کد خبر 243145
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷

از شهدا بیاموزیم:

 شهید گمنام امام رضایی

 شهید گمنام امام رضایی

منطـقه شرهـانی رنگ و بـوی مشـهدالـرضا (ع) گـرفته بود. پیــکر یک شهـید کشف شد؛ امـا هیچ مدرکی برای شناسایی نداشت. برگه‌ای همراه شهـید بود که جمله‌ای روی آن نوشته شده بـود: «هر که شود بیمار رضا / والله شود دلدار خدا»

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید، شرایط اقتضا می کرد که بسیاری از نیروهای عمل کننده در جبهه‌ها به شهرها و روستاها برگردند و کار حفاظت از مرزهای کشورمان به گروه های خاصی از نیروها که همان مرزبانان جمهوری اسلامی هستند، سپرده شود.

دیگر نیازی به انبوه نیروهای مردمی در جبهه‌ها نبود و می‌شد کار را به گروه‌های زبده و متخصص در این زمینه سپرد.

این اتفاق به ظاهر افتاد، اما در روزهای بعد از پایان جنگ، علاوه بر مرزبانان که حراست از محدوده جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران را به عهده داشتند، نیروهای دیگری هم در مناطق مرزی به ویژه محل عملیات‌های رزمندگان در بخش‌های غربی و جنوبی کشور ماندند که کارشان جستجو و تفحص پیکرهای بر جا مانده شهدای زمان جنگ بود.

گروه‌هایی از این افراد هنوز هم در آن محل‌ها حضور دارند که کارشان همچنان جستجو و تفحص پیکرهای پاک شهداست.

خاطرات یکی از این افراد(محمد احمدیان) چندی پیش با عنوان «نشانه» منتشر شده که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

همین استقبال خوب مخاطبان باعث شد مرکز ارتباطات فرهنگی عماد، کار آماده‌سازی و تولید این کتاب را باز هم در دستور کار خود قرار دهد و این بار با عنوان جدید «کتاب تفحص» از مجموعه «آسمان مال آن هاست» آن را روانه بازار کتاب ایران کند.

در برشی از کتاب تفحص نوشته محمد احمدیان آمده است:

هـر روز به نـام یکی از اهــل بـیت (ع) حرکت خود را آغاز می‌کردیم. آن‌ـ‌روز هم، رمــز حرکت بنـام آقـا امــام رضــا (ع) بود. منطـقه شرهـانی رنگ و بـوی مشـهدالـرضا (ع) گـرفته بود. پیــکر یک شهـید کشف شد؛ امـا هیچ مدرکی برای شناسایی نداشت. برگه‌ای همراه شهـید بود که جمله‌ای روی آن نوشته شده بـود: «هر که شود بیمار رضا / والله شود دلدار خدا»

بچـه‌ها آن‌روز، خود را رو به قبلـه در پشت پنجـره فـولاد احسـاس می‌کردند:

«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا الْمُرْتَضَی الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَی مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَی الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَهً کَثِیرَهً تَامَّهً زَاکِیَهً مُتَوَاصِلَهً مُتَوَاتِرَهً مُتَرَادِفَهً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ‏»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha