کد خبر 247529
۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲

«حیات» گزارش می‌کند؛

عملیات «نصر ۱»؛ ضربات مهلک به رژیم بعثی در فروردین ۶۶

عملیات «نصر ۱»؛ ضربات مهلک به رژیم بعثی در فروردین ۶۶

نیروی زمینی سپاه‌ به‌منظور کنترل‌ راه‌ ارتباطی‌ «چوارتا- بسن» عراق‌ در جبهه‌ شمالی‌ و غرب‌ شهر«بانه» کردستان‌ ایران، در عملیات «نصر ۱»، موفق به آزادسازی ۱۰۰ کیلومتر مربع‌ از خاک عراق شد که طی این عملیات تعداد ۵۹۰ تن‌ از نیروهای پیاده‌ و کماندوی دشمن‌ کشته، زخمی‌ و اسیر شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، بیست و پنجم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۶ روز آغاز عملیاتی بود در منطقه هزار قله غرب بانه در دل خاک عراق که به آزادسازی ۱۰۰ کیلومتر از خاک عراق از اشغال رژیم متجاوز و مزدور بعثی انجامید. عملیات نصر ۱ یک عملیات «نفوذی» محسوب می‌شد.

اهداف عملیات

نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌منظور کنترل‌ راه‌ ارتباطی‌ «چوارتا- بسن» عراق‌ در جبهه‌ شمالی‌ و غرب‌ شهر «بانه» کردستان‌ ایران، در ۲۵ فروردین‌ ماه‌ ۱۳۶۶ و هنگامی‌ که‌ سوز و سرمای‌ زمستان‌ و برف‌ بر هوای‌ منطقه‌ حکم‌ فرما بود، دست‌ به‌ یک‌ حمله‌ نفوذی‌ زدند.

این‌ تک‌ با رمز یا صاحب‌الزمان (عج) ادرکنی‌ آغاز شد و طی‌ آن‌ بلندی‌های‌ «کوخ‌ نم‌نم» و یال‌ ارتباطی‌ میان‌ بلندی‌های‌ «سورکوه» و بسن‌ و پاسگاه‌ «سوردیزه» و بسن‌ عراق‌ در زمینی‌ به‌ گستره ‌۱۰۰ کیلومتر مربع‌ آزاد و تعداد ۵۹۰ تن‌ از نیروهای‌ پیاده‌ و کماندوی‌ دشمن‌ کشته، زخمی‌ و اسیر شدند.

عملیات «نصر ۱»؛ ضربات مهلک به رژیم بعثی در فروردین ۶۶

شرح عملیات

این عملیات که در داخل خاک عراق و با هدف کنترل جاده چوارته ـ بسن آغاز ‌شد، توسط رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران صورت گرفت.

در عملیات نصر ۱، ارتفاعات کوخ نم‌نم، دامنه‌ها و بال‌های ارتباطی بین سورکو و بسن، از کنترل دشمن خارج شدند. دشمن به خاطر شرایط کوهستانی بیشتر از سلاح‌های سبک و نیمه‌ سنگین استفاده کرد که بر اثر تسلط رزمندگان ایرانی بر مناطق مورد حمله مقداری سلاح، جنگ‌افزار سبک و مهمات به غنیمت رزمندگان درآمد.

نتایج عملیات

مناطق آزاد شده: ارتفاعات کوخ نم نم و یالهای بین سورکور و بسن - پاسگاه سوردیزه بسن - در نتیجه زمینی به وسعت : ۱۰۰ کیلومتر مربع آزاد شد.
تعداد کشته و زخمی دشمن: ۵۰۰ نفر
تعداد اسرا: ۹۰ نفر
غنائم: مقداری سلاح سبک و نیمه سنگین و مقدار زیادی مهمات
نیروی عمل کننده: نیروی زمینی سپاه پاسداران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha