کد خبر 244882
۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۳

«حیات» گزارش می‌دهد؛

رشد آمار تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای

رشد آمار تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای

با فرا رسیدن عید نوروز و آغاز تعطیلات، موضوع قابل بحث افزایش آمار تصادفات و تلفات ناشی از آن در تعطیلات است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، با پیش رو بودن تعطیلات نوروزی، موضوع تصادفات جاده‌ای و نگرانی‌های آسیب ناشی از آن در حال گسترش است.

عوامل مهمی که موجب بروز تصادفات رانندگی می‌شود عبارت است از: 

  1. رانندگی با چراغ خاموش در شب
  2. صحبت و توجه به همراه در حین رانندگی
  3. خوردن و نوشیدن در رانندگی
  4. عدم رعایت فاصله ایمنی و توجه نکردن به سرعت
  5. حرکات نمایشی در حین رانندگی
  6. بی‌توجهی به علائم راهنمایی رانندگی
  7. صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی

بر اساس آمار منتشر شده، در تعطیلات نوروز پنج سال گذشته، چهار هزار و ۸۹۱ نفر در حوادث رانندگی جان باختند که سه هزار و ۴۰۸ نفر از آن ها در مسیرهای برون شهری جان خود را از دست داده اند، این تعداد ۶۹.۷ درصد از کل تلفات تصادفات را در بر می گیرد؛ این در حالی است که مابقی کشته ها در محورهای درون شهری، جاده های روستایی و یا سایر مسیرها جان خود را از دست داده اند.

آمار بالای کشته های تصادفات در محورهای برون شهری نشان می دهد که بخش قابل توجهی از تصادفات در خارج شهرها و در حین سفر رخ می دهد بنابراین می توان با رعایت قوانین رانندگی از سوی هموطنان، استفاده نکردن از تلفن همراه در حین رانندگی، پرهیز از سبقت های غیر مجاز، رعایت سرعت مطمئنه و مجاز، استراحت حین سفرهای طولانی و پرهیز از رانندگی در حالت خواب آلودگی، به کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن در نوروز پیش رو کمک کرد.

بحث دیگری که موجب نگرانی شده است، موضوع کیفیت پایین خودروهای داخلی است، این خودورها به دلیل کیفیت پایین قطعات ممکن است بلای جان راننده و سرنشینان شود.

سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه تعداد افراد دارای گواهینامه در کشور ۳.۲ درصد افزایش داشته است، گفت: ترددهای جاده‌ای ما نیز ۵.۱ درصد و ترددهای شهری۶.۲ افزایش داشته است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ شمار جانباختگان حوادث رانندگی ۱۷ هزار و ۱۷۷ نفر است که ۴.۹ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است. عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدیم و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه دلیل وقوع ۶۰ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند.

حسینی درباره تفکیک جانباختگان نیز گفت:۲۲.۹ درصد فوتی‌ها راننده، ۲۲.۷ درصد موتورسوار، ۲۴ درصد سرنشین و ۱۹.۶ درصد هم عابران پیاده بودند.

به گفته رئیس پلیس راهور فراجا ۲۶ درصد از کل تصادفات نیز به واژگونی منجر شده و ۶۰ درصد از تصادفات هم در حریم ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده است.

وی با بیان اینکه ۵۱ درصد جانباختگان به دلیل شدت جراحات در صحنه تصادف جانباخته‌اند، گفت: شش درصد در حین انتقال و ۴۳ درصد هم در مراکز درمانی فوت شدند. این آمار نشان می‌دهد که ما باید باید دو موضوع را در اولویت قراردهیم، اول کنترل و مدیریت سرعت و دوم تجهیز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها که حتما باید موزد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha