کد خبر 244189
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰

به بهانه دربی شماره ۱۰۳؛

۱۰ دربی، ۱۰ خاطره، ۱۰ قاب

۱۰ دربی، ۱۰ خاطره، ۱۰ قاب

قاب‌های به یادماندنی زیادی از دربی پایتخت به جا مانده که برخی از آنها تا مدت‌ها در ذهن فوتبالدوستان باقی است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ دربی پایتخت بدون شک حساس‌ترین و خاطره‌انگیزترین بازی فوتبال ایران است که قدمتی ۵۵ ساله دارد و به دلیل علاقه‌مندان زیادی که دو تیم دارند همواره اهمیت و حساسیت بالایی در سطح جامعه و میان فوتبالدوستان داشته است. به بهانه نزدیکی به دربی شماره ۱۰۳ با ۱۰ قاب به یادماندنی از دربی‌های گذشته از ابتدا تا کنون به استقبال این بازی می‌رویم. تصاویری که بدون شک در ذهن اکثر فوتبالدوستان مانده است.

اولین دربی و قدیمی‌ترین عکس

۱۰ دربی، ۱۰ خاطره، ۱۰ قاب

این عکس کمتر دیده شده مربوط به اولین شهرآورد تهران است، ۱۶ فروردین ۱۳۴۷ و یک بازی دوستانه در امجدیه. هادی طاووسی، حمید جاسمیان، رضا وطن خواه، همایون بهزادی، بیوک وطن خواه، هنریک سرکیسیان، محمود بیداریان، بهمن نوروزی، کاظم بیاتی، کاظم رحیمی، حسین کلانی، جعفر کاشانی، ابراهیم آشتیانی، اصغر ادیبی، فریدون ممبینی و  ناظم گنجاپور چهرهای حاضر در این عکس هستند. 

دربی ۶ تایی ها و تنها سند موجود

۱۰ دربی، ۱۰ خاطره، ۱۰ قاب

دربی معروف که با برد پرگل پرسپولیس همراه بود. همیشه حسرت نبود دوربین در آن بازی و تصویربرداری نشدن آن وجود دارد و تنها مواردی که از آن بازی وجود دارد، چند تصویر است که یکی از آنها همین عکس است. نمایی از علی جباری و همایون بهزادی در حال برگزاری مراسم ابتدای مسابقه. کاپیتان‌های دو تیم یکدیگر را در آغوش کشیدند.

علی ۳۰ ثانیه

۱۰ دربی، ۱۰ خاطره، ۱۰ قاب

سریع‌ترین گل تاریخ دربی را هم علی سامره به ثمر رساند. وقتی بازی شروع شد توپ با چند ضربه به علی سامره رسید و مهاجم فرصت طلب آن روزهای استقلال در کورس با یحیی گل محمدی و روی اشتباه او توانست دروازه داود فنایی را باز کند. سامره بعد از آن گل بین هواداران استقلال به علی ۳۰ ثانیه معروف شد.

گل هاشمی نسب و بیهوشی کنار زمین

۱۰ دربی، ۱۰ خاطره، ۱۰ قاب

مهدی هاشمی نسب یاغی‌ترین یاغی تاریخ دربی‌هاست. بازیکنان زیادی بین دو تیم جابجا شدند و مقابل تیم سابق بازی کردند و حتی گل زدند ولی ماجرای هاشمی نسب با همه‌شان فرق دارد. او بعد از زدن ۴ گل به استقلال و در اوج محبوبیت به تیم رقیب رفت و در جو سنگین ورزشگاه آزادی موفق شد برای استقلال در ۹ دی ماه ۷۹ گلزنی کند و بعد از گل از شدت شادی از حال رفت. آن دربی اتفاقات جنجالی و تاریخی دیگری هم داشت که ضربه پرویز برومند به صورت پایان رافت و درگیری حمید استیلی و محمد نوازی از جمله آن بود.

انتقام از سکوها به سبک نیکبخت

۱۰ دربی، ۱۰ خاطره، ۱۰ قاب

شبیه‌ترین گل تاریخ از لحاظ حساسیت و وضعیت به گل مهدی هاشمی‌نسب، مربوط به علیرضا نیکبخت واحدی است. نیکبخت محبوبیت بالایی در استقلال داشت ولی یکباره تصمیمی جنجالی گرفت و به پرسپولیس رفت و او هم جو سنگینی در اولین دربی در ورزشگاه آزادی تجربه کرد و تحت تاثیر آن جو بعد از گلزنی اشک ریخت و نقش بر زمین شد.

تراژدی ایمون زاید

۱۰ دربی، ۱۰ خاطره، ۱۰ قاب

تراژیک‌ترین دربی تاریخ شاید دربی معروف هتریک ایمون زاید باشد. در شرایطی که استقلالِ مظلومی با ۲ گل از پرسپولیسِ دنیزلی جلو بود و سرخپوشان با اخراج مهرداد اولادی ۱۰ نفره بازی را دنبال می‌کردند و کسی امیدی به تغییر نتیجه بازی نداشت، مهاجم ایرلندی پرسپولیس به زمین آمد و در ۱۰ دقیقه ورق را برگرداند. زدن ۳ گل در فاصله زمانی کم، رویایی‌ترین کامبک تاریخ دربی را رقم زد. بازی‌ای که نه پرسپولیسی‌ها و نه استقلالی‌ها آن را  فراموش نمی‌کنند.

دربی ۴-۲ به یاد هادی

۱۰ دربی، ۱۰ خاطره، ۱۰ قاب

دربی ۸۲ تحت تاثیر درگذشت هادی نوروزی بود و اتفاقی جالب را هم رقم زد. پرسپولیس توانست این بازی را با نتیجه پرگل ۴ بر ۲ به سود خودش به پایان برساند. این برد علاوه بر اینکه مقابله‌ای با نماد ۴ استقلالی‌ها برای هواداران پرسپولیس بود، در نتیجه بازی که روی تابلو نقش بست هم یادآور شماره ۲۴ مرحوم نوروزی بود و تبدیل به یکی از خاطره‌انگیزترین دربی‌ها شد. مهدی طارمی و محسن مسلمان در این تصویر این نماد را با انگشتان دست نشان می‌دهند.

امید و محسن رفت و برگشت

۱۰ دربی، ۱۰ خاطره، ۱۰ قاب

محسن خلیلی و امیدرضا روانخواه در دو دربی لیگ هفتم اتفاق مشترکی را رقم زدند. هر دو بازی با تساوی یک - یک به پایان رسید و گل‌های هر دو بازی را هم محسن خلیلی و امیدرضا روانخواه به ثمر رساندند. استقلالی‌ها از آن به بعد روانخواه را به نام امید رفت و برگشت می‌شناختند و پرسپولیسی‌ها هم به خلیلی لقب محسن رفت و برگشت دادند. این دو بازیکن سرنوشت مشابهی هم داشتند. پارگی رباط صلیبی باعث شد خیلی زود فوتبال هر دو به پایان برسد و قبل از رسیدن به ۳۰ سالگی از سطح اول فوتبال کنار بروند و خیلی زود بازنشسته شوند.

فرهاد - شیث؛ آی بدو آی بدو

۱۰ دربی، ۱۰ خاطره، ۱۰ قاب

فرهاد مجیدی ۴ بار موفق به گلزنی در دربی شده است که یکی از این گل‌ها را حسین کاظمی متعلق به خودش می‌داند. در بین این گل‌ها یکی بیش از سایرین به یادماندنی بود. در شرایطی که بازی با تساوی بدون گل رو به پایان بود، فرهاد مجیدی در یک کورس سرعتی موفق شد شیث رضایی را جا گذاشته و با علیرضا حقیقی تک به تک شود و تک گل بازی را به ثمر برساند. گلی که در دقیقه ۹۰ بازی به ثمر رسید و فرصت جبرانی وجود نداشت. بعد از آن گل استقلالی‌ها تا مدت‌ها با اشعاری که در خصوص آن ساخته بودند در استادیوم‌ها برای تیم حریف کری می‌خواندند.

مرادمند و گلِ دقیقه ۱۰۰

۱۰ دربی، ۱۰ خاطره، ۱۰ قاب

دیرترین گل تاریخ دربی را هم استقلالی‌ها به ثمر رساندند. در دربی شماره ۱۰۱ که در جام حذفی سال گذشته رقم خورد، در شرایطی که داور سوتش را به دهان برده بود تا پایان بازی را به سود سرخپوشان با برتری یک بر صفر اعلام کند، محمدحسین مرادمند در دقیقه ۱۰۰ بازی با ضربه سر دروازه حریف را باز کرد و بازی به وقت‌های اضافه رفت. هرچند در نهایت پرسپولیس آن بازی را برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha