کد خبر 244839
۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸

سخنگوی شورای نگهبان خبر داد:

انتخابات ۵۲ حوزه‌ انتخابیه مجلس تأیید شد

انتخابات ۵۲ حوزه‌ انتخابیه مجلس تأیید شد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: پرونده‌های ۵۲ حوزه‌ انتخابیه مجلس شورای اسلامی از ۱۱ استان مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری سال 1402 که صبح امروز (شنبه 26 اسفند) برگزار شد، طی سخنانی با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در این مدت تا 17 اسفند طبق روال قانونی باید گزارشات و شکایات داوطلبان و مردم را مورد بررسی قرار می‌دادیم تا در بررسی صحت انتخابات این گزارشات را لحاظ کنیم.

وی اعلام کرد: تاکنون انتخابات در 52 حوزه انتخابیه مورد تأیید قرار گرفته است. از استان اردبیل حوزه انتخابیه شهر اردبیل، بیله‌سوار خلخال گرمی و مشکین‌شهر مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت. استان ایلام حوزه انتخابیه ایلام، مهران، سیروان، دهلران و آبدانان مورد تأیید قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در استان خراسان جنوبی حوزه بیرجند فردوس قائنات و نهبندان مورد تایید قرار گرفت. همچنین استان خراسان رضوی حوزه‌های انتخابیه مشهد تربت جام تربت حیدریه چناران خواف درگز سبزوار فریمان قوچان کاشمر گناباد نیشابور مورد تایید قرار گرفتند.  

طحان نظیف افزود: خراسان شمالی حوزه های انتخابیه  بجنورد، اسفراین و شیروان، استان زنجان حوزه انتخابیه  زنجان، ابهر، خدابنده و ماهنشان، استان قزوین حوزه‌های  انتخابیه قزوین، بوئین زهرا و تاکستان، استان قم حوزه قم، استان کردستان حوزه انتخابیه سنندج، بیجار، سقز، قروه و مریوان، استان لرستان حوزه های انتخابیه خرم آباد، الیگودرز، بروجرد، پلدختر، دلفان، دورود و کوهدشت و استان مرکزی حوزه های انتخابیه اراک، تفرش، خمین، ساوه، شازند و محلات مورد تایید قرار گرفتند.

طحان نظیف تصریح کرد: لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی در مراحل قبل با اشکالات و ابهامات قرار گرفته بود که در نهایت با اصلاحات مجلس مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.

وی افزود: طرح اصلاح قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی در مرحله قبل با ابهامات و اشکالات مواجه شده بود که این مصوبه نیز با اصلاحات مجلس مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طرح ساماندهی کارکنان دولت دیگر مصوبه مورد بررسی در شورای نگهبان بود که نسبت به این طرح در مراحل قبل هم ما در شورای نگهبان از نظر شرعی و قانون اساسی و هم هیئت نظارت ایرادات متعددی داشتند که البته  ایرادات و ابهامات ما نسبت به این مصوبه رفع شده است اما با نامه ای که از هیئت عالی نظارت دریافت کردیم ایرادات این هیئت همچنان باقی است که ما این مسئله را به مجلس ابلاغ کردیم و امیدواریم ایرادات هیئت نظارت نیز در مراحل بعدی توسط مجلس اصلاح شود.  

وی ادامه داد: لایحه بودجه سال 1403 کل کشور دیگر مصوبه مورد بررسی بود که در مرحله قبل ایراداتی به این مصوبه داشتیم. البته با اصلاحات مجلس برخی ایرادات همچنان باقی است و با توجه به اصرار مجلس به مصوبه خود این لایحه به مجمع تشخیص ارسال شد.

طحان نظیف گفت: لایحه برنامه هفتم توسعه نیز همانند لایحه بودجه سال 1403 رفت و برگشت هایی را بین مجلس و شورا داشت و بسیاری از ایرادات برطرف شد اما همچنان برخی ایرادات به قوت خود باقی است‌ که‌ جزئیات این ایرادات به شکل مجزا در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.

طحان نظیف درباره گزارش تخلفات انتخاباتی گفت: انتخابات در کمال سلامت برگزار شد و ما با مشکل خاصی روبرو نبودیم. البته گزارش‌هایی دریافت کردیم درباره تخلفات که برخی گزارش ها ممکن است مستندات کافی را نداشته باشد که طبیعتا پیگیری نیز نخواهد شد اما در برخی حوزه ها اختلاف آرا نزدیک بود یا گزارش های مستندی به دست ما رسیده که به این حوزه ها بازرس هایی برای بررسی کامل تر ارسال شده اند و بازرسان این اختیار را داشتند که در حوزه هایی که آرا نزدیک بود  آرا را بازشماری کنند. ما به مرور نتایج بررسی ها را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال درباره ارزیابی این‌ شورا نسبت به برگزاری انتخابات الکترونیک در 4 حوزه انتخابیه گفت: ما در روز انتخابات ارزیابی‌هایی را نسبت به برگزاری انتخابات الکترونیک در 4 حوزه انتخابیه داشتیم که  رضایت نسبی در این خصوص بدست آمد.

وی همچنین درباره احتمال برگزاری انتخابات الکترونیک در حوزه هایی که به مرحله دوم کشیده شده عنوان کرد: برنامه ما در شورای نگهبان این است که در صورت فراهم شدن شرایط و هماهنگی با مسئولان اجرایی، انتخابات دور دوم را در حوزه های بیشتری برگزار کنیم. در رابطه با حوزه انتخابیه تهران نیز تلاش ما این است که این انتخابات نیز به شکل الکترونیکی برگزار شود. 

طحان نظیف تصریح کرد: همان طور که رهبر انقلاب فرمودند حضور مردم در انتخابات یک جهاد بود و مردم با وجود همه دشمنی‌ها و عملیات روانی دشمن در انتخابات حضور یافتند. خیلی‌ها می‌گفتند که انتخابات اثربخش نیست اما در برخی حوزه‌ها آنقدر رقابت نزدیک بود که اختلاف نفر اول و دوم بسیار کم بود.

وی افزود: منتخبان ملت باید به وعده‌هایی که دادند توجه کنند و خود را نماینده همه مردم بدانند و به طور جهادی در پی حل مشکلات، مطالبات و دغدغه‌های مردم باشند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: نظام انتخاباتی ما هنوز نیاز به اصلاحاتی دارد و سیاست‌های کلی انتخابات باید مورد توجه قرار گیرد و همچنان یکسری اصلاحات را می‌توان در قوانین انتخاباتی ایجاد کرد.

 لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان در مراحل قبل اشکالات و ابهاماتی داشت که با رفت و برگشت‌هایی که بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان داشت، ایرادات آن مرتفع شد و به زودی برای اجرا ابلاغ می‌شود. 

طحان نظیف درباره ادعای برخی از افراد و نمایندگان مبنی بر خرید و فروش آرا، اظهار کرد: در فرآیند انتخابات برد و باخت وجود دارد و طبیعتاً این بحث‌ها مطرح می‌شود. مجری انتخابات وزارت کشور است و ما هم صحت انتخابات را بررسی می‌کنیم. اگر نیاز باشد، بازرس ارسال می‌شود و اگر در جایی هم لازم باشد، بازشماری آرا انجام می‌شود. 

درباره اعلام «عدم صلاحیت روحانی» بیش از قانون عمل کردیم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: هم به صورت حضوری از طریق نماینده آقای روحانی و هم به صورت تلفنی توسط یکی از اعضای شورا، عدم احراز را به وی اعلام کردیم. شورای نگهبان به صورت مکتوب مستندات و نیز دلایل عدم احراز را به وی اعلام کرده است؛ هم به صورت حضوری از طریق نماینده وی و هم به صورت تلفنی توسط یکی از اعضای شورا، عدم احراز را به آقای روحانی اعلام کردیم؛ حتی بیش از قانون نسبت به وی عمل کردیم.

آخرین وضعیت طرح ساماندهی کارکنان دولت

وی درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی کارکنان دولت، گفت: ایرادات شورای نگهبان نسبت به طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه برطرف شد، اما هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام طی نامه‌ای اعلام کرد که همچنان ایراداتی را نسبت به این مصوبه وارد می‌داند.

طحان نظیف تاکید کرد: اقدامات لازم برای بررسی صحت انتخابات در حال انجام است.

وی ادامه داد: بر اساس اصلاحیه قانون انتخابات، ۵ مدرک جهت رأی دادن به رسمیت شناخته شده است که در کنار شناسنامه مدارکی از جمله کارت ملی، کارت نظام وظیفه، گواهینامه و گذرنامه مورد تأیید است که این مدارک باید در شعب اخذ رأی با فرد رأی دهنده تطبیق داده شود. اگر در این زمینه تخلفی وجود داشته باشد، حتماً بررسی می‌شود. 

 آخرین وضعیت بررسی مصوبات لایحه عفاف و حجاب

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال درباره آخرین وضعیت بررسی مصوبات لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان، گفت: آخرین مصوبه‌ای که از مجلس شورای اسلامی دریافت کردیم، مربوط به لایحه عفاف و حجاب بوده است.

طحان نظیف تصریح کرد: لایحه عفاف و حجاب در نوبت بررسی و در دستور کار شورای نگهبان است. شورای نگهبان در این ایام در حال بررسی صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه مختلف و مصوبات مهمی مانند لایحه برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ است.

وی تاکید کرد: هنوز بررسی‌های شورای نگهبان درباره مصوبات لایحه عفاف و حجاب کامل نشده است. در ظرف زمان قانونی، مصوبات این لایحه را بررسی و اعلام نظر خواهیم کرد. 

قبل از انتخابات عده‌ای بر طبل دلسردی و ناامیدی و سیاه‌نمایی می‌کوبیدند

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره میزان مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند و اینکه آیا قرار است شورای نگهبان در این زمینه آسیب شناسی کند، تصریح کرد: در این دوره تلاش خود را انجام دادیم تا فرآیند انتخابات روان‌تر و با تسهیل بیشتری برای مردم انجام شود و برای ادوار آینده نیز باید فکر کنیم و برای تسهیل شرایط برای مردم اقداماتی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: از قبل از انتخابات عده‌ای بر طبل دلسردی و ناامیدی و سیاه‌نمایی می‌کوبیدند و به صورت علنی می‌گفتند که انتخابات اثر گذار نیست اما شاهد بودیم که مردم آمدند و حضور موثری داشتند. وی تاکید کرد: امیدوارم کسانی که مردم را از صندوق رأی دلسرد می‌کردند به این نکته توجه کنند که هر تغییری از صندوق رأی انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha