کد خبر 246180
۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۵

گزارش «حیات» از مهم‌ترین اتفاقات سال ۱۴۰۲؛

از روز تاریخی در آزادی تا حضور پر ماجرای رونالدو در تهران

از روز تاریخی در آزادی تا حضور پر ماجرای رونالدو در تهران

سال ۱۴۰۲ برای فوتبال ایران یک سال خاص و به یاد ماندنی بود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ سال ۱۴۰۲ برای فوتبال ایران یک سال خاص و به یاد ماندنی بود. در این سال برخی اتفاقات خاص رخ داد که در تاریخ فوتبال ما بی سابقه بوده و روزهای به یاد ماندنی برای فوتبال ما به ارمغان آورد. 

حضور رونالدو و جنجال‌های در سرو صدا

کریستیانو رونالدو» ستاره فوتبال جهان همراه با تیم النصر عربستان، با پروازی اختصاصی از ریاض به تهران آمد تا در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا برابر باشگاه پرسپولیس صف‌آرایی کند. از بدو حضور یکی از مهم‌ترین بازیکنان تاریخ دنیای فوتبال در ایران، اخبار و حواشی زیادی حول محور این ستاره ایجاد شد که در نوع خود کم سابقه بود.

یکی از این موارد نحوه استقبال عجیب طرفداران ایرانی از فوق ستاره پرتغالی بود و استقبال پرشور مردم ایران از کریستیانو واکنش‌های متفاوتی در پی داشت. بسیاری صحنه بالا رفتن مردم از تپه‌های سعادت‌آباد برای رسیدن به هتل محل اقامت رونالدو و دویدن پشت سر اتوبوس حامل بازیکنان النصر را تحقیرآمیز تلقی کردند و برخی آن را طبیعی خواندند. صحنه‌هایی که در تهران خلق شد همچنین به زعم رسانه‌های جهان «نادر»، «دیوانه‌وار» و «هیجان‌زده» بود.

اولین VAR

بعد از هماهنگی و کسب اجازه فدراسیون فوتبال از فیفا بابت استفاده از کمک داور ویدیویی حاضر در ورزشگاه آزادی، رسما اعلام شد که مصاف شماره ۱۰۲ قرمز و آبی پایتخت ایران با این سیستم جدید برگزار خواهد شد. 

رربی شماره ۱۰۲ بین دو تیم استقلال و پرسپولیس مجوز استفاده از VAR را دریافت کرد و اولین بازی تاریخ فوتبال ایران بود که در آن از این تکنولوژی استفاده شد. 

قضاوت این بازی بر عهده موعود بنیادی‌فر بود و جنجال‌های زیادی هم داشت که پنالتی دقیقه ۹۷ برای استقلال که منجر به گل تساوی بخش این تیم شد از جمله آن بود. 

بالاخره بانوان هم آمدند

دربی شماره ۱۰۲ پایتخت علاوه بر VAR یک اتفاق تاریخی دیگر هم داشت که مربوط به حضور بانوان بود. این اولین دربی تاریخ لیگ برتر است که با وجود بانوان برگزار شد و حسرت چندین ساله علاقه مندان خانم به این بازی به پایان رسید. 

در شرایطی که پیش‌تر شایعاتی وجود داشت که باتوجه به وضعیت سکوهای ورزشگاه آزادی برای جایگاه مخصوص بانوان، بازی رفت دربی بیست‌وسومین دوره رقابت‌های لیگ برتر نیز احتمالاً بدون حضور تماشاگران بانو برگزار خواهد شد، اما طبق روال بازی‌های قبلی، جایگاهی مخصوص به بانوان اختصاص داده شد و این برای اولین بار بود که دربی با حضور هواداران بانو استقلال و پرسپولیس برگزار شد.

همچنان در حسرت فینال آسیا 

در زمستان سال ۱۴۰۲ نیز پیکارهای جام ملت‌های آسیا و آفریقا به صورت همزمان در کشورهای قطر و ساحل عاج برگزار شد که هر دو میزبان به مقام قهرمانی رسیدند.

البته در «جام آسیایی ۲۰۲۳» با وجودی که تیم ملی ایران در مرحله یک چهارم نهایی ژاپن را ۲ بر یک شکست داده بود، به سرنوشت تکراری چند دهه اخیرش، دچار شد. چرا که در مرحله نیمه نهایی جام مقابل قطر ۳ بر ۲ بازنده شد و بعد از قهرمانی ۱۹۷۶، مثل داستان حضور در المپیک، در راه فتح فوتبال قاره، ناکامی هایش به مدت نیم قرن افزایش یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha