کد خبر 246631
۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

حمایت از استعدادهای برتر پژوهشی در باشگاه پژوهشگران شاهد و ایثارگر/ کیت‌های تشخیص بیماری بومی‌سازی شد

حمایت از استعدادهای برتر پژوهشی در باشگاه پژوهشگران شاهد و ایثارگر/ کیت‌های تشخیص بیماری بومی‌سازی شد

یک مخترع و فناور در حوزه ژنتیک و سلول‌های بنیادی با اشاره به بومی‌سازی کیت‌های تشخیص بیماری گفت: ما در باشگاه پژوهشگران شاهد و ایثارگر با حمایت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران توانسته‌ایم فرآیند جذب و شناسایی پژوهشگران را به نحو احسن انجام بدهیم. 

محدثه ولی‌زاده، عضو هیات علمی دانشکده فن‌آوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مخترع و فن‌آور در حوزه ژنتیک و سلول‌های بنیادی، عضو بنیاد نخبگان و دانش پژوهان بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس باشگاه پژوهشگران شاهد کشور در گفتگو با خبرنگار حیات گفت: کیت‌های شناسایی بسیاری از بیماری‌ها از انگلستان وارد کشور می‌شد. این کیت‌ها به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه با دردسرهای بسیاری به ایران می‌رسید زیرا لازم بود برای ارسال به ایران از چند کشور عبور کند.

وی با بیان مشکلات خریداری این کیت‌ها از انگلستان افزود: این کیت‌ها می‌بایست در شرایط دمایی خاصی حمل شوند که عملا به دلیل عبور از چند کشور با مشکلات فراوان روبرو بود و متاسفانه زمانی که به دست ما می‌رسید، شرایط بهینه درجه دمایی رعایت نمی‌شد.

ممانعت از خروج ارز از کشور

عضو بنیاد نخبگان و دانش پژوهان بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه ارز زیادی به واسطه خریداری این کیت‌ها از کشور خارج می‌شد، ادامه داد: ما موفق شدیم خودمان این کیت‌ها را در کشور بومی‌سازی کنیم. علاوه بر بومی‌سازی این کیت‌ها، موفق شدیم دو کیت متفاوت انگلیسی را در یک کیت تجمیع کنیم. به طور مثال، اگر ما می‌خواستیم از نمونه بافت مریض یک شخص استفاده کنیم باید از یک نوع کیت انگلستانی استفاده می‌کردیم و اگر از نمونه خون یک مریض می‌خواستیم استفاده کنیم باید از یک نوع کیت خارجی دیگر خریداری شده از کشور انگلستان استفاده می‌کردیم.

وی ادامه داد: ما با بومی‌سازی این کیت‌ها در کشور توانستیم کیت‌هایی را اختراع کنیم که همزمان قابلیت استخراج هم از بافت مریض را داشته باشد و هم از نمونه خون و ادرار مریض.

دانشمندان ایرانی در رشته سلول های بنیادی سرآمد هستند

ولی‌زاده با اشاره به بومی‌سازی فن‌آوری ساخت کیت‌های تشخیصی خاطرنشان کرد: ما در کشور دانشمندانی را داریم که این افراد جزو یک درصد و دو درصد دانشمندان دنیا هستند از جمله در رشته سلول های بنیادی.

تولید انبوه کیت های تشخیص بیماری در کشور

وی با بیان اینکه با کمک بنیاد شهید و امور ایثارگران، مرکز دانش پژوهان بنیاد شهید و دفتر مطالعات و پژوهش های بنیاد شهید توانستیم این کیت‌ها را به تولید انبوه برسانیم، افزود: هدف‌مان در باشگاه پژوهشگران شاهد، جذب، شناسایی و پرورش استعدادهای برتر پژوهشی شاهد است. تاکنون ما با حمایت های بنیاد شهید و امور ایثارگران توانسته‌ایم فرایند جذب و شناسایی پژوهشگران را به نحو احسن انجام بدهیم. 

عضو هیات علمی دانشکده فن‌آوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین گفت: در حال حاضر مرکز نوآوری شاهد چندین شرکت دانش بنیان را که مشتمل بر متخصصان شاهد و ایثارگر است، تحت پوشش و حمایت قرار داده است.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha