کد خبر 247477
۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

نگاهی به نبردهای پایانی ۴ مدعی قهرمانی لیگ بیست و سوم/ برای فتح جام، ۸ هفته بجنگید!

نگاهی به نبردهای پایانی ۴ مدعی قهرمانی لیگ بیست و سوم/ برای فتح جام، ۸ هفته بجنگید!

بیست و سومین دوره لیگ برتر، 4 مدعی اصلی قهرمانی دارد که از میان آنها شانس سرخابی‌های پایتخت بیش از تراکتور و سپاهان برای فتح این جام است؛ هرچند شگفتی‌های مستعطیل سبز باعث می‌شود که هر 8 بازی پایانی برای این تیم‌های از حساسیت بالایی برخوردار باشد زیرا یک غفلت کوچک، حسرتی بزرگ را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ لیگ برتر فوتبال ایران به ۸ هفته پایانی خودش رسیده و کم کم تیم‌های مدعی قهرمانی حساب‌شان را از سایرین جدا می‌کنند و رقابت و جدال بر سر کسب جایگاه نخست و بالا بردن جام هرچه پیش می‌رویم، سخت‌تر، حیاتی‌تر، حساس‌تر و البته جذاب‌تر می‌شود. در حال حاضر چهار تیم مدعی لیگ برتر در پله‌های اول تا چهارم ایستاده‌اند و هر کدام ۸ هفته دیگر فرصت دارند تا در پایان فصل بهترین جایگاه ممکن را برای خود دست و پا کنند. در این میان سپاهان یک بازی معوقه مقابل ذوب آهن هم دارد و اگر آن بازی را ببرد بالاتر از تراکتور و در نزدیکی سرخابی‌ها خواهد ایستاد. به این بهانه به بررسی بازی‌های باقی مانده این ۴ تیم مدعی تا پایان فصل پرداختیم:

نبرد سخت ۴ مدعی بر سر یک جام/ فقط ۸ هفته فرصت دارید

هفته بیست و سوم:

* سپاهان اصفهان - نساجی مازندران
* آلومینیوم اراک - استقلال تهران
* پرسپولیس تهران - ملوان بندرانزلی
* تراکتور تبریز - ذوب‌آهن اصفهان

در این هفته از مسابقات سپاهان باید در اصفهان میزبان نساجی باشد. بازی نسبتاً راحت البته فقط روی کاغذ، سپاهان این هفته‌ها نتایج خوبی نمی‌گیرد و شرایط روحی خوبی در این تیم حاکم نیست و اگر مقابل نساجی هم به برتری نرسد عملاً باید خودش را از کورس قهرمانی خارج شده بداند، هرچند الان هم خیلی نمی‌توان امیدوار بود که این تیم به سرخابی‌ها برسد.

استقلال در اراک مصاف سختی با آلومینیوم خواهد داشت. آلومینیوم یقه تیم‌های مدعی را به خوبی می‌گیرد و جواد نکونام هم در اراک باید کار سختی برابر این تیم تجربه کند. اگر استقلال این بار هم امتیاز بدهد ممکن است تبعاتی برایش داشته باشد که جبران ناپذیر باشد ولی اگر بتواند پیروز شود سه امتیاز مهمی را کسب کرده است.

پرسپولیس هم کار دشواری مقابل ملوان و شاگردان مهدی تارتار دارد، تارتار در سال‌های اخیر خوب از پرسپولیس امتیاز گرفته و در مقاطع حساس این تیم را متوقف کرده است و امسال هم با ملوان بهترین سال فوتبالی خودش را سپری می‌کند و بدون شک اوسمار و شاگردانش کار سختی حتی در آزادی مقابل این تیم خواهند داشت.

تراکتور هم باید به مصاف ذوب آهن بحران زده این روزها برود. ماجرای استعفا و جدایی ربیعی احتمال دارد تاثیر روحی منفی روی این تیم بگذارد و این پوئن مثبتی برای تراکتوری‌ها محسوب می‌شود تا در هفته‌ای که احتمال امتیاز دادن سایر رقبا بالاست، فاصله‌اش را با صدر جدول کاهش دهد.

هفته بیست و چهارم:

* استقلال تهران - شمس آذر قزوین
* نساجی مازندران - تراکتور تبریز
* ملوان بندرانزلی - سپاهان اصفهان
* صنعت نفت آبادان - پرسپولیس تهران

استقلال باید در تهران به مصاف پدیده لیگ برتر برود. تیمی که در دور رفت در قزوین هم یقه آبی‌ها را گرفت و برای شاگردان نکونام دردسرساز شد. با این حال بعید است شمس آذر در مسیر استقلال تا پایان فصل جزو تیم‌هایی باشد که دردسرساز شود. اگر استقلال نتواند شمس آذر را در تهران شکست دهد عجیب نیست اگر قهرمانی را از دست بدهد.

نساجی با ساکت الهامی میزبان تراکتور است، تیمی که ساکت خاطرات خوشی از آن دارد و حالا به دنبال اعاده حیثیت است. با وجود شرایط نه چندان خوب نساجی، کار تراکتور در قائمشهر مقابل این تیم سخت خواهد بود.

سپاهان هم بازی دشواری در این هفته دارد و باید در انزلی میهمان ملوانی باشد که نتایج درخشانی در این فصل گرفته و خودش هم به دنبال اضافه شدن به جمع ۴ تیم بالای جدول است. این سپاهانی‌که در این هفته‌ها دیدیم نمی‌تواند به راحتی از سد ملوان عبور کند و اگر مثل دیدارهای اخیر عمل کند احتمال اینکه در انزلی امتیازی جا بگذارد زیاد است.

پرسپولیس هم در آبادان میهمان صنعت نفت است. تیمی که با کمالوند این هفته دست به کار بزرگی زد و سپاهان را شکست داد و به دنبال فرار از قعر جدول است. با این تفاسیر احتمال برد پرسپولیس در آبادان با توجه به شرایط خوب این تیم و نیاز مبرمش به سه امتیاز بالاست.

هفته بیست و پنجم:

* تراکتور تبریز - استقلال تهران
* پرسپولیس تهران - سپاهان اصفهان

تعیین کننده‌ترین هفته باقی مانده از لیگ برتر فوتبال هفته بیست و پنجم است، جایی که ۴ تیم مدعی ۲ ب ۲ به مصاف هم می‌روند و یک تورنمنت ۴ جانبه مجزا از سایر لیگ را شاهد هستیم. تراکتور در تبریز میزبان استقلال است و این را به جرئت می‌توان دشوار ترین نبرد استقلال تا پایان فصل در مسیر قهرمانی دانست. اگر استقلال از این آزمون سربلند خارج شود گام بزرگی در مسیر قهرمانی برداشته است. تراکتور هم به امتیازات این بازی نیاز دارد و اگر نیم نگاهی به قهرمانی دارد این بازی فرصت مناسبی برای رسیدن به صدر جدول برای آنهاست.

پرسپولیس هم در تهران و آزادی میزبان سپاهان است و ال ‌کلاسیکوی حساس فوتبال ایران را در این هفته در آزادی شاهد هستیم. دو تیم در سال‌های اخیر رقابت سنگین و جذاب و البته پر حاشیه‌ای با هم داشتند و حالا باید دید در این دیدار چطور مقابل هم عمل می‌کنند.

این بازی را هم می‌توان به عنوان دیداری در نظر گرفت که شاید شرایط تیم‌ها تا پیش از آن تاثیری در روند بازی نداشته باشد چرا که حساسیت خاص خودش را دارد و برای تماشاگران دو تیم هم بازی مهمی است. اگر سپاهان برنده شود معادلات بالای جدول احتمالاً پیچیده خواهد شد و پرسپولیس در صورت پیروزی در این بازی شانس قهرمانی خودش را بالا می‌برد.

هفته بیست و ششم:

* نساجی مازندران - پرسپولیس تهران
* استقلال تهران - ذوب‌آهن اصفهان
* سپاهان اصفهان - استقلال خوزستان
* فولاد خوزستان - تراکتور تبریز

این سومین دیدار نساجی با تیم‌های مدعی قهرمانی در هفته‌های آتی لیگ برتر است و این نشان از تعیین کننده بودن ساکت الهامی و تیمش در تعیین سرنوشت بالای جدول است. آنها در هفت هبیست و ششم میزبان پرسپولیس هستند و کار خیلی دشواری برابر این تیم خواهند داشت. بعید است نساجی حتی در خانه هم کاری مقابل پرسپولیس از پیش ببرد.

استقلال هم در آزادی میزبان ذوب آهن است، ذوب آهنی که فعلاً حال و روز خوبی ندارد ولی مشخص نیست در آن زمان چه وضعیتی داشته باشد. ربیعی از مربیان خوب  فوتبال ماست که می‌تواند تیمش را در شرایط خوب به مصاف استقلال بفرستد و این تیم را اذیت کند ولی ذوب آهن هم جزو تیم‌هایی نیست که در بین مشکلات استقلال در ادامه مسیر لیگ برتر آن را در نظر بگیریم.

سپاهان در اصفهان از استقلال خوزستان میزبانی می‌کند. دشواری این بازی از آن جهت است که احتمالاً شاگردان پورموسوی در آن مقطع به شدت برای بقا می‌جنگند و نتیجه بازی برایشان حیاتی است و این کار شاگردان مورایس را سخت می‌کند. شاید استقلال خوزستان شگفتی این هفته را هم رقم بزند.

در نهایت تراکتور در اهواز میهمان فولاد خواهد بود که نتایج پر فراز و نشیبی کسب کرده است و یک هفته خوب است و یک هفته بد و باید دید آمادگی این تیم در آن مقطع به چه صورت خواهد بود. با این حال شانس برد تراکتور در این بازی بالاست.

هفته بیست و هفتم:

* هوادار تهران - پرسپولیس تهران
* استقلال تهران - فولاد خوزستان
* مس رفسنجان - سپاهان اصفهان
* تراکتور تبریز - گل‌گهر سیرجان

پرسپولیس در تهران میهمان هوادار خواهد بود و سرمربی استقلالی هوادار این فرصت را دارد تا با توقف سرخپوشان به قهرمانی تیم محبوبش کمک کند ولی آنها هم بعید است مانع سر سختی برای پرسپولیس در ادامه راه باشند.

استقلال هم در آزادی میزبان فولاد است و تقابل نکونام با تیم سابقش جالب توجه خواهد بود. در این بازی هم باید برد استقلال را پیش بینی کرد، هرچند فوتبال ورزش قابل پیش بینی نیست و جذابیتش به همین است.

مس رفسنجان با نویدکیا احیا شده و برابر تیم سابق و محبوبش خواهد ایستاد و این بازی جذابیت‌های خاص خودش را دارد. باید دید اسطوره سپاهان در مسیر قهرمانی این تیم مانع خواهد شد یا نه. بازی در رفسنجان برای سپاهان کار دشواری است و احتمال امتیاز دادن سپاهان در این بازی بالاست.

تراکتور هم کار سختی در تبریز برابر گل گهر دارد و این تیم سرحال و آماده‌ی اوزوندیس می‌تواند یقه تراکتور را حتی در تبریز هم بگیرد.

هفته بیست و هشتم:

* پیکان تهران - تراکتور تبریز
* سپاهان اصفهان - هوادار تهران
* نساجی مازندران - استقلال تهران
* پرسپولیس تهران - استقلال خوزستان

تراکتور در این هفته در تهران میهمان پیکان است. احتمال دارد تا آن موقع مشخص شده باشد که تراکتوری‌ها همچنان در کورس هستند یا نه ولی خب اگر شانس قهرمانی یا کسب سهمیه داشته باشند باید پیکان را حتی در تهران هم بتوانند شکست دهند.

سپاهان میزبان هوادار تهران است و این بازی هم نباید دردسر خاصی برای سپاهانی‌ها ایجاد کند، هرچند سپاهان این هفته‌ها به هیچ تیمی نه نمی‌گوید.

نساجی اینجا به مصاف چهارمین تیم مدعی قهرمانی هم خواهد رفت و میزبان استقلال تهران خواهد بود. نکونام نساجی را خودش به لیگ برتر آورده و خاطرات خوشی با قائمشهری‌ها دارد و در مسیر قهرمانی هم نیاز دارد آنها را شکست دهد و به نظر می‌رسد موفق باشد.

پرسپولیس هم در تهران میزبان استقلال خوزستان است که احتمالاً برای بقا می‌جنگد و این می‌تواند کار سرخپوشان را در تهران هم سخت کند.

هفته بیست و نهم:

* شمس آذر قزوین - پرسپولیس تهران
* استقلال تهران - گل‌گهر سیرجان
* تراکتور تبریز - ملوان بندرانزلی
* آلومینیوم اراک - سپاهان اصفهان

پرسپولیس باید این هفته به قزوین برود. پیش بینی این هفته‌ها دیگر کار سختی است چرا که ما نمی‌دانیم در هفته بیست و نهم وضعیت جدول و شانس تیم‌ها برای قهرمانی و اختلاف امتیازها چقدر است. پیش بینی نزدیک به واقعیت برای این بازی برتری پرسپولیس خواهد بود.

استقلال هم در آزادی به مصاف گل‌گهر می‌رود و اگرچه کار سختی دارد ولی احتمالاً گل گهر در آن مقطع نه شانس سهمیه دارد و نه گزینه سقوط است و به نوعی نتیجه بازی خیلی برایش اهمیت ندارد و این به استقلال در نتیجه‌گیری کمک می‌کند.

تراکتور و ملوان تقابل سختی خواهند داشت و احتمال دارد دو تیم برای کسب سهمیه رقیب مستقیم یک دیگر باشند و شاگردان تارتار می‌توانند از تراکتور حتی در تبریز هم امتیاز بگیرند. هرچه هست تراکتور اگر هم پیروز شود کار راحتی نخواهد داشت.

در نهایت سپاهان باید در اراک میهمان آلومینیوم باشد. دیداری که بردن سپاهان در آن دور از دسترس نیست ولی راحت هم نخواهد بود.

هفته سی‌ام:

* سپاهان اصفهان - شمس آذر قزوین
* پیکان تهران - استقلال تهران
* صنعت نفت آبادان - تراکتور تبریز
* پرسپولیس تهران - مس رفسنجان

در هفته پایانی لیگ برتر احتمالاً تکلیف خیلی از مسائل روشن خواهد شد. اگر سرنوشت قهرمانی قطعی نشده باشد به احتمال زیاد بین دو تیم خواهد بود که به نظر می‌رسد استقلال و پرسپولیس باشند و باید دید تراکتور و سپاهان هم وضعیتشان در بالای جدول و کسب سهمیه چطور است. شاید این دو تیم از کورس خارج و تیم‌های دیگری مثل ملوان به جمع بالانشینان اضافه شده باشند.

نکته جالب توجه در این هفته حضور همزمان استقلال و پرسپولیس در تهران است و هرکدام از دو تیم اگر در پایان این بازی قهرمان شوند می‌توانند در خانه جشن قهرمانی بگیرند. پرسپولیس در تهران میزبان مس رفسنجان است. تیمی که این هفته در همین ورزشگاه یقه استقلال را گرفت و ۲ امتیاز از آنها در کورس قهرمانی ستاند.

استقلال هم میهمان پیکان تهران است و بعید است کار دشواری در این هفته داشته باشد. اگر سرنوشت قهرمانی به هفته پایانی برسد کار استقلال روی کاغذ در این هفته راحت‌تر از پرسپولیس خواهد بود. سپاهان هم اگر در آن مقطع هنوز در کورس باشد کار سختی مقابل شمس آذر ولو در اصفهان دارد و تراکتور هم در آبادان میهمان صنعت نفتی است که وضعیتش در آن مقطع از فصل مشخص نیست.

جمع‌بندی:

فوتبال جذابیتش را از غیر قابل پیش بینی بودنش می‌گیرد و سخت است از الان وضعیت ۸ هفته بعدی لیگ برتر را بخواهیم بسنجیم و فقط بنا بر یک سری داده آماری به بررسی وضعیت تیم‌های مدعی در بازی‌های باقی مانده پرداختیم.

شاید تا ۴-۵ هفته دیگر سرنوشت لیگ برتر با الان متفاوت باشد و باید دید در نهایت کدام تیم جام را بالای سر خواهد برد. شرایط حال حاضر نشان می‌دهد قهرمان لیگ یکی از سرخابی‌های پایتخت است ولی چه بسا در ادامه فصل روند بازی‌ها غیر قابل پیش بینی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha