کد خبر 243927
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵

سریال «سنجرخان» نمایی از کردستان آماده پخش‌ می‌شود

سریال «سنجرخان» نمایی از کردستان آماده پخش‌ می‌شود

تهیه‌کننده سریال «سنجرخان» معتقد است: استان کردستان بیش از ۱۰۰ سال است دچار تبعیض رسانه‌ای بوده است.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ حسین جلالی امروز (شنبه، ۱۹ اسفند ماه) در نشستی با خبرنگاران، با اشاره به اهمیت و ضرورت انجام کارهای ماندگار در فرهنگ و هنر کردستان، گفت: بعد از ساخت چند برنامه در روستاهای استان برای صداوسیمای کردستان، به این نتیجه رسیدیم برای انجام کار ماندگار باید به سراغ معرفی شخصیت‌های تاریخی و فرهیخته برویم که بعد از تحقیقات انجام‌شده سنجرخان را انتخاب کردیم.

او بیان کرد: سنجرخان به‌عنوان یک سردار کُرد و مبارز ملی هنوز بعد از ۱۰۰ سال ناشناخته مانده است. بر همین اساس تصمیم گرفته شد در میان قهرمانان کُرد، او را معرفی کنیم، چون پتانسیل‌های زیادی به‌عنوان یک قهرمان ملی و تاریخی دارد.

وی با بیان اینکه تهیه سریال سنجرخان حساسیت‌های زیادی به‌دنبال داشت، ادامه داد: مجموعه سنجرخان با فراز و نشیب‌های زیادی به لحاظ مالی روبه‌رو بود. با این وجود، ما راه را ادامه دادیم و با اعتماد به عوامل و بازیگران استانی، تولید این پروژه را ادامه دادیم.

به گفته او، تولید این فیلم با وجود سختی‌ها و ضعف‌های اندکی که داشت، بازخوردهای مثبت زیادی داشته و اکنون نام سنجرخان وزیری به‌عنوان یک مبارز کُرد در ایران معرفی شده است.‌

وی افزود: پخش سریال سنجرخان، زمینه‌ساز کارهای بزرگ‌تری برای معرفی فرهنگ قوم بزرگ کُرد و مردم کردستان می‌شود و می‌تواند در شناساندن قهرمانان کُرد به ایرانیان و جهانیان کمک کند. 

سریال سنجرخان واقعیت‌های کردستان را بیان کرد 

فرید آریانژاد، بازیگر نقش آیت‌الله مردوخ در این جلسه اظهار کرد: سریال سنجرخان توانست حق و واقعیت کردستان را برای همه بیان کند و بسیاری از ذهنیت‌های ناصحیح را درباره استان پاک کند.

وی نقش و اهمیت بازیگران استان را در تهیه این سریال ارزنده دانست و گفت: ایفای نقش بازیگران کردستانی در مقابل هنرمندان تراز اول در این سریال بسیار مطلوب بود و سر هنر در کردستان را بالا نگه داشته است.

سریال سنجرخان با مشقت‌های زیادی به آنتن رسید 

فرشید گویلی، بازیگر نقش سنجرخان نیز در این جلسه اظهار کرد: تهیه سریال سنجرخان با مشقت‌های بسیار زیادی به تهیه و آنتن رسید.

وی ادامه داد: این سریال تاریخی، بازخوردهای زیادی بین طیف‌های مختلف داشته است و بسیاری از چهره‌های برجسته کشور در حوزه فیلم، محتوای آن را تأیید کرده‌اند.

سنجرخان سریالی به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حسین جلالی است که پس از گذشت کش و قوس‌های فراوان، با تعیین زمانی دقیق، در حال پخش است.

متن سریال سنجرخان را پیش‌تر زنده‌یاد ضیاء‌الدین دری، کارگردان و نویسنده سریال‌های «کلاه پهلوی» و «کیف انگلیسی» در ۲۶ قسمت نوشته بود؛ اما پس از درگذشت این کارگردان، تهیه‌کننده سریال را به کارگردان دیگری واگذار کرد و این مجموعه به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی سعید جلالی تولید شد.

سنجرخان در معاونت امور استان‌ها تولید شده است و چند بار هم به‌دلیل مشکل تامین هزینه، در تولید آن وقفه‌ ایجاد شد.

سنجرخان سریالی ۲۶ قسمتی است که داستانی واقعی از ۱۰۰ سال پیش را روایت می‌کند. ماجرا در زمان احمدشاه قاجار اتفاق می‌افتد. سنجرخان قهرمان ملی کُرد است که علیه روس‌ها مبارزه کرد.

شخصیت اصلی این سریال را فرشید گویلی که یک بازیگر محلی کُردزبان است، ایفا می‌کند. محمود پاک‌نیت، احمد نجفی، جلیل فرجاد، علی اوسیوند و پیام دهکردی از دیگران بازیگران این سریال تاریخی هستند.

ایده و طرح اولیه سریال در سال ۱۳۹۲ به‌وجود آمد و پس از کش و قوس‌های فراوان، پیش‌تولید آن در سال ۱۳۹۹ شروع شد و در مجموع، تولید آن نزدیک به یک دهه طول کشید.

اکنون با گذشت سال‌ها، سنجرخان با قصه دلاوری‌های قهرمان کُرد در حال پخش است و این سریال از ۲۴ بهمن ماه هر شب ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک سیما پخش می‌شود. پخش این سریال، زمینه‌ساز کارهای بزرگ‌تری برای معرفی فرهنگ قوم کُرد و مردم کردستان می‌شود و می‌تواند در شناساندن قهرمانان کُرد به ایرانیان و جهانیان کمک کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha