کد خبر 243138
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۴

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

چرا نباید از دست‌فروشان لوازم آرایشی - بهداشتی بخریم؟

چرا نباید از دست‌فروشان لوازم آرایشی - بهداشتی بخریم؟

فروشندگان لوازم‌های آرایشی - بهداشتی در کنار خیابان‌ها، متروها و مغازه‌های نامعتبر، هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال این محصولات ندارند و این مساله به طور قطع، خسارت‌های جبران ناپذیری برای افراد به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، درصد زیادی از لوازم‌های آرایشی بهداشتی که توسط دست‌فروشان و مغازه‌های زیرپله به فروش می‌رسند، تقلبی هستند زیرا اکثر آنها یا غیر استاندارد بوده یا از سوی سازمان‌های مرتبط با بهداشت و سلامت تائید نمی‌شود و با حتی در مواردی قاچاق هستند اما بیشتر فروشگاه‌های رسمی و داروخانه‌ها، کالاهایی با کیفیت پائین و غیر استاندارد، به مردم عرضه نمی‌کنند.

این لوازم آرایشی بهداشتی که درکنار خیابان‌ها، متروها و مغازه‌های نامعتبر عرضه می‌شود، فروشندگان آنها هیچ گونه مسئولیتی در قبال این  محصولات ندارند و ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری برای افراد داشته باشد، بنابراین باید برای خرید کالای باکیفیت و اصل، از مغازه‌های معتبر خرید کرد تا اگر فرد با استفاده از محصولی دچار عوارض شد، بتواند از طریق قانون پیگیری کند.

داروخانه‌ها و فروشگاه‌های معتبری که زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می‌کنند، محصولات آرایشی بهداشتی را از مراکز پخش تهیه می‌کنند و در طول زمان معینی بازرسان این وزارتخانه با آزمایش این محصولات از کیفیت و صحت محصولات اطمینان حاصل می‌کنند.

داروخانه‌هایی که فاقد مجوز هستند و اعتبار چندانی ندارند، با عرضه کالاهای ارزان قیمت خریداران زیادی جذب می‌کنند و به‌دنبال کالاهای معتبر و باکیفیت نمی‌روند. در نهایت هم افرادی که با خرید از این داروخانه‌ها دچار عوارض می‌شوند، می‌توانند از طریق قانونی پیگیری کنند.

از سوی دیگر، برخی از شهروندان هم فکر می‌کنند که اگر محصولی قیمت بالایی داشته باشد، نشان‌دهنده کیفیت بالای آن بوده و اصل است اما قیمت تمام محصولات آرایشی و بهداشتی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کنترل می‌شود و اگر کالایی توسط فروشندگان با قیمت نامعقولی به فروش برسد، با صاحبان آن برخورد می‌شود.

چرا نباید از دست‌فروشان لوازم آرایشی - بهداشتی بخریم؟

در این زمینه دکتر امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، غیراصل بودن محصولات آرایشی - بهداشتی را مساله اصلی برشمرد و اظهار کرد: مساله اصلی محصولات آرایشی و بهداشتی فیک بودن و تقلبی بودن آنهاست که ممکن است باعث حساسیت‌های پوستی پایدار شود.

وی با بیان اینکه حساسیت‌های پوستی به‌خصوص در دور چشم، صورت و حتی محصولاتی که برای ناخن استفاده می‌شود، دیده شده، اضافه کرد: امروزه بیشتر مراجعان ما برای حساسیت‌های پوستی که در دور چشم آنها ایجاد شده است، به ما مراجعه می‌کنند زیرا پوست دور چشم بسیار نازک و حساس‌تر از قسمت‌های دیگر پوست صورت بوده و بیشتر مشکلات برای این ناحیه دیده می‌شود.

این متخصص پوست و مو در خصوص درمان مشکلاتی که این محصولات آرایشی بهداشتی به وجود می‌آورد، افزود: درمان این مشکلات پوستی بسیار سخت بوده و به‌راحتی امکان پذیر نیست. به‌طور مثال فرد با استفاده یک کرم دور چشم فیک دچار قرمزی و خارش پوست و پوسته‌ریزی می‌شود و نمی‌داند که علت این علائم پوستی چیست. پیدا کردن علت این علائم بسیار سخت بوده و به راحتی امکان‌پذیر نیست و برای پزشکان هم تشخیص آن بسیار سخت است.

وی در خصوص قیمت ارزان این محصولات آرایشی - بهداشتی خاطرنشان کرد: فرد ممکن است با هزینه‌های کمتری محصولات آرایشی بهداشتی را تهیه کند اما چند ماه درگیر درمان بیماری‌های پوستی شود که در مواقعی شاهد این بوده‌ایم که که بعضی از ضایعات پوستی درمان پذیر نیست.

احسانی در پایان گفت: توصیه می‌کنم افراد تمام محصولات آرایشی - بهداشتی را از مراکز معتبر خریداری کنند و فریب محصولات ارزان قیمتی که این روزها بیشتر شاهد آن هستیم، را نخورند زیرا استفاده از این محصولات، باعث آسیب‌های طولانی مدت برای آنها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha