کد خبر 245217
۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵

پنج غار مهم خراسان رضوی درجه بندی شد

پنج غار مهم خراسان رضوی درجه بندی شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پنج غار مهم «مغان، بزنگان، بلور، اسکلت و کرکس» این استان در کارگروه غارشناسی خراسان رضوی درجه بندی و بر حفاظت از آنها تاکید شد.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ مهدی اله‌پور مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز دوشنبه در حاشیه کارگروه غارشناسی خراسان رضوی افزود:درجه بندی غارهای استان با توجه به اهمیت ارزشهای زیستی، زمین شناسی، تاریخی و فرهنگی غارهای خراسان رضوی، در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در این نشست مقرر شد، ظرفیت تمامی غارهای استان و نیز موضوعات مرتبط و تاثیرگذار در درجه بندی غارها با توجه به ظرفیتهای موجود بررسی شود.

دبیر کارگروه غارشناسی خراسان رضوی گفت:غارها از لحاظ تنوع زیستی، تاریخی و باستان شناسی، مطالعات اقلیم شناسی دیرینه، فسیل شناسی، ورزشی و طبیعت گردی حائز اهمیت هستند و نسبت به این شاخصها رده بندی می‌شوند.

اله پور تعداد غارهای موجود در خراسان رضوی را بیش از ۲۰۰ دهنه اعلام کرد و تعداد غارهای حائز اهمیت و شاخص استان را ۳۰ دهنه دانست.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: برخی از این غارها به دلیل ویژگیهای خاص دارای شهرت هستند و مقرر شد برای سال آینده نیز ۱۰ غار حائز اهمیت استان رده بندی شود و برای حفظ آنها اقداماتی انجام شود.

اله پور با اشاره به اهمیت غارهای خراسان رضوی و لزوم رسیدگی و تدوین برنامه جامع غارهای خراسان رضوی گفت: در موضوع گردشگری غارها باید ابتدا با مطالعه و بازدیدهای میدانی دقیق و آماده سازی زیر ساختهای لازم برای گردشگران و بازدید عموم مردم، آموزش و فرهنگ سازی برای بازدیدکنندگان صورت پذیرد به نحوی که با حداکثر استفاده، کمترین آثار منفی بر محیط غار را شاهد باشیم و همچنین گونه های حیات وحش مهمی همچون خفاش نعل اسبی که در غارها زیست می کنند، حیاتشان به خطر نیفتد.

گفتنی است ، دبیرخانه کارگروه حفاظت از غارها در استان در اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مستقر است و کمیته های کارشناسی مستمری سال جاری برگزار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha