کد خبر 246823
۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴

سفیر ایران در روسیه:

امروز مسیحیان آزاده نیز در کنار ملت فلسطین هستند

امروز مسیحیان آزاده نیز در کنار ملت فلسطین هستند

سفیر ایران در روسیه با اشاره به موج انزجار جهانی از جنایات رژیم صهیونیستی گفت: امروز نه تنها ملت‌های مسلمان، بلکه مسیحیان آزاده جهان نیز در کنار ملت فلسطین هستند و به جنایات تل‌آویو در سایه سکوت مجامع بین‌المللی و برخی کشورهای جهان اعتراض دارند.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ کاظم جلالی روز جمعه در کنفرانس روز جهانی قدس؛ تأثیرات طوفان الاقصی بر شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی -نقش روسیه در حمایت از فلسطین به میزبانی مرکز اورشلیم در مسکو افزود: مردم و رهبری روسیه از جمله مسیحیان آزاده جهان هستند که امروز با خردمندی در کنار مردم مظلوم فلسطین هستند، همچنانکه این کشور مواضع خوبی در موضوع فلسطین و جنایات اسرائیل در غزه و همچنین پیگیری‌های خوبی در شورای امنیت سازمان ملل داشته است.

ملت فلسطین، ریشه‌دار در تاریخ

سفیر ایران در روسیه در بخش دیگری از سخنان خود از ملت فلسطین به عنوان ملتی ریشه‌دار در تاریخ کهن یاد کرد و گفت:‌ صهیونیست‌ها قادر به نابودی این ملت ریشه‌دار نیستند؛ برای مثال آوردن درباره زنده بودن ملت فلسطین همین بس که آنها ۶ ماه است که مردم غزه در شدیدترین جنایات اسرائیل مقاومت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: مقاومت مردم فلسطین و به ویژه غزه همه دنیا را به تعجب واداشت. اگر این مردم ریشه دار نبودند تا به حال تسلیم شده بودند. امروز، سرزمین بسیار کوچکی به نام غزه در محاصره چندین ساله رژیم اسرائیل و اخیرا ۶ ماه در شدیدترین گلوله باران ها و تهاجم نظامی قرار دارد. اینجاست که مقاومت مردم فلسطین بخش شکوهمند تاریخ است.

جلالی گفت:‌ اما بخش سیاه تاریخ آن است که در شرایطی که صدای دفاع از حقوق بشر در جهان بلند است، مردمی در یک منطقه دنیا مورد شدیدترین ظلم و تهاجم هستند. مردمی که حتی آب، غذا، دارو و مکان برای زندگی ندارند.
وی با انتقاد از برداشته نشدن گام‌های مطلوب برای توقف جنایات اسرائیل در مجامع بین‌المللی گفت:‌ سازمان ملل متحد و شورای امنیت تشکیل شدند تا صلح و امنیت جهان را صیانت کند اما ۶ ماه است که نتوانسته است به یک تصمیم بازدارنده در موضوعی شفاف دست یابند و اخیرا قطعنامه‌ای نیم بند صادر کردند و آمریکا اعلام کرد که الزام آور نیست.

حاکمان آمریکا، مشکل  امروز جامعه بشری

سفیر ایران در مسکو با اشاره به مانع‌تراشی‌های آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد بر سر راه تصویب قطعنامه‌های آتش‌بس فوری در غزه و حمایت واشنگتن از جنایات تل‌آویو گفت: مشکل امروز جامعه بشری، حاکمان ایالات متحده آمریکا هستند. آمریکایی‌ها استانداردهای دوگانه را در دنیا رایج کرده اند و از تروریست ها حمایت می کنند.

وی با اشاره به تحولات سوریه طی سال‌های اخیر و جولان تروریست‌ها با پشتیبانی آمریکا در این کشور افزود: به سوریه نگاه کنید و اینکه چگونه تروریست ها را بر سر یک ملت مظلوم ریختند و تلاش کردند که سوریه را نابود کنند و یک حکومت مستقل را با تحمیل و زور از سر راه خود بردارند.

جلالی در ادامه خطاب به حاکمان آمریکا گفت: چه کسی به شما مجوز داد که تروریست ها را بر سر مردم سوریه بریزید؟؛ آنها همین کار را در عراق انجام دادند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها علاوه بر حمایت از تروریست‌ها، افرادی که پرچم مبارزه با تروریسم را در دست داشتند نیز به شهادت رساندند؛ آیا در جهان فردی می‌تواند ادعا کند که به اندازه بخش بسیار کوچکی از تلاش‌های شهید ژنرال سلیمانی با تروریسم مبارزه کرده باشد؟ آنها به جای اینکه به شهید سلیمانی، مدال بدهند و تشویق کنند، او را به شهادت رساندند. البته از نظر خود سردار سلیمانی، این بالاترین مدالی است که وی به آن نائل آمد، چون او به دنبال شهادت بود.

اگر حمله به کنسولگری کشور دی گری بود،‌ چه واکنشی داشتند؟

سفیر ایران در روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با محکوم کردن اقدام رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، عدم محکومیت این اقدام از سوی برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا را یادآور شد و خطاب به مقامات واشنگتن گفت: این اقدام تل‌آویو نقض حاکمیت کشور مستقلی به نام سوریه و نقض مقررات بین‌المللی اماکن دیپلماتیک در ارتباط با ایران بود، آیا این جنایت نبود؟

وی یادآور شد: حمله به یک مکان دیپلماتیک در جهان، اقدامی کم‌سابقه در جهان بود، اگر این اتفاق در منطقه دیگری از جهان و برای کشوری غربی رخ داده بود، آمریکایی‌ها به شیوه ‌ای دیگر رفتار می‌کردند.

جلالی در ادامه با اشاره به شهادت جمعی از فرماندهان نظامی ایران در حمله موشکی به کنسولگری ایران در سوریه،‌از این شهدا به عنوان شجاع‌ترین عناصر ضد تروریسم یاد کرد و این اقدام را بخش دیگری از جنایات رژیم صهیونیستی عنوان کرد.

اسرائیل از جنایت در غزه رهاوردی نخ واهد داشت

سفیر ایران در روسیه در بخش دیگری از سخنان خود ملت فلسطین شجاع و مقاوم توصیف کرد و گفت: این ملت بزرگ،‌ تسلیم نمی‌شود و وعده خداوند در قرآن کریم نیز این است که چنین ملتی، شکست‌ناپذیر است.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی ۶ ماه است که در فلسطین به جنایات خود ادامه می‌دهد اما نتوانسته‌ است به پیروزی دست یابد؛ اسرائیل جنایت کرد اما موفقیتی به دست نیاورد و از این پس نیز موفق نخواهد بود.

از دین منطق و عقلانیت ، ترور بیرون نمی‌آید

جلالی در ادامه باری دیگری از مواضع حاکمیت روسیه و مردم این کشور در حمایت از مردم فلسطین قدردانی کرد و همچنین با تسلیت حادثه تروریستی در سالن کنسرت تالار کروکوس در نزدیکی مسکو، گفت:‌ دوستان روس ما باید بدانند که تروریست ها مسلمان نیستند.

وی خاطرنشان کرد:‌ از دین اسلام که دین منطق و عقلانیت است، ترور بیرون نمی آید. عاملان حمله تروریستی به کروکوس، منحرفین از اسلام و افرادی بودند که قدرت های بزرگ از آنها سوء استفاده کردند.

سفیر ایران در روسیه گفت: نه تنها یک مسلمان، بلکه یک انسان دارای وجدان، چنین جنایتی را در کروکوس سیتی انجام نمی دهد؛ ما امروز خوشحال هستیم که با خنثی شدن توطئه دشمنان جهان اسلام با خردمندی رهبری روسیه،‌امروز ما مسلمانان در کنار مسیحیان آزاده در مسکو درباره احقاق حق مردم مظلوم فلسطین سخن می‌گوییم.

در ادامه این آیین، معاون پیشین دومای دولتی و رئیس مرکز اورشلیم روسیه و همچنین سفیران سوریه و فلسطین در مسکو و رئیس اداره مفتیات مرکزی روسیه به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.

در حاشیه این نشست، نمایشگاهی از آثار هنری و خوشنویسی با موضوع مسجد الاقصی و مقاومت مردم فلسطین برپا شده بود.

پیش از این نشست که بعدازظهر جمعه 17 فروردین 1403 برگزار شد، آیین روز جهانی قدس همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با حضور برخی سفیران کشورهای اسلامی، شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی و شمار زیادی از مسلمانان در مسجد جامع مسکو برگزار شد.

همچنین طی فروردین‌ماه 1403 همزمان با ماه مبارک رمضان، آیین‌های جداگانه‌ای با شعار "افطار در قدس- مردم غزه را دریابید" از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد که معاون وزیر امور خارجه روسیه، رئیس شورای مفتیان و رئیس اداره مفتیات مرکزی این کشور و جمعی از سفیران کشورهای اسلامی درباره راهکارهای توقف خونریزی و کشتار اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت و گو کردند.

علاوه بر این، جمعی از سفرای کشورهای اسلامی، شخصیت‌های سیاسی، اعضای جنبش‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد حامی آرمان رهایی قدس شریف از چنگال غاصبان صهیونیست عصر چهارشنبه در آستانه روز جهانی قدس مقابل سفارت فلسطین در مسکو تجمع برپا کردند.

همچنین جمعی از علما و اندیشمندان مسلمان شامگاه پنجشنبه در نشست "افطار در قدس، غزه را دریابید" به میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، از بی‌عملی برخی کشورهای اسلامی در قبال جنایت‌های رژیم‌ صهیونیستی و همچنین سیاست دوگانه مجامع بین‌المللی در قبال فلسطین انتقاد کردند.این نشست در آستانه روز جهانی قدس با حضور کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو، نفیع‌الله عشیرف رئیس اداره دینی بخش آسیایی روسیه، حجت الاسلام و المسلمین موصلی نماینده آیت‌الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق، مفتی انار رمضانوف رئیس اداره مفتیات مرکزی، معاونین اول مفتی آلبر کرگانوف رئیس مجمع دینی مسلمانان روسیه، مفتی سیدو فوزی رئیس اداره دینی مسلمانان اورال و برخی دیگر از روسای جمعیت‌ها و اندیشمندان شیعه و سنی مسکو برگزار شد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. مذاکرات برای برقراری آتش بس دوباره در غزه و آزادی اسرا با میانجیگری قطر و مصر و مشارکت آمریکا تاکنون به نتیجه نرسیده است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیش بینی کرده بود که تا قبل از ماه مبارک رمضان، حماس و اسرائیل برای دور جدید آتش بس به توافق دست یابند اما این پیش بینی به واقعیت نپیوست.

اکنون با توجه به وضعیت فاجعه بار غزه و هشدارهای پی در پی سازمان ملل درباره این منطقه از یک سو و تهدید رژیم اسرائیل برای حمله به رفح از سوی دیگر که می تواند بحران در غزه را به فاجعه ای غیرقابل توصیف تبدیل کند، تلاش ها برای جلوگیری از این فاجعه همچنان ادامه دارد.

قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه، سرانجام پس از نزدیک به ۶ ماه جنگ در غزه روز دوشنبه به وقت محلی ، ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۲۴ در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید که خواستار آتش بس فوری در غزه در ماه رمضان شده است با این رویکرد که زمینه آتش‌بس پایدار را فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha