کد خبر 246246
۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۸

«حیات» گزارش می‌دهد؛

«۱۲ فروردین»؛ روز «جمهوریت»، روز «اسلام»، روز «ایران»

«۱۲ فروردین»؛ روز «جمهوریت»، روز «اسلام»، روز «ایران»

بهار آزادی از راه رسیده بود. بهاری بارور از پاک‌ترین خون‌ها. اما هنوز یک قدم مانده بود. باید همه تمرین «انتخاب» می‌کردند بعد از ۲۵ قرن استبداد، اجبار و تحقیر. باید تربیت می شدیم در مکتب آزادی. و امام یادمان داد بزرگ بودن را... این شد که «جمهوری اسلامی ایران» شد بلوغ ما و تولد دوباره این تاریخ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، چهل و پنج سال پیش در چنین روزی، در سپیده دم ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، ایران در مطلع آزادی و امید، تولدی دوباره یافت و از پس ۲۵۰۰ سال اسارت و ذلت در سلطه حاکمیت‌های ستمگر و غارت پیشه و زیستن در سایه سیاه سلاطین، تاریخی دیگر آغاز کرد؛ تاریخ استقلال، اراده و اقتدار معنوی و ملی در پرتو روح ایمان، انقلابیگری، حق مداری و عدالت خواهی.

دوازدهم فروردین ۵۸ یک نقطه آغاز بود و یک افق پرواز در گستره ای به بیکرانگی باور و به بلندای بیداری. یک شروع دیگر بود برای مردمی خسته و به جان رسیده از تباهی‌ها و تلخکامی‌ها. یک طلوع تازه بود در ظلمت ناتمامی‌های تاریخ رنج و شکست.

باور نداشتیم که می‌شود انتخاب کرد. می‌شود مسئول مقدرات خود بود. می‌شود آزادی را «تمرین» و مسئولیت را «تجربه» کرد. امام آمد و یادمان داد که می‌شود. همانگونه که زنجیرها را از دست و پا درآوردیم و غول‌های قدار و قلدر و قدرقدرت را شکست دادیم و زیر پا گذاشتیم. همانگونه که یک تاریخ ۲۵۰۰ ساله را با همین دست‌های خالی، با همین مشت‌ها و همین زخم‌ها عوض کردیم. حالا هم باید انتخاب می‌کردیم و سرنوشت را خودمان تعیین می‌کردیم. باید به بلوغ می‌رسیدیم. باید بزرگ می‌شدیم. قد می‌کشیدیم...

دیکتاتورها ما را حقیر و بازیچه می‌خواستند. امام آمد و گفت باید «انتخاب» کرد. باید رای داد به هرچه که خواستید. اما جمهوری اسلامی ثمره و تحقق آنچیزی است که بخاطرش خون دادید، جان و جوان دادید و انقلاب کردید. جمهوری اسلامی، مقصد و مقصود نهایی راهی است که از ۱۵ خرداد ۴۲ آغاز کردید و در ۲۲ بهمن به ثمر نشست. جمهوری اسلامی است که هم تبلور جمهوریت است و هم تجلی اسلام و هم به ایران، عزت و حیات دوباره می‌بخشد. و ۱۲ فروردین، بهار آغاز دوباره این سرزمین شد. بهار از نو شکفتن، سبز شدن و به گل نشستن...

«۱۲ فروردین»؛ روز «جمهوریت»، روز «اسلام»، روز «ایران»

۱۲ فروردین؛ جمهوریتی برآمده از روح و معنای اسلام

بزرگ‌ترین تحول آفرینی و ماندگارترین درس ۱۲ فروردین ۵۸ آن بود که می‌شود برای اولین بار در جهان، نظامی و نظم و سامانی نو را پایه‌ریزی کرد که الگویی منحصر به فرد از مردمسالاری دینی در جهان باشد. نظامی نه تنها دمکراتیک در لفظ و شعار اما سراپا سیاهکاری و سلطه‌گری در باطن و در عمل- همچنانکه بسیاری و بیشتر نظام‌های سیاسی مدعی دمکراسی در غرب- که در عمل و در عینیت خود، ملتزم و متعهد به حاکمیت ملی و انتخاب و اراده مردمی، که اصلی برآمده از روح و جوهره تعالیم دینی است.

مردم‌سالاری حقیقی و اصیل در تمامیت خود، در ذات نظام سیاسی اسلام است نه در نظامهای سرمایه سالار و سوداگر و سودگستری که انسان و انتخاب و اراده عمومی برایشان تنها پوششی فریبنده برای استتار سلطه‌گری‌ها و برای تحمیق انسان‌هاست. پس از آنکه قرن‌ها تئوری جدایی دین از سیاست و نظام‌های حکومتی لائیک بر دنیا سیطره داشت و قوانین شرعی و الهی امری خصوصی در زندگی مردم تعبیر می‌شد، در ۱۲ فرودین نظامی متولد شد که این نظریه‌ها را در قرن بیستم باطل کرد و حکومت اسلامی را براساس موازین و آموزه‌های دینی به منصه ظهور و عمل رساند.

تشکیل جمهوری اسلامی نه فقط اراده ملت را بر سرنوشت خود به اثبات رساند و برای آنان استقلال و آزادی را به ارمغان آورد، بلکه امید را در دل محرومان و مستضعفان جهان برافروخت که آنان نیز می‌توانند بعد از قرن‌ها رنج و درد، جلوه‌ای از وعده خداوند تبارک و تعالی را ببینند. همان وعده پیروزی مستضعفان بر مستکبران را که کتاب وحی آن را نوید می‌دهد.

۱۲ فروردین روز تحقق آرمان‌های بلند مردم بود مردمی که در راه انقلاب، زندان‌ها، تبعیدها، شکنجه‌ها، سختی‌ها و محرومیت‌های زیادی کشیدند و شهادت بهترین فرزندان خود را دیدند بعد از پیروزی انقلاب، در یک همه پرسی تاریخی برای تحقق آرمان‌های والای شهیدان به استقرار جمهوری اسلامی رأی دادند.

در ۱۲ فروردین ۵۸، مردم ایران نشان دادند جمهوری اسلامی شکل نوینی از نظام‌های حکومتی است که تلاش می‌کند با الهام از قوانین و تعالیم نجات بخش اسلام الگوی زندگی جدیدی درعرصه اجتماعی و سیاسی بشر امروزی ارائه دهد تا بر اساس آن نیازهای مادی و معنوی انسان توامان فراهم شود. 

از نظام جمهوری به «حکومت مردم بر مردم» تعبیر می‌شود و «جمهوریت» در نظام حکومتی نشان‌دهنده نقش مردم در تشکیل و استمرار آن است به طوری که مردم با حضوردر صحنه‌های مختلف علاوه بر مشارکت در تعیین سرنوشت خویش خواسته‌های خود را از حکومت مطالبه می‌کنند.

«۱۲ فروردین»؛ روز «جمهوریت»، روز «اسلام»، روز «ایران»

جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد

در زمان تعیین نظام سیاسی کشور پس از سرنگونی نظام طاغوت شاهنشاهی «جمهوری دمکراتیک»، «جمهوری»، «حکومت اسلامی» و ... از جمله نظام‌های بود که مطرح شد، ولی امام راحل عظیم الشان(ره) از همان ابتدا تاکید فراوانی بر استقرار نظام حکومتی جمهوری اسلامی داشتند، به طوری که برجمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر تاکید کردند. این تاکید نیز بر اساس خواست مردم در دوران مبارزات ضد ستم شاهی بود که در شعار آنها موج می‌زد و مردم در همه تظاهرات‌ها یکپارچه، استقلال آزادی و جمهوری اسلامی را فریاد می‌کشیدند.

بر این اساس اصل جمهوریت و اسلامیت اصل جدا ناپذیردر نظام حکومتی ایران است که برای تثبیت، استمرار و تداوم آن شهیدان زیادی تقدیم شده است.

هدف نهایی مردم در شعارهای روزهای انقلاب، برقراری جمهوری اسلامی بود. کلمه «جمهور» به معنای توده مردم است و گنجانده شدن چنین کلمه‌ای برای نظامِ بعد از انقلاب، مردمی بودن آن را نشان می‌دهد و تاثیر رای مردم را در سرنوشت خودشان، بیان می‌کند. واژه «اسلامی» نیز آن را از دیگر نظام‌های جمهوری جدا کرده و بر حاکمیت ارزش‌های الهی و قرآنی بر اجزای نظام دلالت می‌کند.

بنیانگذار و معمار کبیر نظام جمهوری اسلامی با درک همین حقیقت بنیادین بود که افکار و آرای انحرافی مدعیان و مبلغان جمهوری دموکراتیک دینی و جمهوری دموکراتیک یا حکومت اسلامی فاقد جمهوریت را رد کرد و راهبرد خود را بر: «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد» متمرکز ساخت.

این در واقع یک کلید و یک ارائه راه و مسیر برای همیشه ی تاریخ بود که مرز جمهوری اسلامی را با دموکراسی های غربی و شرقی و همچنین با حکومت‌های مدعی و منتسب به اسلام اما بی اعتنا و بی اعتقاد به مردم و جمهوریت، تا همیشه جدا می‌کند.

برگزاری انتخاباتی آزاد و آرام در کمتر از دوماه پس از پیروزی انقلاب و پس از آن انتخابات‌های مستمر نشانگر آن است که نظام جمهوری اسلامی، ریشه در مشروعیت انتخاب مردمی دارد و ارکان و ساختارهای قدرت را متکی بر اقبال و استظهار و اراده ملی تحکیم و تداوم بخشیده است. همانکه در جمله تاریخی امام انقلاب(ره) متبلور است و تبدیل به فصل الخطاب نظام ما شده است: «میزان، رای ملت است.»

«۱۲ فروردین»؛ روز «جمهوریت»، روز «اسلام»، روز «ایران»

جمهوریتی بر بنیان هویت دینی و اسلام‌خواهی

ویژگی مهم دیگر ۱۲ فروردین ۵۸ آن بود که جمهوریتی بر مبنای دین و بر پایه اسلام شکل گرفت که وجه تمایز آن از همه نظامهای جمهوری دموکراتیک، جمهوری خلق، جمهوری سوسیالیستی، عربی، و... در شرق و غرب جهان است؛ همچنانکه هویت این انقلاب از همه انقلاب‌های دیگر تاریخ جهان جدا بود و انقلابی بر مبنای معرفت دینی بود و به‌وسیله انسانی رهبری شد که تجلی تام ارزشها و فضیلت‌های معنوی و مصداق روحانیت بود، نظام برآمده از دل این انقلاب نیز معرف روح اسلامیتی بود که در جامعه ایران، جوشش و جریان داشت و در آری آنها به جمهوری اسلامی جلوه یافت.

در سال‌های دفاع مقدس و اوج روحیه حماسی و شهادت طلبانه در دفاع از اسلام و در پیوند باطنی ملت با ولایت فقیه و با جایگاه رهبری نظام، بمثابه تکیه گاه معنوی و معرفتی نظام سیاسی نیز این روح معنوی و اعتقادی در متعالیترین شکل خود آشکار شد. مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حضور گسترده مردم در یوم اللّه ۱۲ فروردین و رأی قاطع آنان را رای به اسلام و اندیشه‌های اسلامی برشمرده و می‌فرمایند: «مردم اسلام را می‌خواهند. این از روز اوّل گفته شد و در طول سال‌های متمادی نیز تجربه شد.

امروز هم واضح‌ترین حقیقت در نظام ما این است که آحاد و توده مردم از نظام حاکم بر کشور می‌خواهند که مسلمان باشد… و اسلام را در جامعه تحقق ببخشد. این حکومت و این نظام، با این نام در دنیا اعلام شد و تشکیل شد. مردم هم رأی دادند، و نام جمهوری اسلامی را حاکی از اسلام دانستند لذا آرایشان را به نام جمهوری اسلامی در صندوق ریختند.»

«۱۲ فروردین»؛ روز «جمهوریت»، روز «اسلام»، روز «ایران»

نخستین روز حکومت الله

پایان بخش سخن، پیام تاریخی امام خمینی(ره) پس از ارائه نتایج همه پرسی و اعلام رسمی جمهوری اسلامی در ایران است که صبحگاه ۱۲ فروردین را از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ما و نخستین روز حکومت الله نامیدند:

 بسم الله الرحمن الرحیم

من به ملت بزرگ ایران که در طول تاریخ شاهنشاهی، که با استکبار خود آنان را خفیف  شمردند و بر آنان کردند آنچه کردند، صمیمانه تبریک می‌گویم. من در این روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنم. به دنیا اعلام می‌کنم که در تاریخ ایران چنین رفراندمی سابقه ندارد، که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوقها هجوم آورده و رأی مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه در زباله دان تاریخ دفن کنند.

مبارک باد بر شما روزی که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنج‌های طاقت‌فرسا، دشمن غول صفت و فرعون زمان را از پای درآوردید، و با رای قاطع به جمهوری اسلامی، حکومت عدل الهی را اعلام نمودید. حکومتی که در آن، جمیع اقشار ملت با یک چشم دیده می‌شوند و نور عدالت الهی بر همه و همه به یک طور می‌تابد، و باران رحمت قرآن و سنت بر همه کس به یکسان می‌بارد.

مبارک باد بر شما روزی که در آن تمام اقشار ملت به حقوق خود می‌رسند. طاغوت دفن شد و طغیان و سرکشی به دنبال او دفن می‌شود. اینک شمایید که باید مقدرات خود را به دست بگیرید و مجال به فرصت طلبان ندهید، و با قدرت الهی که مظهر آن جماعت است، قدمهای بعدی را بردارید، و با فرستادن طبقه فاضله و امنای خود در مجلس مؤسسان، قانون اساسی جمهوری اسلامی را به تصویب برسانید، و همان طور که با عشق و علاقه به جمهوری اسلامی رأی دادید، به امنای امت رأی دهید تا مجالی برای بداندیشان نماند.

صبحگاه ۱۲ فروردین - که روز نخستین حکومت الله است - از بزرگترین اعیاد مذهبی‌ و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.

من با تمام قوا در خدمت شما که خدمت به اسلام است، این چند روز آخر عمر را می‌گذرانم، و از ملت انتظار آن دارم که با تمام قوا از اسلام و جمهوری اسلامی پاسداری کنند. از خداوند تعالی عظمت و استقلال کشور و امت اسلامی را خواستارم.

روح‌الله الموسوی الخمینی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha