپا و نمایندگان کشورهای موسوم به جنوب جهانی مانند چین، هند، آفریقای جنوبی، برزیل، اتیوپی و عربستان سعودی مذاکره کرده است.

با وجود این، وزیر کابینه دولت سوئیس اعلام کرد که روسیه در کنفرانس صلح اوکراین در نیمه ژوئن شرکت نخواهد کرد هر چند این روند بدون روسیه نمی‌تواند اتفاق بیافتد.

«ایگنازیو کاسیس» وزیر خارجه سوئیس در این خصوص به خبرنگاران گفت: یک فرایند صلح نمی‌تواند بدون روسیه اتفاق بیافتد اگرچه این کشور در جریان اولین نشست در آنجا حضور نخواهد داشت.

سوئیس می‌گوید که این کنفرانس صلح در سطح عالی با هدف تضمین یک صلح پایدار، عادلانه و جامع برگزار خواهد شد. در برخی گزارش‌ها مطرح شده که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در این نشست حضور پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha