کد خبر 247466
۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷

در گفتگو با «حیات»:

«دهکده برزان» اولینِ شهید آوینی/ اخلاص مرتضی او را منحصربه‌فرد کرد

«دهکده برزان» اولینِ شهید آوینی/ اخلاص مرتضی او را منحصربه‌فرد کرد

همراه شهید سید مرتضی آوینی گفت: «دهکده برزان» و صداگذاری روی این اثر مقدمه ای شد برای ژانری که سالها بعد آوینی با آن کار کرد، «خان گزیده‌ها» را ساخت و بعد در روایت فتح به تکامل رسید.

مهدی همایونفر مسئول اسبق مجموعه «روایت فتح» و همراه شهید سید مرتضی آوینی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره مستند «دهکده برزان» گفت: من سال 1359 با شهید آوینی آشنا شدم و اولین فیلم ایشان مربوط به سال 58 است. از اواخر تابستان 58 که جهاد سازندگی شروعه شد، ایشان به دعوت دوستانش به جهاد پیوست تا برای ساخت محلی برای مردمی که برایشان مشکلی در درود پیش آمده بود؛ ملحق شود. شهید آوینی نیز به این جمع می پیوندند و کار و زندگی را رها می کنند تا به آنجا بروند.

وی در ادامه افزود:  مسئول پروژه دهکده برزان مهندس مخبر بودند و از شهید آوینی می خواهند از مسیری که در حال ساخت این پروژه هست فیلمبرداری کنند. ایشان با تنی چند از دوستانشان به نام آقای هاشمی که تازگی از کانادا برگشته و فیلمبردار کار بوده اند، کمک کرده و قرار شده است چنین کاری را فیلمبرداری کنند. در نهایت شهریور این پروژه آغاز می شود.

«دهکده برزان» اولینِ شهید آوینی/ اخلاص مرتضی او را منحصربه‌فرد کرد

مسئول اسبق مجموعه «روایت فتح» اظهار کرد: مهندس مخبر روایت می کرد؛ زمانی که مشغول گودبرداری این دهکده بودیم شهید آوینی توجهش به مشکلات مردم و محرومیت ها جلب می شود. آنچه بعد از آنکه در اثر ماندگار «خان گزیده ها» می بینیم نیز به تاسی از این مستند است.

وی ادامه داد: کار آغاز شد و پس از فیلمبرداری، به پیشنهاد خود شهید آوینی، قرار بر این شد که مونتاژ و صداگذاری بر عهده ایشان باشد.امکاناتی تهیه شد و در نهایت اثر 40 دقیقه‌ای «دهکده برزان» ساخته شد. دوباره ایشان به پیشهاد خودشان متنی را نوشته و صداگذاری کار را انجام دادند و زمانی که به استودیو برای صداگذاری اثر رفته بودند در وزارت ارشاد، مسئول وقت آن زمان از صدای ایشان که بسیار مناسب بود برای صداگذاری بود تعجب می کنند و این موضوع مقدمه ای شد برای ژانری که سالها بعد آوینی با آن کار کرد، «خان گزیده‌ها» را ساخت و بعد در روایت فتح به تکامل رسید.

همراه شهید سید مرتضی آوینی در ادامه راجع به شخصیت ویژه شهید آوینی افزود: ایشان در سال 56 فارغ التحصیل فوق لیسانس از دانشگاه تهران بود؛ جهاد سازندگی نیز با کمک عده ای دانشجو ساخته شد. در واقع شهید آوینی در آن زمان هم مشغول به کار بود و هم اینکه ازدواج کرده بود و تعلق خاطرش به زندگی باید خیلی بیشتر از سایرین می بود؛ اما پس از آنکه انقلاب اسلامی و وجود نازنین حضرت امام (ره) را به صورت کامل پذیرفت؛ کاملا مخلصانه در اختیار انقلاب اسلامی قرار گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: من شهادت می دهم که بخش مهم و زیادی از کارهایی که به لحاظ کمی و کیفی در روایت فتح، مجلات و... شهید آوینی انجام می داد، تقریبا همیشه بدون دستمزد بود و کاملا هرآنچه بلد بود را مخلصانه در اختیار انقلاب قرار داد. این موضوع او را کاملا متمایز می کرد و در مقابل خداوند نیز برکت در صدا و نوشته های ایشان قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha