کد خبر 247092
۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۷

«حیات» گزارش می‌دهد؛

«عملیات کربلای ۹»؛ پاسخ کوبنده به شرارت دشمن در خلیج فارس

«عملیات کربلای ۹»؛ پاسخ کوبنده به شرارت دشمن در خلیج فارس

درحالی‌که‌ منطقه‌ شلمچه‌ شاهد درگیری و پیروزی‌ رزمندگان‌ اسلام‌ است‌، جبهه‌ جدیدی در غرب‌ علیه‌ نیروهای عراق‌ گشوده‌ می‌شود. رزمندگان‌ نیروی زمینی ارتش‌، پس‌ از نبردی‌ جانانه‌ و کم‌نظیر در مدت‌ ۳ ساعت‌، تنگه‌ مهم‌ باباهادی را به‌ تصرف‌ خود در آورده و باقیمانده‌ نیروهای‌ عراق‌ را وادار به‌ فرار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، ۳۷ سال پیش در چنین روزی؛ بیستم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۶ عملیات «کربلای ۹» با رمز مبارک‌ «یا مهدی‌ (عج) ادرکنی»، و با هدف‌ آزادسازی‌ ارتفاعات‌ منطقه‌ عملیاتی قصر شیرین‌، این عملیات توسط نیروی‌ زمینی ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی ایران‌ به‌وقوع‌ پیوست‌ و در نتیجه‌ ارتفاعات‌  ۵۴۲ و پاسگاه‌ مرزی‌ باباهادی به دست رزم آوران دلیر و ظفرمند ایرانی آزاد شدند.

شرح عملیات

ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۶ عملیات کربلای ۹ را با هدف پاک‌سازی مناطق اشغالی و پاسخ به شرارت‌های عراق در خلیج فارس در محور سرپل‌ذهاب و قصرشیرین در استان کرمانشاه اجرا کرد.

سه روز پس از عملیات کربلای ۸ در جنوب (محور شلمچه ـ کانال ماهی) که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۱۸ فروردین ۱۳۶۶ آغاز کرده بود، نیروی زمینی ارتش نیز عملیات کربلای ۹ را در منطقه شمال شرقی قصرشیرین در ارتفاعات قراویز انجام داد. نیروهای تیپ ۳ لشکر ۸۱ زرهی ارتش در ساعت ۱۰ صبح ۲۰ فروردین ۱۳۶۶ با رمز یا مهدی ادرکنی‌ (عج) حمله را آغاز کردند. آن‌ها از کانال مجهز به انواع تله‌های انفجاری و میدان‌های مین عبور کردند و به دشمن یورش بردند.

«عملیات کربلای ۹»؛ پاسخ کوبنده به شرارت دشمن در خلیج فارس

دستاوردهای عملیات

نیروهای ایرانی در کمتر از سه ساعت توانستند ارتفاعات ۵۴۲، ۴۱۰، ۴۰۰ و ۴۱۵ به نام سلسله ارتفاعات باباهادی را در شمال محور سرپل‌ذهاب ـ قصرشیرین آزاد کنند. همچنین ایران توانست پاسگاه باباهادی را که شش سال و نیم در تصرف ارتش بعث بود، باز پس گیرد.

در این عملیات بیست کیلومتر از خاک ایران آزاد شد و ارتش ایران در عمق دوکیلومتری خاک عراق در کنار دیوار رودخانه قره‌تو مستقر شد. ارتش عراق نیروهای فراری خود را جمع‌آوری و برای بازپس گرفتن مواضع ازدست‌داده در شش مرحله پاتک کرد که هر بار با تلفات و ضایعات سنگین مجبور به عقب‌نشینی شد.

ساعت ۱۷ روز عملیات، عراق با گردان ۱ تیپ کماندویی سپاه دوم و با پشتیبانی تانک و آتش توپخانه پاتک دیگری کرد که با مقاومت شدید و آتش پرحجم توپخانه نیروهای ایران این پاتک هم دفع شد. در نهایت، ارتش عراق با به جا گذاشتن بیش از دویست کشته عقب‌نشینی کرد. جنازه فرمانده گردان عراقی، سرگرد صالح ابراهیم عطیه، در بین کشته‌شدگان پیدا شد.

در جریان دفع این پاتک‌ها، پانزده تانک و سی‌وپنح نفربر و پنج خودرو و چندین انبار مهمات و دو آتشبار عراق منهدم شدند. البته ارتش عراق در اطلاعیه نظامی شماره ۲۶۳۵ خود به پیشروی نیروهای ایرانی در این عملیات اعتراف کرد.

این عملیات علاوه بر پاکسازی مناطق اشغالی، باعث شد تا عراق نتواند در منطقه عملیاتی کربلای ۸ نیروی تازه‌نفس وارد کند. همچنین از نقل‌وانتقالات دشمن برای کمک به نیروهای درگیر در شرق بصره جلوگیری کرد.

در این عملیات نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ۸۰ درصد از گردان‌های ۱، ۳ و ۴ از تیپ کماندویی سپاه دوم و گردان ۴ نیروی مخصوص از تیپ ۳ عراق را منهدم کردند. از نیروهای ارتش عراق ۱۸۰۰ تن کشته و زخمی شدند و ۵۵ تن نیز به اسارت درآمدند. ایران تعداد زیادی خمپاره‌انداز، تیربار، جنگ‌افزار انفرادی و مقادیر زیادی مهمات غنیمت گرفت.

«عملیات کربلای ۹»؛ پاسخ کوبنده به شرارت دشمن در خلیج فارس

اطلاعیه‌ قرارگاه‌ خاتم‌ الانبیاء(ص) درباره عملیات‌ کربلای‌ ۹

بسم‌ الله الرحمن‌ الرحیم‌

محمد رسول‌ الله والذین‌ معه‌ اشداء علی الکفار رحماء بینهم‌

ملت‌ مبارز و قهرمان‌ ایران‌ !همزمان‌ با پیروزی‌ چشمگیر سپاهیان‌ اسلام‌ در منطقه‌ عملیاتی شرق‌ بصره‌ ، رزمندگ‌ان‌ پرتوان‌ نیروی‌ زمینی ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی ایران‌ در ساعت‌ یک‌ بامداد امروز (۱۳۶۶/۱/۲۰) با گ‌شودن‌ جبهه‌ جدیدی‌ در غرب‌ کشور، عملیات‌ کربلای‌ ۹ را با رمز مقدس‌ «یا مهدی‌ (عج) ادرکنی» آغاز کردند.

لشکریان‌ توحید، در این‌ عملیات‌ که‌ به‌ منظور پاکسازی‌ مناطق‌ تحت‌ اشغال‌ میهن‌ اسلامیمان‌ از لوث وجود صدامیان‌ و پاسخ‌ به‌ شرارت‌های‌ رژیم‌ جنگ‌ افروز بعث‌ عراق‌ در منطقه‌ خلیج‌ فارس‌ انجام‌ گرفت‌، موفق‌ شدند با انهدام‌ بخش‌ وسیعی از ادوات‌ جنگی دشمن‌، خسارت‌ سنگینی به‌ آنها وارد آوردند. رزمندگان‌ اسلام‌ با اتخاذ تاکتیک‌ نفوذی‌ درعمق‌ جبهه‌ دشمن‌ و با عبور از کانال‌ پیچیده‌ مجهز به‌ انواع‌ تله‌های‌ انفجاری‌ و میادین‌ مین‌، ارتفاعات‌ ۵۴۲، ۴۱۵ ،۴۰۰ ،۴۱۰ و پاسگاه‌ مرزی‌ باباهادی‌ را که‌ مدت‌ شش‌ سال‌ و نیم‌ در اشغال‌ نیروهای‌ دشمن‌ بود، به‌ تصرف‌ خود در آوردند و با آزادسازی‌ این‌ ارتفاعات‌ ۲۰ کیلومتر مربع‌ از خاک‌ میهن‌ اسلامیمان‌ از لوث وجود صدامیان‌ پاکسازی‌ شد.

در این‌ عملیات‌ افتخارآفرین،‌ دلیر مردان‌ ارتش‌ جمهوری اسلامی ایران‌ علاوه‌ بر کشته‌ و زخمی کردن‌ بیش‌ از ۸۰۰ تن‌ از نیروهای‌ عراق‌، ده‌ها تن‌ از آنها را به‌ اسارت‌ خود در آورده‌ و گردان‌های‌ ۳،۱ و ۴ از تیپ‌ کماندویی سپاه‌ دوم‌ عراق‌ را به‌ میزان‌ ۸۰ درصد منهدم‌ کردند.

دشمن‌ شکست‌ خورده‌ ، بعد از ظهر به‌ منظور باز پس‌ گیری‌ مواضع‌ از دست‌ رفته‌ و با جمع‌ آوری نیروهای‌ شکست‌ خورده‌ خود اقدام‌ به‌ اجرای‌ هفت‌ پاتک‌ سنگین‌ کرد که‌ هر بار با تحمل‌ تلفات‌ و ضایعات‌ سنگینی مجبور به‌ عقب‌ نشینی و فرار از منطقه‌ شد.

در این‌ عملیات‌، علاوه‌ بر انهدام‌ ۴۵ دستگاه‌ تانک‌ و نفربر دشمن‌، چندین‌ انبار مهمات‌ و چهار آتشبار توپخانه‌ دشمن‌ نیز به‌ آتش‌ کشیده‌ شد و شمار زیادی‌ خمپاره‌ انداز، تیربار، جنگ‌ افزارهای‌ انفرادی‌ و مقادیر فراوانی مهمات‌، سالم‌ به‌ دست‌ رزمندگان‌ اسلام‌ افتاد.

«عملیات کربلای ۹»؛ پاسخ کوبنده به شرارت دشمن در خلیج فارس

نتایج عملیات

مناطق آزاد شده: ارتفاعات ۵۴۲ و پاسگاه مرزی «بابا هادی»

یگان‌های منهدم شده دشمن: گردان‌های ۱، ۳ و ۴ از تیپ کماندویی سپاه دوم - گردان ۴ نیروی مخصوص از تیپ ۳

تعداد کشته و زخمی‌های دشمن:  ۱۸۰۰ نفر

غنائم: تعداد زیادی خمپاره انداز - تیربار - جنگ افزار انفرادی و مقدار زیادی مهمات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha