کد خبر 245593
۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱

«حیات» در گزارشی بررسی می‌کند؛

ورود VAR به ایران و سه چالش پیش‌رو

ورود VAR به ایران و سه چالش پیش‌رو

اگرچه فدراسیون فوتبال ۷ دستگاه کمک داور ویدیویی خریداری و وارد کرده است ولی در مسیر بهره‌برداری از آنها سه مشکل وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ روز گذشته با اعلام مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال, ۵ دستگاه کمک داور ویدیوی یا همان VAR وارد ایران شد تا با دو دستگاهی که قبلاً خریداری شده بود، تعداد دستگاه‌هایی که در اختیار فدراسیون فوتبال قرار دارد به ۷ عدد برسد و طبق وعده مسئولان این تکنولوژی از سال آینده در تمام ورزشگاه‌های لیگ برتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

تکنولوژی کمک داور ویدیویی چند سال است که در فوتبال دنیا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و اولین در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به صورت عمده مورد استفاده قرار گرفت و بعد از آن لیگ‌های مطرح فوتبال دنیا به این سیستم تجهیز شدند و رفته رفته به لیگ‌های سایر کشورها و قاره آسیا هم رسید، تا جایی که چند سال است در مسابقات بین‌المللی و بین قاره‌ای استفاده از این تکنولوژی تبدیل به اجبار شده و ورزشگاهی که مجهز به این سیستم نباشد اجازه میزبانی پیدا نکرد. 

به همین دلیل ابتدا چند تیم ایرانی نظیر پرسپولیس از حق میزبانی در رقابت‌های آسیایی محروم شده و در زمین دیگری به بازی پرداختند و بعد از آن فدراسیون فوتبال با اجاره VAR و نصب موقت آن در ورزشگاه‌های آزادی و نقش جهان اصفهان مجوز میزبانی پرسپولیس و سپاهان و نساجی را از AFC گرفت ولی این‌ها فقط برای یک بازی استفاده می‌شد و بعد از آن جمع آوری می‌شد. 

فوتبال ایران چند سالی است که از لحاظ سطح داوری دچار افت شده و اشتباهات تاثیرگذار در آن بیش از حد استاندارد است و از طرفی نبود VAR هم بهانه‌ای برای مربیان شده تا عدم نتیجه‌گیری خودشان را تحت هر شرایطی به تصمیمات داور ربط دهند و از همین رو در سال‌های گذشته مطالبه ورود VAR به ایران وجود داشته و این موضوع با تاخیر چندساله بالاخره قرار است اتفاق بیافتد. موضوعی که البته اما و اگرهایی در آن وجود دارد. 

VAR در تملک فدراسیون فوتبال 

فدراسیون فوتبال بعد از اما و اگرهای فراوان خودش رأسا اقدام به خرید VAR کرد و حالا طبق گفته‌های مهدی تاج قرار است آنها به مالک استادیوم‌ها فروخته شود تا مسئولیت نگهداری از این سیستم هم به عهده مالکین ورزشگاه‌ها باشد.

پول دستگاه‌های خریداری‌شده از سوی فدراسیون فوتبال از منابع ایران در فیفا پرداخت شده است و در حال حاضر این دستگاه‌ها در مالکیت فدراسیون فوتبال قرار دارند. با این همه فدراسیون فوتبال قصد دارد این دستگاه‌ها را به مالک هر ورزشگاه لیگ برتری بفروشد تا هر ورزشگاه، خودش مسئولیت نگهداری از VAR را بر عهده بگیرد.

در چنین شرایطی، تکلیف باشگاه‌هایی مانند فولاد، مس رفسنجان و سپاهان که ورزشگاه اختصاصی دارند مشخص است و خودشان باید اقدام به خرید دستگاه‌های VAR بکنند اما این موضوع در مورد ورزشگاه‌های تحت مالکیت شرکت توسعه و تجهیز پیچیده‌تر است. به همین دلیل این شرکت باید سیاست خودش را در قبال استفاده از VAR در ورزشگاه‌هایش مشخص کند.

یکی از راهکارهایی که برای شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی وجود دارد این است که از VAR به صورت پورتابل استفاده کند و این دستگاه را به صورت موقت به هر ورزشگاهی که قرار است بازی لیگ برتری در آن برگزار شود، منتقل کند.

هفت دستگاه کافیست؟

در لیگ برتر هر هفته هشت بازی برگزار می‌شود و از طرفی تعدادی از ورزشگاه‌های ایران امکان نصب کمک داور ویدیویی را در زیرساخت‌های خودشان ندارند و اگر قرار است VAR در آن نصب شود باید مورد بازسازی قرار بگیرند که چنین عزم و اراده‌ای در حال حاضر دیده نمی‌شود. 

رئیس فدراسیون فوتبال درباره این که آیا این تعداد کافیست، گفت: پرسپولیس و استقلال که در یک ورزشگاه بازی می کند. در برخی ورزشگاه ها این دستگاه ها نصب می شود. برای بقیه ورزشگاه ها باید از ون استفاده کنیم تا تجهیزات منتقل شود. البته بهتر است که به سمتی برویم در تمام ورزشگا های مان ه به شکل ثابت نصب شود اما تا آن زمان مجبوریم از ون برای انتقال تجهیزات استفاده کنیم.

آموزش داوران

در حال حاضر تعدادی از داوران ایرانی مجوز داوری با VAR را دریافت کرده که این مجوز تنها برای داور وسط بودن در بازی‌هایی که در آن از VAR استفاده می‌شود صادر شده و مجوز نشستن در اتاق VAR باید جداگانه و با سپری کردن دوره‌های مختلف داده خواهد شد. 

بدین ترتیب باید در فرصت باقی مانده تا شروع فصل آینده داوران دیگر فوتبال ما این مجوز را دریافت کنند. 

در هر اتاق VAR حداقل سه نفر باید حضور داشته باشند و این تعداد می‌تواند بسته به تعداد دوربین‌ها تا هفت نفر هم افزایش پیدا کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha