کد خبر 243649
۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲

ایران همچنان متعهد به همکاری با همسایگان برای ارتقای صلح در افغانستان است

ایران همچنان متعهد به همکاری با همسایگان برای ارتقای صلح در افغانستان است

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد اعلام کرد که ایران بر تعهد خود به همکاری نزدیک با کشورهای همسایه جهت ارتقای صلح و امنیت در افغانستان ثابت قدم است.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل پیرامون «وضعیت در افغانستان» با بیان چالش‌ها و تهدیدات، سیاست ایران را بیان کرد.

متن سخنرانی نماینده ایران در نیویورک به شرح زیر است:

«با وجود تلاش‌های سازمان ملل متحد و تدابیر متخذه توسط مقامات دفاکتو، وضعیت در افغانستان همچنان چالش‌برانگیز است.

طبق تخمین گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل متحد (S/2024/196)، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان، حدود 23.7 میلیون نفر، در سال 2024 به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت. شکنندگی اقتصادی که بر 65 درصد خانوارها در سال 2023 تأثیر ‌گذاشته همچنان موجب ناامنی غذایی شدید در این کشور شده است.

چالش‌هایی مانند تروریسم، قاچاق مواد مخدر، و کاستی‌های موجود در حوزه کنترل مرزی همچنان ادامه دارد و ثبات افغانستان و همسایگان آن را تهدید می‌کند.

تهدید گروه‌های تروریستی موجب نگرانی همسایگان شده است. متأسفانه، مقامات دفاکتو هنوز تعهدات خود را برای مبارزه با تروریسم اجرا نکرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از همسایه‌های اصلی افغانستان، کماکان با چالش‌هایی در زمینه مهاجرت غیرقانونی مواجه است. مهاجرت میلیون‌ها افغانستانی به ایران باری بر دوش ما در شرایط تحریم اضافه کرده است. متأسفانه جامعه جهانی و تک‌تک کشورها نسبت به این موضوع حساسیت کمی نشان داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha