کد خبر 243229
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸

یک مقام ارمنستانی:

اگر «علی‌اف» اراده سیاسی نشان دهد توافق صلح آماده است

اگر «علی‌اف» اراده سیاسی نشان دهد توافق صلح آماده است

یک مقام ارشد ارمنستان روز یکشنبه اظهار داشت که این کشور آماده توافق صلح نهایی با باکو و عادی سازی کامل روابط با ترکیه است.

به گزارش گروه بین‌الملل حیات، یک مقام ارشد ارمنستان روز یکشنبه گفت که ایروان آماده است در صورتی که باکو اراده سیاسی را از خود نشان دهد، توافقنامه صلح امضا کند. ارمنستان و جمهوری آذربایجان ماه دسامبر گفتند پس از دهه‌ها اختلاف خواهان رسیدن به توافق صلح هستند، اما هنوز توافقی امضا نشده است. منطقه قره باغ کوهستانی دلیل اصلی عدم توافق صلح بوده است.

«واهان کوستانیان» معاون وزارت خارجه ارمنستان گفت که این کشور اراده سیاسی برای عادی سازی روابط با جمهوری آذربایجان بر اساس اصولی که قبلا بین دو طرف توافق شده را دارد.او گفت: «اکنون اگر جمهوری آذربایجان واقعاً علاقه مند به صلح است، ما فقط باید موافقت کنیم که اصول توافق شده را امضا کنیم.»

وستانیان درباره روابط با ترکیه نیز گفت که ارمنستان خواهان عادی سازی کامل روابط با ترکیه از جمله باز کردن مرز مشترک و برقراری روابط دیپلماتیک است.

وی همچنین افزود: که ایروان کارهای مورد نیاز برای باز کردن مرزها با ترکیه از جمله تعمیرات زیربنایی را انجام داده و منتظر پاسخ آنکاراست.

از سویی دیگر، پنج روز بعد از دیدار دو روزه اخیر وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دیپلمات ارشد باکو بر «گام‌های عینی» کشورش برای عادی سازی روابط با ایروان تاکید کرد.

«جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز گفت: باکو از ژانویه 2021 برای عادی سازی روابط با ارمنستان گام‌های عملی و عینی برداشته است.

این دیپلمات ارشد اعلام کرد که کشورش در سال 2022 پنج اصل اساسی شناخته شده را ارائه کرد و این اصول توسط ارمنستان هم پذیرفته شد. وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت که این کشور پیش‌نویس یک سند را تهیه کرده و بحث‌های آن بیش از یک سال است بر اساس این اصول و بر اساس موازین و اصول حقوق بین‌الملل شکل گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha