کد خبر 243290
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲

گنجینه یشم کاخ گلستان رونمایی شد

گنجینه یشم کاخ گلستان رونمایی شد

تعداد ۱۲۷ یشم‌ نفیس قاجاری از مخزن کاخ گلستان بیرون آورده شده تا به نمایش گذاشته شود.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ نمایشگاه «هندوستان در گلستان»، مجموعه‌ای از ۱۲۷ قطعه یشم نفیس گنجینه کاخ گلستان با قدمتی در حدود قاجار و بیشتر هنر دست استادکاران هندی است، که از دوشنبه ۱۴ اسفندماه در کاخ گلستان برپا شده است.

افتتاح این نمایشگاه با حضور علی دارابی ـ معاون میراث فرهنگی، و رودرا کائورا، سفیر هند در ایران و احمد مسجدجامعی همراه بود.

آفرین امامی ـ مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ـ در افتتاحیه این نمایشگاه که با اجرای موسیقی و سرو غذاها و شیرینی‌های هندی همراه بود، از اهمیت این مجموعه سخن گفت و افزود: یشم از مهم‌ترین کالاهای تجاری و داد و ستدشده از طریق راه ابریشم است و براساس پژوهش‌های انجام‌شده، بیشتر اشیاء نفیس میراث جهانی کاخ گلستان متعلق به هنرمندان هند و نشانگر روابط فرهنگی و سیاسی بین ایران و هند در دوره قاجار است.

مسعود سید بنکدار، پژوهشگر این مجموعه نیز گفت: یشم یکی از  مهم‌ترین جواهرات در تاریخ ایران است که در متون مختلف از جمله تاریخ بیهقی به آن اشاره شده است.  

این پژوهشگر افزود: یکصد قطعه یشم‌ به نمایش گذاشته‌شده از مخازن مختلف کاخ گلستان جمع‌آوری شده و در ادامه، پیشینه تاریخی و کاربری آنها از طریق اسناد موجود در مجموعه گلستان شناسایی شده است.

رودرا گائورا سرشت، سفیر هند در ایران گفت: نسخ خطی فارسی بسیاری در هند وجود دارد و  اولین روزنامه فارسی در بنگال چاپ می‌شد. دولت هند بر آموزش و حفظ زبان فارسی تاکید بسیار دارد و زبان فارسی جزو ۹ زبانی است که در مدارس هند تدریس می‌شود.

این نمایشگاه با نمایش آثاری همچون ظروف یشم از جمله حقه مرصع کنگره‌دار، گلاب‌پاش یشم شیر و شکر مرصع، نمکدان چهارخانه یشم زرنشان مرصع با قاشق سلمانی، قاب و قدح یشم صفوی و قلمدان خراجی مرصع به همراه اسناد آن‌ها به مدت دو ماه در عمارت چادرخانه کاخ گلستان برپا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha