کد خبر 247527
۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۲

«حیات» گزارش می‌دهد؛

عملیات «فتح 5»؛ انهدام توان رزمی دشمن در جبهه «ماووت»

عملیات «فتح 5»؛ انهدام توان رزمی دشمن در جبهه «ماووت»

در دل سوز سرما و برف سنگین مانده از زمستان و در عملیات «فتح 5»، نیروهای قرارگاه رمضان، با هدف بهره‌گیری از توان جنگندگی نیروهای معارض عراقی و انهدام توان رزمی دشمن، ارتفاعات منطقه و گستره‌ای از جمله 25 روستا در خاک عراق را آزاد کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، بیست و پنجم فروردین 1366 روز وقوع عملیاتی است که در آن سرعت‌ عمل‌ و گستردگی تهاجم‌ نیروهای‌ ایرانی سبب‌ غافلگیری‌ و انهدام‌ توان‌ رزمی دشمن‌ شد و علاوه برآن تابلویی ماندگار از همکاری و همیاری و تشریک مساعی نیروهای ایرانی با معارضان و مجاهدان عراقی ضد رژیم بعث را در قالب یک عملیات مشترک با نتایجی درخشان به نمایش گذاشت.

زمینه عملیات

با قرار گرفتن‌ سلسله‌ عملیات‌ محدود و گسترده‌ی‌ برون‌مرزی‌ در دستور کار فرماندهان‌ جبهه‌ شمالی‌ جنگ‌ و همچنین‌ هم‌کاری‌ و بهره‌گیری‌ از توان‌ جنگندگی‌ معارضان‌ کُردِ عراقی ـ به‌دلیل‌ اهداف‌ مشترک‌ ـ عملیات‌ نامنظم‌ و گسترده‌ی‌ «فتح ‌5» در منطقه‌ی‌ عملیاتی «چوارتا» و «ماووت» در شمال‌ استان‌ سلیمانیه‌ عراق‌ و هم‌زمان‌ با عملیات‌ «کربلای‌ 10» در غرب‌ ماووت‌ به‌ اجرا گذاشته‌ شد.

شرح عملیات

ساعت ۱:۴۷ بامداد روز ۲۵ فروردین‌ماه ۱۳۶۶ و هنگامی که هنوز سپیدی برف و سوز و سرمای زمستان سال پیش بر هوای آن منطقه‌ی کوهستانی مستولی بود، نیروهای تحت امر قرارگاه «رمضان» و گروه انبوهی‌ از معارضان‌ کُرد عراقی‌ با رمز «یا صاحب‌ الزمان (عج) ادرکنی» حمله را آغاز کردند.

در همان لحظات نخست، سرعت عمل و گستردگی تهاجم نیروهای ایرانی سبب غافل‌گیری و انهدام توان رزمی دشمن شد. به‌گونه‌ای که پس از گذشت‌ چند ساعت‌ از آغاز عملیات‌ و با طلوع‌ سپیده‌ صبح‌، تمام‌ نقاط‌ مورد نظر به‌ تصرف‌ نیروهای‌ خودی‌ درآمدند.

عملیات «فتح 5»؛ انهدام توان رزمی دشمن در جبهه «ماووت»

وحشت دشمن از پیروزی‌های برق آسای ایران

رزمندگان تحت فرماندهی قرارگاه رمضان ، متشکل از سپاه پاسداران و معارضان‌ کُردِ عراقی، این بار نیز با عبور از کوهستان‌های صعب‌العبور، خود را به اهداف از پیش تعیین شده می‌رسانند و بعثیان را مورد تهاجم می‌دهند. در این عملیات چندین ارتفاع حساس منطقه آزاد و پایگاه‌های زیاد از دشمن نابود می‌شوند.

همچنین لشگر 39 عراق منهدم و با در هم کوبیده شدن مقاومت‌های دشمن، تنگه مهم ازمر واقع در ارتفاع ازمر که مشرف بر شهر سلیمانیه است، به مدت 24 ساعت مسدود و موجب وحشت دشمن می‌شود.

وحشت و نگرانی نظامیان عراق، زمانی اوج می‌گیرد که جاده‌های دوکان – سلیمانیه و چوراته – سلیمانیه به کنترل کامل رزمندگان اسلام در می‌آید. با اجرای آتش رزمندگان اسلام روی شهر سلیمانیه، دکل تلویزیون این شهر که با پخش اخبار دروغ بازوی تبلیغاتی رژیم بعث محسوب می‌شد، منهدم می‌شود و در پایان تعداد 70 پایگاه ، که مسئولیت حفاظت از منطقه را داشتند، تصرف می‌شوند.

بهره گیری از توان جنگندگی معارضان عراقی

بکی از مهمترین ویژگی‌ها و نیز عوامل توفیق این عملیات، بهره‌گیری از توان رزمی نیروهای معارض عراقی بود که در طول سال‌های دفاع مقدس با سازماندهی در قالب‌هایی چون نیروی بدر، به‌عنوان یکی از پشتیبانان رزمندگان اسلام و نیروهای ایرانی منشا خدمات بسیاری شدند.

وجود اهداف مشترک، شناخت دقیقتر موقعیت منطقه و بهره از اشتراکات زبانی و جغرافیایی با جبهه مقابل، و همچنین پیوندهای عمیق عاطفی و معنوی و آرمانی این نیروها با رزمندگان ایرانی و بهره از انگیزه و اراده موجود در جهت سرنگونی و ستیز با صدامیان متجاوز و جنایتکار موجب شد تا یکی از موفقترین و ماندگارترین نمونه‌های این همکاری و تعامل تزدیک در این عملیات شکل بگیرد که پیشتر نیز در عملیات‌های اسفند 1365 پس از کربلای 5 نمود یافت.

در اسفند 66 نیز در عملیات های موفق جبهه کردستان عراق به اوج خود رسید و صدام با درک همین همکاری و پیوند تیروهای ایرانی و معارضان عراقی و بویژه مردم مظلوم کرد، دست به جنایات عظیمی همچون بمباران شیمیایی حلبچه به قصد انتقام گیری و ارعاب زد.

نتایج عملیات

مناطق آزاد شده: ارتفاعات 1726، 1552، 143، 1179، 1418 و 1248 از سلسله ارتفاعات گرماوند، بخش‌های قره داغ و سنگاو عراق و 25 روستا.

غنایم: چندین قبضه توپ، انواع خمپاره انداز، تعدادی سلاح مختلف سبک و نیمه سنگین.

تعداد کشته و زخمی دشمن: بیش از 1200 نفر

تعداد اسرا: حدود 300 نفر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha