کد خبر 245280
۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۳

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

طرح واردات خودرو چرا به نتیجه نرسید؟ + فیلم

طرح واردات خودرو چرا به نتیجه نرسید؟ + فیلم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه توضیحاتی در مورد طرح واردات خودرو در مجلس و دلایل عدم موفقیت آن گفت: امیدوارم که به زودی شاهد تغییراتی جدی در واردات خودرو باشیم.

روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات در رابطه با موضوع واردات خودرو گفت: من در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مسئول کمیته خودرو بودم و «طرح واردات خودرو» را هم من مطرح و پیگیری کرده‌ام. طرحی که ما از ابتدا مطرح کرده بودیم ویژگی‌هایی داشت که با تغییر این مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام، بی‌اثر شد.

وی ادامه داد: طرحی که ما در مجلس تصویب کرده بودیم، اولا میزان واردات خودرو را به مابه‌التفاوت مازاد تقاضای بازار داخلی و تولید داخلی محدود می‌کرد. به عنوان مثال اگر در سال یک و نیم میلیون خودروی سواری نیاز داریم و فقط یک میلیون آن در بازار داخلی تولید می‌شود، ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی باقی مانده و مورد نیاز مردم باید از طریق واردات خودرو تأمین شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: یکی دیگر از اهداف ما برای مطرح کردن طرح واردات خودرو آن بود که انحصار در واردات را از بین ببریم و اجازه دهیم هر شخص ایرانی بتواند خودرو وارد کند و انحصار ایجاد نشود. همچنین ویژگی دیگر نسخه اولیه این طرح این بود که براساس آن ، ارز واردات خودرو از محل ارز اشخاص خارج از کشور یا از محل ارز صادراتی تأمین می‌شد.

وی اضافه کرد: این ویژگی‌ها متاسفانه طی اختلافاتی که در هیأت عالیه مجمع تشخیص مصلحت نظام به وجود آمد مورد جرح و تعدیل قرار گرفت و به نظر من نتیجه‌ی حاصله مثمر نبود و با تغییر این مصوبه در مجمع، اهدافی که ما از ابتدا در این طرح دنبال می‌کردیم حاصل نشد.

ایزدخواه در ادامه یادآور شد: امیدوارم که به زودی شاهد تغییراتی جدی در واردات خودرو باشیم. چرا که داشتن خودروی مناسب حق مردم است. وقتی مردم خودرو می‌خواهند یا باید از تولید داخل تامین کنیم، یا اگر نمی‌توانیم باید به مقدار نیاز مردم وارد کنیم؛ چون راه دیگری نداریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: همانطور که در مساله گندم هم که یک کالای اساسی است همین‌طور است؛ ما خودمان هم تولیدکننده گندم هستیم ولی کمبود کشور را وارد می‌کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته قطعا ما مدافع توسعه صنعت خودرو داخل هستیم؛ ولی مادام که مردم از طریق تولید داخل به نیازشان نمی‌رسد، ناگزیریم که نیازشان را از طریق واردات تامین کنیم، گفت: به هرحال ما کار خودمان را در مجلس انجام داده‌ایم و منتظریم ببینیم دیگر نهاد چگونه وظایف‌شان را ایفا می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha