کد خبر 247225
۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰

ماجرای زباله‌های عفونی و تغییر مدیریتی در بیمارستان چالوس

ماجرای زباله‌های عفونی و تغییر مدیریتی در بیمارستان چالوس

بی‌تدبیری در امحای زباله‌های عفونی بیمارستان آیت الله طالقانی چالوس که معین شهرستان‌های کلاردشت و نوشهر نیز است، علاوه بر نارضایتی مردم و بیماران، پای استاندار مازندران را نیز به این موضوع باز کرد تا از تغییر مدیریتی بیمارستان در آینده نزدیک خبر دهد.

به گزارش گروه استان‌های حیات، در پی مشکل عدم دفن زباله‌های بیمارستانی و فاجعه بلاتکلیفی این زباله‌ها در چالوس، تغییر مدیریتی در دستور کار مسئولان استان و شهرستان قرار گرفته است.

رئیس بیمارستان تامین اجتماعی رازی چالوس در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری تسنیم در چالوس درخصوص مشکل این زباله‌ها عنوان کرد: عدم دفن زباله‌های بیمارستانی باعث دپو شدن این زباله‌ها در محوطه حیاط بیمارستان شده که نگران کننده است.

فریبرز درویش گفت: پذیرش‌ نشدن زباله‌های بیمارستانی از سوی زباله‌سوز نوشهر باعث دپوی این زباله‌ها شده است.

وی افزود: این زباله‌ها مدتی است که در حیاط بیمارستان دپو شده و هیچ یک از نهادهای شهری درباره جمع‌آوری این زباله‌های عفونی کاری انجام نداده است.

درویش با بیان اینکه این زباله‌ها امحاء شده، ولی دفن زباله صورت نگرفته است، گفت: جمع آوری زباله‌ها به عهده شهرداری چالوس است تا آنها را تحویل زباله‌سوز نوشهر بدهد، اما عدم پذیرش زباله‌سوز موجب این مشکل شده است.

تغییرات مدیریتی در راه است

سید محمود حسینی پور نوری؛ استاندار مازندران نیز در حاشیه بازدید دفتر استانداری غرب مازندران - نوشهر دراین خصوص گفت: رضایت نداشتن مردم از روند خدمات بیمارستان چالوس با رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی استان مطرح شد که تا پایان این ماه نسبت به  تغییرات مدیریتی اقدام می‌کنند.

فرماندار چالوس هم در نشست شورای اداری شهرستان گفته بود بیمارستان آیت الله طالقانی چالوس، علاوه بر شهر چالوس، بیمارستان معین شهرستان‌های کلاردشت و نوشهر نیز است،  با این حال مردم از دریافت کمترین خدمات بی‌بهره‌اند.

محمد شریفی بیان کرد: یکی از مزیت‌های بازدیدهای سر زده از مراکز درمانی و دیگر ادارات خدمات‌رسان شهرستان این است که از نزدیک با نحوه خدمات و درد و دل مردم آشنا می‌شویم.

فرماندار چالوس افزود: مردم شایسته خدمت هستند و هر مسئولی بخواهد در این حوزه کوتاهی کند، از چرخه مدیریتی خارج و این مسئولیت به افراد دلسوز، همراه و همگام با مردم سپرده خواهد شد. 

به گزارش تسنیم، مشکل مطرح شده درباره دفن زباله‌های عفونی در چالوس مربوط به پایان اسفند 1402 است.

کشورها و سازمان‌های مختلف، زباله‌های بیمارستانی را در گروه‌های متنوعی دسته‌بندی می‌کنند، گرچه همه آنها ممکن است به عفونت‌هایی آلوده باشند و سلامت انسان‌ها را به خطر بیندازند.

به همین دلیل شناخت انواع پسماندها و ضایعات بیمارستانی همراه با آگاهی از روش‌های بهداشتی دفع آن‌ها، می‌تواند از خطرات انتشار و شیوع آلودگی‌ها جلوگیری کند.

خون‌های دور ریخته شده، سرنگ‌ها و سوزن‌ها، ملحفه‌های بیمارستان‌ها، چاقوها و اجسام برنده، تجهیزات پزشکی، محیط‌های کشت میکروبی، بانداژها، تجهیزات آزمایشگاهی و غیره، از انواع زباله ‌های بیمارستانی به شمار می‌روند. معمولا این زباله‌ها بر اساس نوع مواد و نحوه دفع، طبقه‌بندی می‌شوند.

به‌طور کلی انواع زباله‌های بیمارستانی را در دو گروه خطرناک و غیرخطرناک قرار می‌دهند.

انواع زباله ‌های بیمارستانی می‌تواند برای انسان، حیوانات، آب‌ها، خاک و به‌طور کلی محیط زیست مخاطره آمیز باشد. به همین دلیل تفکیک صحیح زباله‌های بیمارستانی از مبدا اهمیت فراوانی دارد، تا این زباله‌ها با دیگر پسماندهای شهری و صنعتی ترکیب نشود. 

دفع و دفن نادرست زباله‌های بیمارستانی می‌تواند به آلودگی آب‌های زیرزمینی، خاک‌ها و زیستگاه‌های اطراف منجر شود.

آلوده شدن آب‌های زیرزمینی روی سلامت انسانها و حیوانات اثر می‌گذارد و به همین دلیل برای دفن زباله‌های بیمارستانی، خاک‌چال‌ها و گورستان‌های ویژه‌ای را در نظر می‌گیرند که هیچ حیوان و انسانی در ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با آن نباشد. به این ترتیب، از انتقال و شیوع بیماری‌ها و آلودگی‌ها از طریق آب، هوا و خاک جلوگیری می‌شود.

همچنین اگر این زباله‌ها همراه با دیگر زباله‌ها سوزانده شود، به تولید و انتشار گازهای آلوده منجر خواهد شد که برای محیط زیست و سلامت انسان خطرناک خواهد بود.

متاسفانه مشکل دفن زباله عفونی در چالوس مشکلی است که مسئولان درمانی به آن توجه‌ لازم را ندارند و همین امر به اعتراض مردم و واکنش مسئولان استانی منجر شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha