کد خبر 243260
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷

عملیات مرمت قلعه ثبت ملی شهرستان مروست به اتمام رسید

عملیات مرمت قلعه ثبت ملی شهرستان مروست به اتمام رسید

عملیات مرمت و سامان‌دهی محور برج نقاره‌خانه تا قلعه تاریخی مروست و همچنین مرمت ضلع شمالی و عمارت شاه‌نشین این قلعه ثبت شده در فهرست میراث ملی، به پایان رسید.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ سرپرست نمایندگی میراث‌­فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مروست با اعلام این خبر گفت: پروژه مرمت محور بافت تاریخی مروست در فاز یک با انجام عملیات کاه‌گل و ازاره بدنه معابر و نیز تعبیه ناودان‌های بشنی از بنای ثبتی برج نقاره‌خانه تا قلعه تاریخی ثبتی مروست به اتمام رسید، همچنین قلعه تاریخی مروست در قسمت شاه‌نشین (بام‌ها) و اتاق‌های ضلع شمالی مرمت و ساماندهی شد.

سعیده اکبری  افزود: قلعه مروست را می‌توان شاخص‌ترین اثر تاریخی مروست نامید که با قرارگیری در مرکز بافت تاریخی، شکل‌گیری آن را تحت‌الشعاع خود قرار داده است بطوریکه اکثر بناهای مهم این شهر در حریم و گرداگرد آن واقع‌شده‌اند.

او در ادامه گفت: از ویژگی‌های مهم این قلعه عظیم، دیوارهای بلند و کنگره‌دار به شکل چهارضلعی است که در سه گوشه آن برج‌های بلندی ساخته شده است و از فضاهای داخلی آن می‌توان به هشتی ورودی، شاه‌نشین، اسطبل‌ها و مطبخ و اتاق‌هایی در اطراف اشاره کرد.

بنای اولیه قلعه مروست احتمالا به دوران پیش از اسلام برمی گردد، اما بنای فعلی این قلعه مربوط به دوران تاریخی پس از اسلام است و این بنای ارزشمند در سال ۱۳۷۸ با شماره ثبتی ۲۵۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از آثار کشف شده در این قلعه تاریخی می‌توان به وجود خشت‌های ۴۰ در ۵۰ دارای علامت، آجرهای نقش دار، پی سوز و ... اشاره کرد که آثار بجا مانده از دوران‌های اشکانی، ایلخانی و صفویه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha