کد خبر 247389
۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۷

رئیس سازمان انرژی اتمی:

رادیوی داروی آلفازا در دست تولید داریم

رادیوی داروی آلفازا در دست تولید داریم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که رادیوداروی جدیدی که آلفازا است را در دست تولید داریم و در مرحله بالینی است و به‌زودی از این مرحله عبور خواهد کرد.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی یکشنبه شب در گفتگوی ویژه خبری به مناسبت ۲۰ فروردین سالروز ملی شدن صنعت هسته ای کشور بر توسعه صنعت هسته ای در صنایع و زندگی مردم تاکید کرد و گفت: سامانه های پرتودهی با کمک سازمان انرژی اتمی و در بخشی دیگر توسط بخش خصوصی در حال ساخت و راه اندازی است و به مرور تمامی ۱۲ سامانه طراحی شده ساخته و راه اندازی شود.

وی اظهار کرد: این سامانه ها هم برای غلات و هم محصولات اولویت دار مثل سیب زمینی بسیار کاربردی و مهم هستند. اولویت وزارت جهاد کشاورزی افت زدایی از سیب زمینی بود و سامانه ای را برای این هدف تطبیق دادیم.

اسلامی تصریح کرد: الان سه سامانه ساخته و راه اندازی شده و ۹ سامانه دیگر هم در حال ساخت است. این سامانه ها هم اشعه گاما و هم مکروویو را پوشش می دهند. اشعه مکروویور برای برخی از حبوبات یا نپعی از آفت خرما مورد استفاده قرار می گیرد که سعی داریم این اشعه را هم در ساماته ها به کار بگیریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره دستاوردهای سازمان در حوزه رادیوداروها اظهار کرد: با نرخ رشدی که سرطان در دنیا و کشورمان دارد یکی از شیوه های درمان رادیوداروهاست که در سالهای اخیر بیشتر مورد ‌توجه قرار گرفته است و امروز ما همپای کشورهایی که که در این زمینه پیشرو هستند، هستیم. یکی از رادیودارهای مهمی که در حال تست آن هستیم، رادیوداروی جدیدی است که آلفازا است و در مرحله بالینی قرار دارد و این از مواردی است که در دنیا امر تازه ای است و جز امریکا یا ژاپنی ها ندیدیم که کشور دیگری روی این رادیودارو کار کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha