کد خبر 243639
۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۸

جانشین فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام؛

ترویج فرهنگ‌های اصیل و ملی امری ضروری است

ترویج فرهنگ‌های اصیل و ملی امری ضروری است

جانشین فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام با بیان اینکه فرهنگ، عصاره یک جامعه است،گفت:ترویج فرهنگ‌های اصیل و ملی امری ضروری است.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ سردار قدرت‌اله کریمیان، جانشین فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام امروز در گردهمایی شهید سروری‌راد 2 که در سالن شهدای قلاویزان شهر ایلام برگزار شد، با بیان اینکه فرهنگ عصاره یک جامعه است،اظهار داشت: هر آنچه در قالب‌های مختلف اجتماعی رخ می‌دهد به فرهنگ مربوط می‌شود. 

 جانشین فرماندهی سپاه امیرالمومنین(ع) با اشاره به بیانات رهبر انقلاب که فرمودند فرهنگ از اقتصاد مهم‌تر است، افزود: هر چند نمی‌توان از فعالیت‌های کوتاه مدت به عنوان کار فرهنگی یاد کرد، ولی این حرکات می‌توانند در فرآیند شکل‌گیری کارهای بزرگ فرهنگی موثر و کارآمد باشند. 

وی با بیان اینکه کار فرهنگی در طول زمان تاثیرگذار است، گفت: با تکرار اقدامات فرهنگی که مغفول مانده، آنها را در جامعه فرهنگ‌سازی شوند. 

کریمیان با تاکید بر اینکه کار فرهنگی باید با فرآیند و چشم‌انداز مشخصی نهادینه شود، تصریح کرد: نهادینه شدن فعالیت‌های فرهنگی باعث ماندگاری و اثرگذاری آنها می‌شود، همانند همایش اربعین حسینی (ع) که یک فعالیت فرهنگی بسیار پربار و با منشا برکات فراوان است. 

جانشین فرمانده سپاه استان ایلام با اشاره به اینکه دشمن به صورت هدفمند فرهنگ غنی ایرانی _ اسلامی ما را هدف قرار داده است، خاطرنشان کرد: نوع پوشش، تغییر گسترده در سطح خانواده، نوع معماری خانه‌ها، سبک زندگی و غیره که در گذشته مبتنی بر فرهنگ ما بوده است، امروز به دلیل نفوذ دشمن از طرق مختلف فرهنگی و اجتماعی تغییر کرده است.

وی با بیان دشمن به دنبال این است که شناخت و ادراک ما را بگیرد، گفت: آنها در تلاشند هر آنچه که خود در سر دارند را به جامعه‌ ما تحمیل کند که برای جلوگیری از این توطئه، ترویج فرهنگ‌های اصیل و ملی ما در قالب کارهای هدفمند فرهنگی امری لازم و ضروری است.

کریمیان با بیان اینکه چنانچه تمامی امور ما مبتنی بر فرهنگ خود ما نباشد، قطعا آسیب‌زا خواهند بود، اضافه کرد: غلبه فرهنگی در گویش‌ها، پوشش‌ها و آداب و سنن تغییر ایجاد کرده و در صورت تداوم حتی می‌تواند در دین هم تاثیرگذار باشد. 

جانشین فرمانده سپاه استان ایلام ادامه داد: نوع مراسمات عروسی، پوشش‌ها و آوازهایی که در آنها خوانده می‌شود هم نمونه‌ای از غلبه فرهنگی است که محتوای آن مربوط به فرهنگ ما نیست. 

وی همچنین تصریح کرد:دشمن برای رسیدن به نیات پلید خود و غلبه‌ی فرهنگی بر فرهنگ ما، برنامه‌های فرهنگی متنوع و تاثیرگذاری را در دستور کار دارد  تا به وسیله آن جامعه‌ی ما را به بیراهه ببرد. بنابراین  هر کدام از ما حتما باید یک فرهنگ شناس قوی باشیم و فرهنگ سایر کشورها را هم بدانیم و همچنین مراقب ابزارهایی مانند فضای مجازی که به راحتی ریشه و اصالت ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد باشیم تا فریب نخوریم. 

کریمیان با اشاره به اینکه باید به محتوایی که تولید می‌کنیم احاطه داشته باشیمف ابراز کرد: در کار فرهنگی باید فرآیند تعیین کنیم و استمرار داشته باشیم و نیز فعالیتی که انجام می‌گیرد بر مبنای نیاز جامعه باشد تا مورد استقبال عامه مردم قرار گیرد. در واقع فعال فرهنگی باید یک نیازسنج قوی و آشنا به راه و روش فرهنگ‌سازی باشد تا با خلق اثری قاطع، علاوه بر اثرگذاری موثر در جامعه، سّد محکمی در برابر نفوذ فرهنگ‌های غلط بیگانگان نیز باشد.

جانشین فرمانده سپاه استان ایلام در ادامه تأکید کرد: هدف از کار فرهنگی باید تاثیرگذاری مثبت باشد و صرفا یک کار رفع تکلیفی نباشد و به آن ایمان داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه یک فعال فرهنگی باید به علم روز رسانه و فضای مجازی مسلط باشد و آن را بشناسد عنوان کرد: دشمن به دنبال نظم نوین جهانی است و به واسطه نفوذ در فرهنگ‌ها می‌خواهد به آن برسند. بنابراین باید هوشیار باشیم تا در فرآیند نظم نوین جهانی قرار نگیریم چون می‌خواهد هویت و فرهنگ اسلامی ما را بگیرد.

 فضای مجازی بستری مناسب برای نشر فرهنگ قرآنی 

 مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان ایلام نیز در این برنامه گفت: در کار فرهنگی به اولین چیزی که باید توجه ویژه داشته باشیم و آن را محور کارهای خود قرار دهیم، قرآن است.

حجت‌الاسلام علی محمدی با بیان اینکه انسان وقتی خط و مشی‌های کلان خود را از  قرآنی بگیرد در هر میدانی حاضر است، افزود: هیچ‌گاه کم نخواهد آورد و راه را گم نمی‌کند. 

 وی با بیان اینکه امروز درمان دردهای روحی قرآن است؛گفت: قرآن کتاب شفا و رحمت است و ما را از ظلم و ستم نجات می‌دهد. 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امیرالمؤمنین (ع) خاطرنشان کرد: هر آنچه که در زندگی به آن نیاز داریم در قرآن وجود دارد،گفت: قرآن کتاب تبیین رفع ابهام‌ها و جهالت‌ها است. 

 وی با بیان اینکه می‌توان از بستر فضای مجازی برای نشر فرهنگ قرآنی استفاده کرد،افزود:اهل بیت (ع) و پیامبر (ص) مرکز رسالت قرآن هستند و هر زمانی که به قرآن عمل کردیم قطعا موفق بودیم. 

علیمحمدی بیان کرد: بهار انقلاب اسلامی در چله زمستان بود، چرا که در سینه‌های ما قرآن بود، قرآن برآورنده همه نیازهای بشر است.

وی با بیان اینکه در دوره پهلوی مردم اجازه هیچ کاری را نداشتند، گفت: اما امروز همه چیز برای خود ملت است و در دهه 60 زمین، هوا و دریا دست آمریکا بود، اما امروز اینها در اختیار جمهوری اسلامی است. 

 مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امیرالمؤمنین (ع) در پایان با بیان اینکه باید با نگاهی به دستاوردها و داشته‌های نظام، گفت: همچنین دستاوردهای دشمن را بشناسیم و آن را کوچک نشماریم و با آن دست و پنجه نرم کنیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha