کد خبر 246289
۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳

«حیات» گزارش می‌دهد؛

تاریخ‌سازی به سبک مردان بسکتبال سه تفره

تاریخ‌سازی به سبک مردان بسکتبال سه تفره

تیم ملی بسکتبال سه نفره ایران اتفاقی تاریخی در کسی عنوان نایب قهرمانی آسیا به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ اولین خبر خوش برای ورزش ایران در سال جدید می‌تواند نتیجه تاریخی مردان بسکتبال سه نفره ایران از مسابقات کاپ آسیا باشد. افتخاری که با کسب عنوان نایب قهرمانی برای اولین بار برای ما رقم خورد.

تیم ملی بسکتبال سه نفره ایران که با عبور از شرایطی سخت به بازی نهایی رسیده بود، از ساعت ۱۵:۱۵ امروز در سنگاپور که میزبان این مسابقات است به مصاف تیم ملی استرالیا رفت که با قبول شکست در این دیدار، به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.

تیم ما این بازی را با نتیجه ٢١ بر ٧ در قبل از پایان وقت قانونی ١٠ دقیقه‌ای برابر استرالیا واگذار کرد تا در واقع با بردن تیم‌های هنگ‌کنگ، چین تایپه، سنگاپور، چین، ژاپن و حتی نیوزلند و با شکست برابر نماینده قاره اقیانوسیه جام قهرمانی را از دست بدهد و به مدال نقره بسنده کند.

تاریخ‌سازی به سبک مردان بسکتبال سه تفره

این در حالیست که در اصل تیم ما قهرمان قاره کهن محسوب می‌شود و برابر تیمی از قاره دیگر تن به شکست داده است. چند سالیست که فیبا یعنی فدراسیون جهانی بسکتبال با اضافه کردن کشور استرالیا از قاره اقیانوسیه به رقابت‌های قاره آسیا خواسته است باعث رشد سطح کیفی تیم‌های ملی این قاره و نزدیک شدن آنها به بسکتبال روز جهان شود، راهکاری که عملا به رشد کیفی بسکتبال آسیا در واقع کمکی نکرده و بیشتر جام‌های رده‌های سنی مختلف را استرالیایی‌ها به خانه می‌برند.

البته استرالیایی‌ها که در بازی‌های آسیایی یا همان المپیک قاره‌ای اجازه حضور ندارد و تنها در رقابت‌های قهرمانی آسیا در رشته‌هایی مثل فوتبال، بسکتبال و ... حضور پیدا می‌کنند در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ٢٠١٩ بسکتبال روز پنجم اسفند ١٣٩٧ در تهران مقابل تیم ملی پنج نفره کشورمان با سرمربیگری دکتر مهران شاهین طبع با نتیجه ٨٥ بر ٧٤ شکست را تجربه کرده‌اند.

تاریخ‌سازی به سبک مردان بسکتبال سه تفره

ملی پوشان بسکتبال سه نفره ایران که برای اولین بار به فینال مسابقات کاپ آسیا راه یافته بودند، با نتیجه ۷ - ۲۱ مقابل استرالیا شکست خوردند تا برای نخستین بار، عنوان نایب قهرمانی این رقابت‌ها را هم به دست آورند.

بسکتبال سه نفره ایران پیش از این تنها در مسابقات کاپ آسیا ۲۰۱۳ موفق به کسب سکو شده بود. در آن رقابت‌ها تیم ایران عنوان سومی را به دست آورده بود و این نایب قهرمانی بهترین عملکرد بسکتبال سه نفره ایران در آسیا بود.

تیم ملی بسکتبال سه نفره ایران با قهرمانی در این رقابت‌ها می‌توانست جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را هم کسب کند که نتوانست برابر استرالیای قدرتمند به برتری برسد.

تاریخ‌سازی به سبک مردان بسکتبال سه تفره

مدال نقره آسیایی ٢٠٢٤ بسکتبال سه به سه ایران اولین مدال جواد داوری به عنوان رئیس فدراسیون بسکتبال به حساب می‌آید که خود در کارنامه ورزشی‌اش به عنوان یک قهرمان و بازیکن ملی سه مدال طلای جام ملت‌های بسکتبال آسیا در سال‌های ٢٠٠٧، ٢٠٠٩ و ٢٠١٣ را در کنار مدال طلای جام باشگاه‌های ٢٠١٣ آسیا را به یادگار دارد.

جواد داوری قبل از اعزام تیم‌های ملی سه به سه زنان و مردان بزرگسالان ایران به قهرمانی ٢٠٢٤ آسیا در سنگاپور قول داده بود تمام توانش را به کار گیرد تا طلسم چهار سال و نیم مدال آسیایی نیاوردن این رشته ورزشی را بشکند.

احسان دلیرزهان، مجید رحیمیان، متین آقاجانپور و محمدمهدی رحیمی بازیکنانی هستند که با شکست چین تایپه، هنگ‌کنگ، چین، سنگاپور، ژاپن و نیوزلند به فینال قهرمانی سه به سه ٢٠٢٤ مردان آسیا برابر استرالیا راه یافتند تا کسب مدال سی و ششم تاریخ بسکتبال ایران در قاره کهن را به رنگ نقره کسب کنند.

ایران با کسب عنوان نایب قهرمانی سهمیه حضور در مسابقات جام جهانی بسکتبال سه نفره را کسب کرد.این برای نخستین بار است که بسکتبال ۳ نفره ایران نایب قهرمان کاپ آسیا می‌شود. 

بهترین عنوان تیم ملی کشورمان کسب مقام سومی بود.بسکتبالیست‌های کشورمان در یک چهارم نهایی و نیمه نهایی ژاپن و نیوزلند را شکست داده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha