کد خبر 247226
۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸

رئیس سازمان هواشناسی کشور:

سامانه بارشی از روز سه‌شنبه وارد می‌شود/ صدور هشدار هواشناسی برای کل کشور

سامانه بارشی از روز سه‌شنبه وارد می‌شود/ صدور هشدار هواشناسی برای کل کشور

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به صدور هشدار هواشناسی از روز سه‌شنبه گفت: در روزهای تعطیلات عید سعید فطر شاهد فعالیت قوی سامانه بارشی در کل کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، سحر تاج‌بخش، رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور از روز سه‌شنبه گفت: شدت و تمرکز بارش ها در روز چهارشنبه در زاگرس مرکزی، استان لرستان و شمال خوزستان است.

وی ادامه داد: در روز پنج‌شنبه بارش ها را در نوار شمالی کشور از جمله استان مازندران و غرب گلستان شاهد خواهیم بود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه بیشتر استان‌های کشور با عبور این سامانه بارشی تحت تاثیر قرار می گیرند، افزود: مسافران در روزهای تعطیلات عید سعید فطر به هشدارهای هواشناسی توجه کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم برای این تعطیلات کمترین خسارت و تلفات برای مردم حاصل شود.

وی اضافه کرد: حدود ۲۰۰۰ نفر طی این مدت مشغول خدمت‌رسانی بودند تا داده‌های هواشناسی و اطلاعات لازم در اختیار دستگاه‌ها و مردم قرار گیرد.

رییس سازمان هواشناسی اضافه کرد: حدود ۱۷ هزار محصول مختلف در حوزه‌هایی مانند هوانوردی، کشاورزی و دریایی تولید کردیم. هشدارهای روزانه نیز صادر شد.

وی تاکید کرد: مردم با توجه به هشدارهای هواشناسی با ما همکاری بسیار ارزشمندی کردند که موجب کاهش تلفات مخاطراتی مانند سیل شد.

تاج بخش اضافه کرد:بیش از ۲۰۰ هزار گزارش و داده‌های هواشناسی از ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردین تولید کردیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اقدامات سازمان هواشناسی هنگام نوروز گفت؛ طی نوروز دو سیستم فعال بارشی در آغاز و اواخر هفته اول نوروز وارد کشور شد و اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفت و هشدارهای مرتبط صادر شد.

وی اضافه کرد: حدود ۲۰۰۰ نفر طی این مدت مشغول خدمت‌رسانی بودند تا داده‌های هواشناسی و اطلاعات لازم در اختیار دستگاه‌ها و مردم قرار گیرد.

رئیس سازمان هواشناسی اضافه کرد: حدود ۱۷ هزار محصول مختلف در حوزه‌هایی مانند هوانوردی، کشاورزی و دریایی تولید کردیم. هشدارهای روزانه نیز صادر شد.

وی تاکید کرد: مردم با توجه به هشدارهای هواشناسی با ما همکاری بسیار ارزشمندی کردند که موجب کاهش تلفات مخاطراتی مانند سیل شد.

تاج بخش اضافه کرد:  حدود ۲۰۰ هزار گزارش و داده‌های هواشناسی از ۲۴ اسفند  تا ۱۴ فروردین تولید کردیم.

رئیس سازمان هواشناسی درباره برنامه‌های سازمان هواشناسی برای افزایش رادارهای هواشناسی در سال جاری گفت: در فاز اول به ۲۶ رادار باندx نیاز داریم. ۱۰ رادار تاکنون نصب و راه‌اندازی شده است. خرید دو رادار را سال گذشته قرارداد بستیم اما به علت مسایلی مانند تحریم تحویل آن‌ها حدود یک سال و نیم به طول می‌انجامد.

وی ادامه داد: قصد داریم سال جاری دو رادار دیگر بخریم، هرچند که با توجه به شرایط کنونی تامین رادار به‌سختی صورت می‌گیرد.

تاج بخش در پاسخ به پرسشی درباره طرح برخی از انتقادات در مورد نحوه اطلاع‌رسانی سازمان هواشناسی از سیل سیستان گفت: ما با چندین دستگاه مانند وزارت نیرو، هلال احمر و راهداری ارتباط بسیار نزدیکی داریم. در جلسه کمیسیون عمران مجلس نیز دستگاه‌های کاربر هواشناسی از صدور هشدارهای به موقع هواشناسی تقدیر کردند.

وی تاکید کرد: اگر هشدارهای به موقع هواشناسی نبود، تلفات سیل سیستان بسیار بیشتر می‌شد.

وی اضافه کرد: از ۴ فروردین صدور هشدارهای هواشناسی را آغاز کردیم. با صدور هشداز قرمز، تخلیه منطقه آغاز شد بنابراین فکر نکنم که ما کوتاهی کردیم.

تاج بخش در پایان درباره چگونگی ارائه خدمات هواشناسی در زمان جنگ گفت: چه در زمان جنگ و چه در زمان صلح تابع قوانین کشور هستیم و باید وظایفمان را انجام دهیم. از سوی دیگر داده‌ها و ارتباطات بین‌المللی افزایش یافته است که در دسترسی به داده‌های هواشناسی مشکل خاصی وجود ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha