کد خبر 247302
۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۵

در گفتگو با «حیات» عنوان شد؛

چرا آمار خشونت در جامعه بالا است؟

چرا آمار خشونت در جامعه بالا است؟

یک جامعه شناس گفت: مهم‌ترین دلیلی که یک انسان از خشونت دوری می‌کند، وصال به آرامش است و دلیلی که یک فرد در آرامش به سر می‌برد، امیدوار بودن به آینده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، چندی پیش بود که مجید موسوی‌راد، مدیرکل مددکاری اجتماعی و مشاوره فراجا خبر از آمار بالای خشونت داد و اظهار کرد: خشونت و نزاع در جامعه افزایش پیدا کرده است. سالانه ۶ میلیون پرونده در کلانتری‌های کشور تشکیل می‌شود. این آمار بدی است. از این میان، یک میلیون پرونده در دایره اجتماعی است.

در همین خصوص به سراغ اردشیر گراوند، جامعه شناس رفتیم و از او دباره چرایی بالا بودن آمار خشونت در ایران، پرسیدیم که وی در این رابطه عنوان کرد: آمار بالا درباره افزایش خشونت در ایران، دلایل متعددی از جمله اجتماعی، اقتصادی و روانی دارد.

این جامعه شناس گفت: مهم‌ترین دلیلی که یک انسان از خشونت دوری می‌کند، وصال به آرامش است و دلیلی که یک فرد در آرامش به سر می‌برد، امیدوار بودن به آینده است، انسان‌ها همواره به آینده امیدوار هستند و این موضوع در خصوص خشونت و رفتار صلح‌جویانه رابطه مستقیم دارد.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در این باره مطرح است، موضوع معیشت، اقتصاد و رابطه خرج و درآمدهاست، اگر یک انسان در جامعه‌ای نتواند زندگی خود و اطرافیانش را به خوبی بگذراند، فشار روانی به وی زیاد می‌شود.

گراوند با اشاره به نزاع‌های صورت گرفته بعد از حوادث رانندگی، گفت: خشونت در علم جامعه شناسی تعریف دارد و ما نمی‌توانیم این نزاع‌ها را در دسته خشونت قرار دهیم ولی نحوه رانندگی و عصبانیت در هنگام رانندگی در دسته خشونت قرار داده می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha