کد خبر 244278
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۹

هفته بیستم لیگ برتر؛

تقابل اندیشه‌های نکونام و اوسمار در آزادی/ لحظه شماری برای حساس‌ترین بازی فوتبال ایران

تقابل اندیشه‌های نکونام و اوسمار در آزادی/ لحظه شماری برای حساس‌ترین بازی فوتبال ایران

دو تیم بالانشین (تیم‌های اول و دوم) جدول قرار است در سنتی‌ترین و مهم‌ترین تقابل فوتبال ایران چهارشنبه شب به مصاف یکدیگر بروند؛ دیداری که استقلال در صورت کسب هر نتیجه‌ای غیر از شکست با اختلاف 2 گل و بیشتر، با صدرنشینی به تعطیلات نوروزی می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ سرانجام انتظارها به سر رسید و ثانیه شماری برای شروع مهم‌ترین بازی فوتبال ایران آغاز شد. دربی شماره ۱۰۳ سرخابی‌های پایتخت که یکی از پرمخاطب‌ترین بازی‌های دنیا و حساس‌ترین بازی آسیا محسوب می‌شود در شرایطی روز چهارشنبه و از ساعت ۲۰ در شرایطی در ورزشگاه آزادی تهران شروع می‌شود که با توجه به موقعیت دو تیم در جدول از اهمیت بیشتری هم از همیشه دارد.

یک سوی میدان استقلالی است که به دنبال تثبیت جایگاهش در صدر جدول است و در سوی دیگر پرسپولیس یکی از آخرین موقعیت‌هایش را برای کاهش  فاصله با حریف سنتی و زنده نگه داشتن شانس قهرمانی استفاده می‌کند و از همین رو دو تیم تلاش زیادی خواهند داشت تا دست پر از زمین خارج شوند.

وضعیت استقلال

تقابل اندیشه‌های نکونام و اوسمار در آزادی/ لحظه شماری برای حساس‌ترین بازی فوتبال ایران

اگرچه روی کاغذ استقلال شرایط قابل قبولی دارد اما وضعیت داخلی این تیم تناسبی با جایگاه این تیم در جدول و نتایجش ندارد. استقلالی‌ها از ابتدای فصل درگیر جنگ داخلی میان مدیرعامل و سرمربی تیم هستند و مشکلات مالی و عدم برآورده شدن تعهدات باشگاه به بازیکنان در کنار عملکرد غیر قابل قبول در پنجره زمستانی در جذب بازیکن باعث شده وضعیت همچنان در مرحله جنگ و جدل باقی بماند، هرچند نکونام چند وقت است سکوت کرده و در نشست‌های خبری هم یک خط در میان حاضر می‌شود ولی کسی نمی‌تواند منکر نارضایتی او از اوضاع شود. از لحاظ فنی هم استقلال اوضاع نسبتاً خوبی دارد. اگرچه پیروزی‌های این تیم خفیف و نا مطمئن هستند اما مهم سه امتیازهایی است که به حساب این تیم واریز می‌شوند و آنها را در صدر جدول نگه می‌دارند.

شکست در جام حذفی البته شوکی به این تیم بود که روند نتایج خوب آبی‌ها را متوقف کرد و شاید این شوک به موقع و در آستانه دربی به آنها وارد شد تا دچار غروری که از بردهای پیاپی می‌آید نشوند. آنها دیدار اخیر خود مقابل استقلال خوزستان را با یک گل به برتری رساندند تا با یک نتیجه قابل قبول پا به دربی بگذارند.

غایبان

استقلال به جز یامگای مصدوم همه نفرات اصلی و کلیدی خودش را در اختیار دارد و بازیکنانی که در خطر محرومیت از این بازی بودند هم مقابل همنام خوزستانی با کارت زرد داور جریمه نشدند تا این تیم سلامت به دربی برسد. استقلالی‌ها البته با قهر مارشاریپوف و غیبتش در تمرینات خطر نبود او در دربی را احساس کردند ولی ظاهراً مشکل این بازیکن برطرف شده و او دوباره به تمرینات تیمش بازگشته است.

ستاره احتمالی

در استقلال گوستاوو بلانکو در هفته‌های اخیر خوش درخشیده و در کنار او مارشاریپوف هم عملکرد قابل قبولی داشته و این نفرات می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در دربی داشته باشند. روزبه چشمی، ستاره خط میانی استقلال هم یکی از ستارگان احتمالی دربی خواهد بود و در کنار اینها نتیجه بازی برای استقلال تا حد زیادی به عملکرد حسین حسینی درون دروازه بستگی دارد و وی می‌تواند خودش را ستاره این بازی جا بزند.


وضعیت پرسپولیس

تقابل اندیشه‌های نکونام و اوسمار در آزادی/ لحظه شماری برای حساس‌ترین بازی فوتبال ایران

در سمت دیگر میدان پرسپولیس قرار دارد. مدافع عنوان قهرمانی که فصل را خوب شروع نکرد و انواع و اقسام مشکلات داخلی و عدم موفقیت در جذب بازیکنان مد نظر در ابتدای فصل باعث شد در نهایت یحیی گل‌محمدی از هدایت این تیم کناره گیری کند. انتخاب اوسما ویرا از نظر هواداران، رسانه‌ها و پیشکسوتان باشگاه نا امید کننده بود و شکست در گام اول مقابل آلومینیوم هم به این نا امیدی دامن زد ولی در ادامه نوار پیروزی‌های این تیم شروع شد و تا امروز ادامه دارد، تا جایی که در گام آخر سرخپوشان فولادِ قدرتمند را با نتیجه ۴ بر ۲ شکست دادند و با روحیه خوب به استقبال مهم‌ترین بازی فصل خود می‌روند. تقابل با استقلال که یکی از آخرین فرصت‌های آنها برای کاهش فاصله با صدرجدول است.

غایبان

پرسپولیس بر خلاف استقلال که تقریبا با همه داشته‌هایش به میدان می آید، غایبان سرشناس زیادی دارد. پورعلی‌گنجی و یاسین سلمانی به‌دلیل مصدومیت طولانی مدت فصل را از دست داده و گولسیانی هم این بازی را به‌دلیل آسیب دیدگی در اختیار سرخپوشان نخواهد بود و از طرفی حسین کنعانی‌زادگان دیگر غایب بزرگ این تیم است تا اوسمار برای چینش نفرات اصلی خصوصاً در پست دفاع میانی با چالش جدی روبرو شود.

ستاره‌ احتمالی

در پرسپولیس امید زیادی به درخشش مهدی ترابی می‌رود و از سوی دیگر اورونوف هم این روزها برای سرخپوشان خوش می‌درخشد و انتظار می‌رود در دربی هم مهره کلیدی پرسپولیس باشد. عیسی آل کثیر هم اگر روز خوبش باشد می‌تواند خط دفاعی آبی‌ها را آزار دهد. نقش بیرانوند هم در این دیدار خیلی مهم خواهد بود. البته امید عالیشاه که در دو تقابل اخیر دو تیم، گل‌های سرنوشت‌سازی را به ثمر رسانده هم می‌تواند یکی از نقاط قوت سرخپوشان در این بازی محسوب شود.


داوری و VAR

تقابل اندیشه‌های نکونام و اوسمار در آزادی/ لحظه شماری برای حساس‌ترین بازی فوتبال ایران

طبق اعلام رسانه‌ها، وحید کاظمی داربی ۱۰۳ تهران را سوت خواهد زد و سعید قاسمی و حسن انتظاری کمک‌های او در امر قضاوت خواهند بود. همچنین همانطور که اطلاع رسانی شد، برای دومین بار در تاریخ مسابقات لیگ برتر و مانند بازی رفت، در این بازی از VAR استفاده می‌شود. مهسا قربانی یکی از داوران اتاق VAR خواهد بود و اولین زن تاریخ مسابقات دربی است که در تیم داوری قرار می‌گیرد. پیش از این قرار بود مهناز ذکایی، دیگر داور بین المللی کشورمان هم در این بازی حضور داشته باشد که این امر به دلایلی منتفی شد و او از فهرست داوران دربی حذف شد.


وضعیت جدول

تقابل اندیشه‌های نکونام و اوسمار در آزادی/ لحظه شماری برای حساس‌ترین بازی فوتبال ایران

 استقلال و پرسپولیس در صدر جدول همسایه هستند و موقعیت‌شان در پایان هفته بیستم بستگی مستقیم به نتیجه بازی دارد. اگر استقلال برنده این میدان باشد با ایجاد فاصله شش امتیازی، شانس خود را برای قهرمانی افزایش می‌دهد اما  اگر پرسپولیس بتواند برنده بازی باشد هم امتیاز با استقلال خودش را به صدر جدول می‌رساند. برد پرسپولیس با اختلاف 2 گل و یا بیشتر، آنها را صدرنشین لیگ در پایان این هفته قرار خواهد داد. در صورتی که دو تیم به تساوی رضایت دهند هم شرایط حال حاضر برایشان باقی خواهد ماند و به رقابت خود در همین فاصله سه امتیازی در ۱۰ هفته پایانی لیگ برتر ادامه خواهند داد.


تماشاگران و سکوها

تقابل اندیشه‌های نکونام و اوسمار در آزادی/ لحظه شماری برای حساس‌ترین بازی فوتبال ایران

پیش از این اعلام شده بود قرار است صد و سومین شهرآورد پایتخت مقابل دیدگان ۴۵ هزار تماشاگر رقم بخورد. فدراسیون فوتبال عصر روز دوشنبه اعلام کرد هواداران دو تیم می‌توانند با مراجعه به سامانه بلیت فروشی فدراسیون فوتبال برای تماشای این دیدار بلیت تهیه کنند. در حالی که ساعتی از آغاز بلیت فروشی نگذشته بود، تمام بلیت‌های عرضه شده در سامانه بلیت فروشی فدراسیون فوتبال به فروش رسید.

با توجه به افزایش قیمت از سوی باشگاه استقلال و عرضه بلیت ۳۵۰ هزار تومانی، کمتر کسی انتظار فروش بلیت را داشت اما هواداران دو تیم که بی صبرانه منتظر برگزاری این دیدار هستند برای خریداری بلیت اقدام کردند و در کمتر از ۳ ساعت تمامی بلیت‌های دربی به فروش رفت.نکته جالب اینجاست بلیت جایگاه بانوان با توجه به محدودیتی که داشته است تنها در پنج دقیقه ابتدایی به فروش رسیده و علاقه مندان دیگر نتوانستند بلیتی را برای این بازی تهیه کنند.


بازی رفت

تقابل اندیشه‌های نکونام و اوسمار در آزادی/ لحظه شماری برای حساس‌ترین بازی فوتبال ایران

در دربی شماره ۱۰۲ دو تیم به تساوی یک - یک رضایت دادند. پرسپولیس که قبل از مسابقه معوقه مقابل استقلال فاصله چهار امتیازی با آبی‌پوشان و یک مسابقه کمتر داشته، به‌دنبال برتری در دربی ۱۰۲ بود تا نزدیک‌تر از همیشه به صدر جدول شود و نیمه اول را هم با نمایش بهتر دنبال کرد ولی به گل نرسید و صحنه‌های جنجالی با وی‌ای‌آر هم پنالتی به همراه نداشت تا دو تیم بدون گل زده به رختکن بروند.

در نیمه دوم میل به حمله برای دو تیم بیشتر وجود داشت و پرسپولیس پس از تعویض‌های هجومی توانست با شوت تماشایی امید عالیشاه در دقیقه ۷۷ به گل برسد که این نتیجه تا لحظات پایانی پابرجا بود، اما بازبینی‌های متوالی داوران ویدئویی در نهایت به سود استقلال شد و کاری کرد تا در وقت‌های تلف شده آبی پوشان صاحب پنالتی شوند و توسط کوین یامگا گل تساوی را به ثمر برسانند و با این نتیجه بالاتر از سپاهان قرار بگیرند و صدر جدول را حفظ کنند.


برنامه کامل دیدارهای هفته بیستم لیگ برتر، به شرح زیر است:

چهارشنبه - 23 اسفندماه

* پیکان تهران - ملوان بندانزلی (ساعت 18:45)

* ذوب‌آهن اصفهان - استقلال خوزستان (ساعت 18:45)

* گل‌گهر سیرجان - صنعت نفت آبادان (ساعت 18:45)

* تراکتورسازی تبریز - هوادار تهران (ساعت 19)

* آلومینیوم اراک - مس رفسنجان (ساعت 19)

* نساجی مازندران - شمس آذر قزوین (ساعت 19)

* فولاد خوزستان - سپاهان اصفهان (ساعت 19)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha