کد خبر 243862
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳

در گفتگو با «حیات» مطرح شد:

مهمترین مولفه هویت ملی ایرانیان زبان فارسی است

مهمترین مولفه هویت ملی ایرانیان زبان فارسی است

پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی گفت:  زبان فارسی مهمترین مولفه هویت ملی ایرانیان است در واقع اگر زبان فارسی وجود نداشت، مشخص نمی شد ما و شما که دو زبان مادری داریم باید چگونه با یکدیدگر ارتباط برقرار کنیم.

محمدجعفر محمدزاده پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی و معاون پیشین امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره ضرورت پاسداشت زبان فارسی گفت:  زبان فارسی مهمترین مولفه هویت ملی ایرانیان است در واقع اگر زبان فارشی وجود نداشت، مشخص نمی شد ما و شما که دو زبان مادری داریم باید چگونه با یکدیدگر ارتباط برقرار کنیم. در واقع ما با زبان فارسی با یکدیگر ارتباط می‌گیریم چراکه همگی زبانهای مادری متفاوتی داریم.

وی ادامه داد: در واقع ما با زبان، یک ملت شده ایم و هرچقدر برای حفظ و پاسداشت زبان فارسی تلاش کنیم برای حفظ ملت مان تلاش کرده ایم. ما برای اینکه هویت ملت خود را بیابیم باید در متون گذشته و ادبیات خود مانند شاهنامه، متون بیهقی و... بیابیم و اگر زبان فارسی وجود نداشت؛ پیوند ما با این مولفه ها و گنجینه های زبان فارسی از بین می رفت.

پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی و معاون پیشین امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اینکه تاکید من بر زبان فارسی است به این دلیل است که این موضوعی تجملاتی نیست بلکه زبان فارسی مسئله ای ملی است که امنیت ایران به همین زبان مرتبط است. زبانهای ایران از دو حالت خارج نیستند، یا زبانهایی هستند که ریشه شان با زبان فارسی یکی است مانند زبان پهلوی که در دوره پیش از اسلام رواج داشته است. همه زبانهای ایران یا ریشه شان به آن زبان می رسد یا زبانهایی هستند که هزاران سال با زبان فارسی همجوار و همسایه بوده‌اند و با یکدیگر مراوده داشتند مانند زبان عربی و ترکی. بنابراین همه زبانهای فارسی با یکدیگر مرتبط هستند.

محمدزاده با اشاره به اینکه در قانون اساسی ایران که یکی از مترقی ترین بندهای آن قانون اصل 15 است، به خوبی هم ضمانت حفظ زبان فارسی شده است و هم زبانهای قومی و محلی تضمین شده‌اند؛ گفت: در این اصل بیان شده است که زبان اصلی زبان فارسی است و تدریس و ترویج زبان‌های قومی آزاد است؛ بنابراین هیچ تزاحمی میان زبان فارسی و زبان‌های قومی و محلی وجود ندارد. همانگونه که میبینیم نظامی گنجوی، شهریار، باباطاهر و... همگی زبانهای مادری متفاوتی دارند اما به زبان فارسی شعر گفته‌اند تا برای ملت باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha