کد خبر 244845
۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹

نشست خبری سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد

نشست خبری سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد

نشست خبری سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره دستاوردهای سازمان اوقاف در سال ۱۴۰۲، صبح امروز در این سازمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، نشست خبری سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره دستاوردهای سازمان اوقاف در سال ۱۴۰۲، صبح امروز در این سازمان برگزار شد. حجت الاسلام عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ابتدای  این نشست ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: سازمان اوقاف در عرصه اطلاع رسانی پیشگام هست در ستاد سازمان در ۱۴۰۲ تعداد سامانه های نظارتی از عملکرد سازمان استقبال خوبی روبرو بوده است، در این راستا حضور در برنامه رادیو تلویزیونی، گزارش تصویری در سایت ۵۳ هزار و ۲۳۶ گیگ عکس ،۴۱ هزار دقیقه فیلمبرداری و بیش از ۲ هزار دقیقه برنامه درفضای مجازی، ۸۷ کلیپ، ۵۰۰ عکس نوشته، ۲۸۸ خبر و ۴ میلیون بازدید داشته ایم.

وی افزود: در زمینه اخبار ۹۷۵ تولید خبر و ۹۰۵ خبر در سایت درج شده و ۹ نشست درستاد و مصاحبه با رسانه ۳۶۱ مورد بوده در استان‌ها در تهیه و تولید اخبار ۹۹۰۰ خبر و بازتاب اخبار بیش از ۳۰ هزار مورد حضور در برنامه تلویزیونی بیش از ۱۰۰۰ مورد بوده است تعداد کلیپ عملکرد استانی و اهتمام ویژه به انعکاس و مستندسازی و ارائه گزارش عملکرد وجود دارد.

یکی از حوزه های مهم مربوط به موقوفات از حفظ و نگهداری و تعامل با اقشار مختلف هست که در معاونت اوقافی و ثبتی به این موضوعات رسیدگی می شود. در حوزه حقوقی تعداد پرونده هایی که جاری هست بیش از ۱۵ هزار پرونده است. تعداد پرونده که اولویت شاخص دارند ۷۶۰ پرونده بوده و تعداد پرونده ها که منتهی به نفع موقوفات بوده از ابتدای امسال ۱۰۰ پرونده بوده. تعداد پرونده‌ها که بر علیه موقوفات بوده ۱۶۴ پرونده بوده در بحث اخذاسناد مالکیت وقتی سند صادر می شود از آسیب درامان خواهند بود و یکی از کارهای جدی هست. آنچه در سال جاری اتفاق افتاده بیش از ۱۶ هزار سند تک برگ برای موقوفات صادر شده در زمینه اجازه رقبات نیز ۱۷۰ هزار سند تجدید شده است.

عادل گفت: به راهبرد استفاده از ظرفیت امین در مدیریت موقوفات به دلیل سیاست چابک سازی و رویکرد تصدی گری و افزایش نقش نظارتی پرداخته شد. رویکرد استفاده از این موضوع به صورت جدی اجرا شد و با هدف شکوفایی و افزایش بهره وری موقوفات مورد توجه قرار گرفته است. لذا طی سه سال ۷۲۰ بلوک موقوفات دسته بندی شدند و ۱۴۰۰ نفر امین در بلوک‌ها در حال فعالیت به صورت تک نفره و امنا فعالیت می کنند. بیش از ۵۰ کارگاه آموزشی و ۱۵ هزار ساعت آموزش برای این افراد برگزار شده است؛ همچنین موضوع تعامل با مستاجران و نظارت بر اجرای نیت وظایف آنهاست.

وی تشریح کرد: رویکرد اقتصادی اوقاف مورد توجه قرار گرفته و تشکیل کمیسیون سرمایه گذاری جلسات متعدد داشته است؛ در این راستا ۱۳۰جلسه با بیش از ۷۰۰ مصوبه داشته و ۱۳ هزار میلیارد در طرح سرمایه گذاری پرداخته شده که شامل همه نوع کاربری می شود. بیش از ۱۲۰ طرح ۵۸ طرح خدماتی، ۲۳ طرح در بحث دانش بنیان، ۳۹ طرح گردشگری، ۸ طرح دامداری، ۸۵ طرح خرید رقبه، ۵ طرح توسعه بیمارستان بوده تنوع پروژه ها در ۱۴ مورد کشاورزی و نیروگاه خورشیدی و ... جز موارد اولویت دار کشور هست.

حجت الاسلام عادل افزود: 65درصد اعتبار از محل منابع بقاع و بقیه به صورت مشارکت بوده و بیشترین سرمایه گذاری عنوانی کاربری تجاری و غیر عمرانی در حوزه کشاورزی است که تولید و اشتغال را در پی دارد. در این گزارش در حوزه انرژی خورشیدی ۱۶ استان از این انرژی بهره برده اند و در ۱۶۰ نقطه نیروگاه احداث شده که دارای درآمد شده اند. ۶ نیروگاه در حال ساخت است و ظرفیت کل نیروگاه‌ها بیش از ۶ مگاوات ساعت ظرفیت تولید می باشد. یکی از طرح های دولت کاشت یک میلیارد اصله درخت بوده که جمع کل درختان کاشته شده بیش از ۱۶۵ هزار اصله درخت بوده در عرصه دانش بنیان الان ۱۹ شرکت کارشان به مرحله اجرا رسیده به چرخه وارد شده اند.

شرکت توسعه فناوری نافع ماندگار، پتروماندگار سپهر طرح های نفتی، دام زرین رویش ماندگار تولید کشاورزی، سامانه آزمای قائم در البرز طراحی و مونتاژ قطعات الکترونیکی مخابرات، فناوری پروتو نگار پایا، فناوران سلام تپش ، سینافناوران ماندگار تهیه بانک سلول‌های جنینی ، دانش سلامت کوثر در فارس، فن گستران خودروی توسن، نمایشگاهی با حضور شرکت‌های دانش بنیان بعد از ماه رمضان برگزار خواهد شد.

وی گفت: در پروژه عمرانی در سال جاری فعالیت وسیع صورت گرفته در زمینه بقاع بیش از ۷۰۰ بقاع فعالیت حفظ و بازسازی انجام شده و اعتبار بالغ بر ۳۴۷ میلیارد تومان بوده است. در حوزه موقوفات در بخش تعمیر و احداث پروژه می باشد و در زمینه نگهداری بیش از ۳۰۰ پروژه در احداث پروژه جدید ۲۴۳ پروژه بوده است. در دوره اخیر مدیریتی سازمان برنامه تشکیل مرکز خیریه سازمان بود این فعالیت در قبل انسجام نداشت لذا راه اندازی مرکز در دستور کار قرار گرفت. یکی از اقدامات احیا و راه اندازی مراکز درمانی خیریه موقوفه و بیش از ۴۰۰ درمانگاه و ۵۰۰ مرکز بهداشت ۲۷ پروزه سال مروز درمانی در حال انجام است و بیش از ۷۰ زمین برای مرکر درمانی وقف شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha