کد خبر 245435
۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۱

تحویل سال 1403 در فضای بارانی و نوروزی حرم مطهر رضوی

تحویل سال 1403 در فضای بارانی و نوروزی حرم مطهر رضوی

تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان دل‌های بی قراری که هر لحظه بر تعدادشان افزوده می‌شد کشاندهد بود تا سال نو را در روز زیارتی امام رضا (ع) در جوار این امام همام آغاز کنند.

به گزارش گروه استان های حیات، هشتمین روز ماه میهمانی خدا را در حالی پای سفره افطار نشستم که آخرین افطاری سال ۱۴۰۲ لقب گرفت؛ افطاری که با شب‌های دیگر خیلی فرق داشت و هر کدام از اعضای خانواده خیلی سریع سرگرم پوشیدن لباس نو شب عید شدند تا بتونیم هرچه سریع‌تر خودمون رو به حرم آقا جانمان علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) برسونیم.

همزمان با آخرین قرار عاشقی سال به حرم امام مهربانی‌ها رسیدم، ساعت هشت شب بود که همخوانی صلوات خاصه امام رضا (ع) با نوای حاج مهدی سروری دل‌ها را برای راز و نیاز و تمسک به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با قرائت آخرین دعای توسل آماده کرد.

بعد از دعا فرصت خوبی برای نوشیدن چای در چایخانه حضرت بود؛ چایی که همیشه برای من دلنشین‌ترین و لذت‌بخش‌ترین چای دنیا است.

وسط چای خوردن چشمم به هزاران شاخه و بوته گل تر و تازه جلب شد که فرش گل بزرگی رو درست وسط صحن پیامبر اعظم (ص) شکل داده بود؛ فرش گلی که بیش از ۴۰۰ مترمربع وسعت داشت.

البته این گل‌ها محدود به همین‌جا نبود و وقتی توی صحن‌های مختلف چرخی زدم، دیدم از سبدهای گلی که آب نماهای صحن آزادی و مسجد گوهرشاد رو زینت داده بود تا گل‌آرایی هنرمندانه باب‌السلام و وروری‌های صحن‌های مختلف عطر و بوی بهار و نوروز طبیعت رو با عطر رضوی درهم آمیخته بود.

آخرین دقایق سال ۱۴۰۲ هم به پایان رسید و به لطف خدای مهربانم، نخستین دقایق اولین روز بهار ۱۴۰۳ و نهمین روز از ماه مبارک رمضان را در محضر ابالجواد (ع) آغاز کردم.

دل‌های بی قراری که هر لحظه بر تعدادشان افزوده می‌شد آمده بودند تا سال نو را در روز زیارتی امام رضا (ع) در جوار این امام همام آغاز کنند و با دخیل بستن دل‌های شکسته شأن به پنجره فولاد حرم، سلامتی، عاقبت بخیری، موفقیت، درمان دردها و رفع گره‌های زندگی‌شان را از امام مهربانی‌ها عیدی بگیرند و به قول این شعر:

هرچه قدر که دردِ بی‌دوا داری

یه دلِ خراب و مبتلا داری

نره یادت که امام رضا داری

از امام رضا بخواه درست کنه

کار خوبه امام رضا درست کنه

پیش بینی حضور بیش از دو میلیون زائر

مدیر عالی حرم مطهر رضوی از پیش‌بینی حضور ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در ۲۴ ساعت تحویل سال در حرم مطهر رضوی خبر داد و گفت: زیارت، نقطه کانونی ترویج معارف اهل بیت (ع) و تبلور دلدادگی مردم و فرصت ابراز عشق مردم به امام است. با هر شاخصی که بسنجیم، امروز زیارت اثربخش‌ترین و فراگیرترین رویداد فرهنگی کشور است.

رضا خوراکیان افزود: امسال با شعار «آرام جان‌ها، بهار حرم و بهار زندگی» سعی شده است تا متناسب با شرایط اجتماعی برگرفته از معارف اهل بیت (ع) بتوانیم ضمن ایجاد فضای شادی و نشاط دینی، زمینه بهره‌گیری از معارف قرآنی در ماه رمضان را فراهم کنیم.

حفظ و گسترش فضای معنوی هنگام سال تحویل توجه ویژه‌ای شده است

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز ضمن اعلام آمادگی کامل خادمان این آستان مقدس برای میزبانی از زائران نوروزی، ارتقا کمی و کیفی خدمت‌رسانی را دستاورد مهم سال ۱۴۰۲ عنوان کرد و افزود: سالانه افتخار داریم در ایام نوروز، برنامه‌ها و خدمات ویژه‌ای را به زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی ارائه دهیم که از سال گذشته با تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان توفیق خدمت‌رسانی ما به زائران و مجاوران عزیز مضاعف شده است.

مصطفی فیضی با بیان اینکه امسال به حفظ و گسترش فضای معنوی هنگام سال تحویل توجه ویژه‌ای شده است، اظهار کرد: قرائت دعای توسل و دعای سال تحویل، اجرای برنامه‌های متنوع با حضور نوجوانان با لباس‌های قومیت‌های مختلف، اجرای گروه سرود و همخوانی، و… برخی از برنامه‌های تدارک دیده شده حرم مطهر رضوی ویژه سال تحویل است.

وی با بیان اینکه ظرفیت حضور همه علاقه‌مندان در راستای ارائه خدمت در حرم مطهر فراهم شده است، تصریح کرد: ۸ مجموعه بزرگ و حدود ۹۰ مجموعه گل‌آرایی در حرم مطهر توسط تشکل‌ها و عموم مردم انجام می‌شود.

پس از مناجات خوانی حاج محمود کریمی که سحرهای ماه رمضان دل‌های زائران را به سمت و سوی ارتباط بهتر و صمیمی‌تر با خالق متعال سوق می‌دهد، بخش اول مراسم تحویل سال نو حرم با قرائت حامد علیزاده قاری بین‌المللی آغاز شد، اجرای گروه سرود حضرت ولیعصر (عج)، اجرای همخوانی گروه تواشیح و پخش کلیپ‌هایی از بیانات امام خمینی (ره) و تبریک اقوام مختلف از دیگر برنامه‌های این بخش از مراسم بود که حوالی ساعت دو بامداد شروع شد.

رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره)، تحویل سال را آغازی برای دگرگونی درونی در خویش می‌دانست و فرموده است: «ما امیدواریم که ملت ما در این سال نو به طوری عمل بکند که سیره انبیا بوده است، به طوری عمل بکند که سیره اولیا بوده است و عمده این است که هواهای نفس از بین برود. انسان در طول عمر،: مبتلای به این هوای نفس است که محتاج به ریاضت است… من امیدوارم که ملت ایران و همه مسلمانان دنیا یک تحولی پیدا کنند در این سال نو، که برای خدا کار کنند، برای سلطه خودشان نباشد، برای هواهای نفسانی نباشد و خداوند ان شاءاللّه همه را توفیق بدهد که در راه خدای تبارک و تعالی مجاهدت کنند و ان شاءاللّه این روز بر همه مبارک باشد و خداوند همه مسلمین را با هم متفق کند در مقابل کفر جهانی.»

سعادتی یکی از زائران استان‌های جنوبی بود که در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: من معمولاً به خاطر حال و هوای حرم امام رضا (ع) هر سال سعی می‌کنم حداقل ده روز از ماه رمضان را اینجا باشم.

او می‌گفت: نماز و دعا و مناجات در سحرهای ماه رمضان در هیچ جایی به اندازه این حرم نورانی به انسان آرامش و معنویت نمی‌دهد.

خانم شریعتی که همراه با خانواده به حرم مشرف شده بودند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: امسال که آغاز سال جدید با ماه رمضان مقارن شده فرصت خوبی بود تا ضمن درک سحر در این فضای دلنشین، نوروز را در روز زیارتی ولی نعمتان در این حرم مطهر آغاز کنیم.

احمد جوان خراسانی که به همراه پدر و مادر در این مراسم شرکت داشت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: ما حدوداً دو سه ساعت تا مشهد فاصله داریم و امشب آمدیم تا آخرین افطار پارسال و اولین سحری امسال را در جوار امام رضا (ع) باشیم.

میرزایی هم از جمله مجاورانی است که در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: ما به دلیل مشهدی بودن تو ایام مختلف توفیق حضور در حرم را پیدا می‌کنیم ولی معمولاً در مناسبت‌ها به دلیل ازدحام و برای اینکه زائران که از راه‌های دور تشریف می‌آورند بتوانند با فراغ بال بهتری زیارت کنند، نمی‌آمدیم ولی واقعاً حس و حال امشب حرم خیلی دلنشین و وصف نشدنی است.

جوان کرمانی گفت: امسال با توجه به تقارن ماه رمضان با تعطیلات نوروز از این فرصت استفاده کردیم تا روزه‌داری در جوار حرم امام رضا (ع) را تجربه کنیم که تجربه خاص و بی‌نظیری بود و این تجربه با حضور در لحظه سال تحویل تکمیل شد.

زمزمه مناجات سحری توسط ابوالفضل مشکینی و قرائت دعای سحر با نوای مهدی سماواتی بخش دوم برنامه‌های امروز بود که از ساعت سه بامداد آغاز شد؛ شنیدن فرازهای دعای سحر و درخواست‌های عاشقانه این دعا از قادر متعال آن هم در حضور واسطه فیضی مانند امام رضا (ع) آرامش معنوی خاصی را میهمان دل خسته و رنجورم کرد، و چه حس زیبایی این دعابا خود به همراه داشت تا همان فراز پایانی: خدایا از تو درخواست می‌کنم به‌حق آنچه اجابت می‌کنی مرا به آن هنگامی که از تو درخواست می‌کنم پس مرا اجابت کن ای خدا.

پس از آن نوبت شنیدن اذانی متفاوت در حرم امام رضا (ع) بود، اذانی که به شکل جمع خوانی توسط مکبران و موذنان حرم مطهر رضوی در صحن‌ها و رواق‌ها طنین‌انداز شد.

حالا نوبت اقامه آخرین نماز سال ۱۴۰۲ رسیده بود، خیل عظیم زائرانی که برای حضور در مراسم تحویل سال نو خود را به حرم حضرت شمس‌الشموس رسانده بودند، نماز جماعت صبح باشکوهی را در حرم مطهر به ثبت رساندند که برای تک تک نمازگزاران ایستاده در این صفوف به هم فشرده توفیقی ارزشمند بود.

پس از اقامه نماز نوبت به سخنرانی سخنگوی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به عنوان مهمان ویژه مراسم رسید تا دقایقی به تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی بپردازد.

ساعت حدود پنج صبح یکم فرودین‌ماه ۱۴۰۳ بود که بخش چهارم برنامه‌های حرم مطهر با اجرای سرود تعاملی گلدسته‌های حرم آغاز شد. در ادامه پس از سخنرانی حجت الاسلام شهاب مرادی و مناجات خوانی ذاکری فر، صابر خراسانی به شعرخوانی پرداخت.

قرائت دعای توسل و مدیحه‌سرایی مهدی رسولی هم پایان بخش برنامه‌های این بخش بود.

دقایقی بیشتر تا لحظه تحویل سال نمانده بود که همخوانی دعای یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ در روز زیارتی امام رضا (ع) صبح اولین روز بهار را معطر به عطر رضوی کرد؛ زائران و مجاوران آستان قدس رضوی با واسطه قراردادن عالم آل محمد (ع) از خداوند متعال مسئلت کردند تا همزمان با دگرگونی طبیعت حال دل آنها را به بهترین حال‌ها تغییر دهند.

سال ۱۴۰۳ با نقاره‌نوازی در بزرگترین اجتماع نوروزی کشور در حرم مطهر امام مهربانی‌ها آغاز شد به امید اینکه شروع این سال پایانی باشد بر صدها سال انتظار ظهور یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) که بی شک تحقق عید واقعی در این امر است و چه زیبا مرحوم قیصر امین پور در همین رابطه سروده است:

بی تو اینجا همه در حبس ابد تبعیدند

سال‌ها، هجری و شمسی، همه بی خورشیدند

سیر تقویم جلالی به جمال تو خوش است

فصل‌ها را همه با فاصله ات سنجیدند

تو بیایی همه ساعتها و ثانیه‌ها

از همین روز، همین لحظه، همین دم عیدند

ویژه برنامه‌های سال تحویل در حرم مطهر امام رضا (ع) با پخش بیانات نوروزی مقام معظم رهبری و قرائت دعای عهد پایان یافت.

به امید اینکه با عنایات علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) همگی بر عهد و پیمانی که در آغاز سال جدید با زبان روزه با خدای خود بستیم، ثابت قدم و استوار بمانیم. 

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha