کد خبر 243279
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰

رباتی که تومور زبان را با دقتی برابر انسان جراحی می‌کند

رباتی که تومور زبان را با دقتی برابر انسان جراحی می‌کند

سیستم رباتیک جدید تومورهای زبان را با دقتی برابر با انسان‌ (یا حتی فراتر) جراحی می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی حیات؛ تومورهای سرطانی در نواحی ظریف مانند سر و گردن حتی برای مجرب ترین جراحان نیز یک چالش است. هنگام برداشتن بافت سرطانی، هدف حفظ هر چه بیشتر بافت سالم برای جلوگیری از تلفات غیر ضروری است. با این حال، خطر باقی ماندن سلول‌های سرطانی وجود دارد که شاید بازگشت یا حتی گسترش پیدا کنند.

در چنین عمل هایی موانع ذهنی و جسمی ذاتی مانند خستگی، فرسودگی شغلی و بینایی وجود دارد که بهترین افراد همیشه نمی‌توانند بر آن‌ها غلبه کنند. اکنون محققان دانشگاه جان هاپکینز سیستم خودمختاری برای برداشتن تومور جهت غلبه بر این عوامل انسانی طراحی کردند.

«اکسل کریگر» استادیار مهندسی مکانیک دانشگاه جان هاپکینز گفت: « برداشتن دقیق تومور بسیار سخت است. جراحان با خط کشی کوچک فاصله 5 میلی متری را می بینند و لبه های طرفین را مشخص می کنند. اما تعیین عمق در اینجا خیلی سخت است.» چالش این است که جراحان به دلیل بافت اطراف، دسترسی مستقیم به تومور ندارند.

سیستم رباتیک ASTR به دقت عمل می کند. این تیم با استفاده از بافت زبان خوک، خطوط کلی تومورها را بر اساس تحقیقات تجربی ترسیم و ASTR را برای برداشتن تومور با دقت دقیقاً 5 میلی‌متر بافت سالم برنامه‌ریزی کردند. ASTR هر بار موفق شد و نیازی به توقف کار نداشت.کریگر می‌گوید: «پزشک می‌تواند روی ربات نظارت کند و ورودی‌های قبل از جراحی را ارائه دهد، سپس ربات این کار را مرحله به مرحله انجام می‌دهد.

آنچه ما نشان دادیم این است که جراحان می‌توانند حاشیه‌های افقی بسیار خوبی را با خط‌کش بدست آورند، اما در عمق، ربات واقعاً پیشرفت بهتری را نشان می‌دهد.»این محققان در تحقیقات قبل خود از ربات فقط برای ایجاد برش استفاده کردند و این اولین باری است که تومور به طور کامل خارج می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha