کد خبر 243389
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲

مراسم انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس؛

دفاع مقدس الهام‌بخش گونه‌ای خاص از ادب فارسی است

دفاع مقدس الهام‌بخش گونه‌ای خاص از ادب فارسی است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: من به عنوان خدمتگذار فرهنگستان زبان و ادب فارسی می گویم امروز دفاع مقدس گونه‌ای خاص از ادبیات فارسی شده است که میتواند منشا نمایش، شعر و الهام بخش باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم بیست و یکمین جشنواره بهترین کتاب دفاع مقدس گفت: مجالس و محافل متعدد است اما آنچه با نام دفاع مقدس و شهدا برپا می‌شود، عطر دیگری دارد. تناسب ادبیات دفاع مقدس و وظیفه فرهنگستان زبان و ادب فارسی مهم است. 

وی با بیان آنکه انقلاب اسلامی واقعه ای بزرگ و تاریخ ساز در جهان معاصر بوده است، ادامه داد: انقلاب اسلامی چهره‌ی فرهنگی جهان را تغییر داده است. یکی از آثار انقلاب اسلامی دفاع مقدس است که می تواند الهام بخش نسل معاصر باشد. 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: دشمنان انقلاب تلاش کردند ناامیدی را به جای امید بنشانند که یکی از راهبرد دشمنان است. این نسلی که در زمان انقلاب نبوده و حال در مشکل تحریم است. در 14 خرداد ماه در مرقد امام راحل مقام معظم رهبری از دو کلید واژه "ایمان و امید" استفاده کردند که نقطه ی مقابل خواست دشمنان است.

وی یادآور شد: شهریور 1359 و آغاز جنگ تحمیلی می دانستیم کشوری که ارتش نیاز به بازسازی متوالی دارد؛ نمی تواند مقابل دشمن ایستادگی کند اما معجزه ی ما امید بود. جز خدا هیچکس نمی داند رزمندان ما در جنگ چقدر برای حفظ کشور خود ایستادگی کردند. 

حداد عادل در خصوص خاطرات جنگ و دفاع مقدس بیان کرد: خاطرات دافاع مقدس مثل استخراج معدن است که به صنعت بالا دستی تبدیل می شود که از آن چندین صنعت میان دستی و متوسط تبدیل می شود. واقعیت سپاه پاسداران یک واقعیت امید بخش است. امروز از افغانستان، روسیه، لبنان و غزه از نتایج انقلاب سخن می گویند.

وی اضافه کرد: هر چه در خصوص ارزش ها و واقعیت های دفاع مقدس کار شود کم است. من به عنوان خدمتگزار فرهنگستان زبان و ادب فارسی می گویم امروز دفاع مقدس گونه ای خاص از ادبیات فارسی شده است؛ که میتواند منشا نمایش، شعر و الهام بخش باشد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان سخنان خود از همه ی کسانی که راوی داستان راه شهادت و کسانی که توانستند خاطرات خود را بنگارند تقدیر و تشکر به عمل آورد و خاطرنشان کرد: نوشتن خاطرات هر شهید در واقع نوشتن برگی از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha