کد خبر 245905
۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹

فعالیت دریایی در خزر تا 9 فروردین‌ماه ممنوع شد/ هشدار در مورد ارتفاع امواج در خلیج‌فارس

فعالیت دریایی در خزر تا 9 فروردین‌ماه ممنوع شد/ هشدار در مورد ارتفاع امواج در خلیج‌فارس

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی مازندران گفت: با صدور هشدار دریایی هرگونه فعالیت صیادی تا ۹ فروردین‌ماه در خزر ممنوع شد.

احمد اسدی معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی مازندران، امروز سه‌شنبه هفتم فروردین‌ماه با اشاره به اینکه هواشناسی دریایی مازندران هشدار زرد اعلام کرده است، گفت: براساس تجزیه و تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، دریای خزر از اواخر وقت امروز سه‌شنبه هفتم فروردین تا صبح پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ مواج است.

وی با بیان اینکه وزش باد نسبتاً شدید و مواج و طوفانی بودن دریا پیش‌بینی شده است، بیان کرد: صیادان باید از فعالیت صیادی خودداری کنند.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی مازندران عنوان کرد: بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۰ متر بر ثانیه یا ۷۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و همچنین ارتفاع موج در نزدیک ساحل یک و نیم متر و دور از ساحل به ۲.۵ متر خواهد رسید.

وی با تاکید بر احتمال غرق شدن شناورهای کوچک گفت: مواج بودن دریا سبب اختلال در حرکت قایق‌های تفریحی و صیادی خواهد شد و پاره شدن تورهای صیادی را خواهیم داشت که با متلاطم شدن دهانه بندرگاه‌ها احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها و تخلیه و بارگیری کالا وجود دارد.

اسدی همچنین گفت: صید پره، صید کیلکا، قایقرانی و گردشگری دریایی ممنوع بوده و فعالیت‌های بندری توصیه نمی‌شود.

هواشناسی هرمزگان نسبت به ارتفاع امواج در خلیج‌فارس هشدار داد

از سوی دیگر، هواشناسی هرمزگان نسبت به افزایش وزش باد شدید و ارتفاع امواج دریا در محدوده خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان تحت تاثیر بادهای شدید شمال غربی تا جنوب غربی، طی امروز سه‌شنبه تا روز جمعه هفته جاری هشدار داد.

در این رابطه مجتبی حمزه‌نژاد کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان به ایرنا گفت: در این مدت سرعت وزش باد به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر و شب، در محدوده خلیج‌فارس (کیش، لاوان، سیری، بوموسی، تنب بزرگ و کوچک، خمیر، بندرلنگه، قشم، هرمز، هنگام، لارک، بندرعباس، سیریک و جاسک)، تنگه هرمز و دریای عمان به بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا به بیش از ۲ متر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه میزان سرعت باد در جزایر خلیج‌فارس در ساعت هشت و نیم صبح امروز سه‌شنبه در کیش و لاوان ۳۶ کیلومتر بر ساعت و بوموسی و سیری ۲۹ کیلومتر بر ساعت رسیده، تاکید کرد: این سامانه ناپایدار موجب اختلال در ترددهای دریایی شده و بروز گرد و غبار در سواحل و جزایر خلیج فارس نیز دور از انتظار نیست.

این کارشناس هواشناسی هرمزگان ضمن ایجاد تمهیدات لازم در بنادر استان، اظهار کرد: توصیه می‌شود باتوجه به اینکه این شرایط ناپایدار دریایی تا روز جمعه تداوم دارد، شناورهای سبک، صیادی و تفریحی ازتردد دریایی به جد خودداری کرده و از شنا کردن در دریا و فعالیت‌های تفریحی نیز در سواحل دوری شود.

وی یادآور شد: همچنین طی امروز (سه شنبه) با حرکت سامانه بارشی به سمت جنوب شرق کشور، از میزان ابرناکی آسمان در نیمه غربی استان کاسته شده اما تا ساعات بعدازظهر و شب در مناطق شرقی استان، آسمان نیمه ابری با احتمال رگبار پراکنده باران پیش بینی می‌شود و اواخر وقت امروز، این سامانه ازاستان خارج خواهد شد.

حمزه نژاد همچنین گفت: به لحاظ دمایی نیز تا پایان هفته جاری، نوسانات دمایی بین ۲ تا چهار درجه سلسیوس در نواحی مختلف استان هرمزگان پیش بینی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha