کد خبر 244704
۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵

به زودی شاهد از سرگیری سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خواهیم بود

به زودی شاهد از سرگیری سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خواهیم بود

سفیر ایران در باکو گفت: به زودی شاهد از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خواهیم بود و هیأتی برای آماده‌سازی مقدمات به تهران سفر کرده است.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ سید عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تفصیلی با باکو تی.وی، گفت: به زودی شاهد از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خواهیم بود. هیأتی برای آماده سازی مقدمات به تهران سفر کرده است.

وی بیان کرد: همه اقوام ایرانی، ایران را از آن خود می‌دانند و از نظر بنده ایرانی ترین قوم در کشور ما آذربایجانی‌های ما هستند. دست دشمنان مشترک و سرویس‌های امنیتی آنها در اختلاف افکنی میان ایران و جمهوری آذربایجان عیان است. سیاست همسایگی دولت جدید ایران یک سیاست جدی و اصولی است.

موسوی تصریح کرد: پیشینه تاریخی دو کشور و روابط عمیق فرهنگی و عاطفی میان مردمان دو سوی مرز حدوداً ۸۰۰ کیلومتری ایران و جمهوری آذربایجان اجازه نمی‌دهد مشکلات و سو تفاهمات ادامه دار باشد.

وی ادامه داد: دو کشور سعی کردیم با عقل، درایت و تدبیر از مرحله سردی عبور کنیم و صفحه جدیدی در روابط دو جانبه بگشاییم. دست دشمنان مشترک و برخی کشورها و رژیم‌ها در منطقه و فرامنطقه بویژه سرویس‌های امنیتی آنها در اختلاف افکنی میان ایران و جمهوری آذربایجان عیان است.

سفیر ایران در باکو گفت: طبیعی است همانطور که در یک خانواده همه یک جور فکر نمی‌کنند در میان همسایگان هم اختلاف نظر وجود داشته باشد. همسایگان مانند گوشت و ناخن به هم چسبیده‌اند. اما هر از گاهی نیاز داریم چرک و میکروب‌ها را از لای آنها پاک کنیم. سیاست همسایگی دولت جدید ایران یک سیاست جدی و اصولی است.

وی ادامه داد: حادثه ۷ بهمن و حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران بسیار تلخ، غیرقابل پیش بینی و غافلگیر کننده بود. اما همه شواهد و رفت و آمدهای بعدی مقامات قضائی و امنیتی دو کشور و اعتراف فرد ضارب نشان داد این اقدام فردی و با انگیزه‌های شخصی بود. این فرد دستگیر، محاکمه و به اشد مجازات محکوم شد.

موسوی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود بر اساس اصول و مبانی ثابت حرکت می‌کند که قابل خدشه و تغییر نیست. مخالفت با اشغالگری و تجزیه طلبی از جمله این اصول اساسی است که در دوران اشغال، ایران را کنار جمهوری آذربایجان قرار داد.

وی اظهار کرد: بنده برخی اخبار و گزارش‌های هدفدار مبنی بر کمک ایران به اشغالگران را کاملاً نفی و رد می‌کنم و اینگونه وارونه سازی ها جای تأسف دارد. واقعیات را از مقامات تان بپرسید.

سفیر ایران در باکو بیان کرد: مقام معظم رهبری به عنوان نفر اول کشور ما و فرمانده کل قوا چه در ابتدای اشغال سرزمین‌های آذربایجان و در دوره جنگ اول قره باغ و چه در جنگ دوم قره باغ صراحتاً از آزادسازی سرزمین‌های اشغالی جمهوری آذربایجان حمایت کردند و بقیه ارکان نظام در دولت و نیروهای مسلح همواره همین منویات را پی گرفتند و ادامه دادند.

وی متذکر شد: ایران بیش از ۳۰ سال نخجوان را به خاک اصلی جمهوری آذربایجان متصل کرد و الان هم بنا داریم این مسیر را توسعه داده و متنوع کنیم. مسیر هوایی اتصال به نخجوان نیز از فضای ایران عبور می‌کند. دو کشور به جای دیوار کشی در حال پل زدن میان خود هستیم.

موسوی گفت: همه اقوام ایرانی، ایران را از آن خود می‌دانند و از نظر بنده ایرانی ترین قوم در کشور ما آذربایجانی‌های ما هستند و در همه جای ایران هم حضور دارند. شخص اول کشور ما اصالتاً آذری زبان هستند و بسیار تاکید و توصیه بر تکلم به این زبان در میان خانواده‌ها دارند. بنابراین سوال شما از اساس صحیح نیست.

وی گفت: در حال طراحی پروژه‌های بزرگ اقتصادی برای ایجاد درهم تنیدگی بیشتر اقتصادی دو همسایه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha