کد خبر 247048
۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰

«حیات» گزارش می دهد؛

ما به «محفل» بیشتر نیاز داریم

ما به «محفل» بیشتر نیاز داریم

در حقیقت شاید «محفل» توانسته است با تمرکز بر مفاهیم دینی و سرگرمی به صورت همزمان، مخاطبان خاص خود را بیابد و پس از دو فصل اجرا؛ حالا جای خود را در میان مردم و بیننده ها باز کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ شاید در دوره‌ای نباید مدعی اختراع چرخ از ابتدا باشیم و همین موضوع بتواند ما را گامی جلو ببرد. در ایامی از نوروز که مقارن با ماه مبارک رمضان بود؛ شاید بتوان گفت بهترین برنامه ای که توانست این همزمانی را در کنار یکدیگر حفظ کرده و از آن بهره ای ببرد برنامه «محفل» به کارگردانی محمدجواد حشمت است.

در واقع طبق آنچه که تولیدکنندگان برنامه اذعان دارند؛ «این برنامه دارای اتاق فکری است که هیچ وقت در معرض دید مخاطب نیست و هر اتفاقی که در برنامه رخ می‌داد فکر شده بوده است. هیچ اتفاقی در برنامه نمی‌افتاد مگر اینکه از قبل روی آن برنامه‌ریزی شده باشد و این اتاق فکر است که باعث متفاوت شدن برنامه می‌شود». در واقع نشاطی که در این برنامه وجود دارد باعث می شود فاصله ای که میان مردم و قشر مذهبی و قرآنی حس می شد؛ کمتر شود و همبستگی افزایش یابد.

فرآیند ساخت برنامه به گونه ای پیش رفت که تولیدکنندگان این برنامه از ایده هایی ماورایی فاصله گرفته و برای حفظ مخاطبانشان از آزمون و خطاهای بی اثر فاصله گرفتند. از سوی دیگر برنامه سازان «محفل» برای ساخت چهره‌ها خودشان پیش‌قدم شده و از چهره های شناخته شده برای جلب رضایت مخاطبانشان بهره نجسته است که این موضوع در نوع خود اتفاقی شایسته است.

میهمانان برنامه نیز از همه اقشار و گروه های سنی هستند که با جستاری کوتاه در فضای مجازی می توان به میزان اقبال و جلب نظر مخاطبان در آن پی برد. برای نمونه برنامه شب گذشته که در آن قاری نوجوانی با نام «صالح مهدی زاده» به قرائت قرآن پرداخت؛ عقل و هوش از سر تمام مخاطبانش برده و آنان را به تلاوتی زیبا و ماورایی دعوت کرد.

در واقع چهره های قرآنی آنچنان که باید، در فضای عمومی جامعه به لطف کم کاری رسانه های صوتی و تصویری شناخته شده نیستند و نقطه مثبت دیگر این برنامه آشناسازی مردم به چهره های قرآنی بود. چهره هایی که حتی در ادامه هرکدام می توانند در سطوحی دیگر فعالیت کرده و برای برنامه سازان این حوزه راه را تسهیل کنند.

در حقیقت شاید نویی برنامه «محفل» به لحاظ اینکه پرداختی دیگر به مقوله قرآن، تلاوت و مفاهیم قرآنی دارد؛ توانسته است با تمرکز بر مفاهیم دینی و سرگرمی به صورت همزمان، مخاطبان خاص خود را بیابد و پس از دو فصل اجرا؛ حالا جای خود را در میان مردم و بیننده ها باز کند. البته این موضوع رسالت این برنامه را بیشتر کرده تا جایی که مخاطب حالا انتظارات بیشتری از تولیدکنندگان برنامه دارد و «محفل» در عین اینکه باید هویت قرآنی و دینی خود را حفظ کند، این سطح از رضایت را نیز باید در میان مخاطبانش نگاه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha