کد خبر 243005
۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳

خنجر ۴هزارساله یک جنگجو کشف شد

خنجر ۴هزارساله یک جنگجو کشف شد

فردی با استفاده از دستگاه فلزیاب یک خنجر مسی ۴هزارساله را در لهستان کشف کرد که باستان‌شناسان با بررسی آن، به نتایج قابل توجهی رسیده‌اند.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ فردی که در جنگلی نزدیک روستای «کورزنیکا»‌ (Korzenica) واقع در جنوب شرقی لهستان با کمک دستگاه فلزیاب مشغول کاوش بود، خنجر مسی ۴هزارساله‌ای را کشف کرده است که به نظر می‌رسد به یک جنگجوی اشراف‌زاده تعلق داشته باشد.

«لایوساینس»‌ نوشت به گفته باستان‌شناسان خنجری که در روستای «کورزنیکا»‌ کشف شده، قدیمی‌ترین خنجر فلزی است که تاکنون در جنوب شرقی لهستان پیدا شده است. همچنین تنها خنجر مشابه در لهستان در حوالی ۱۹۶۰ میلادی کشف شده،‌ بنابراین اکتشاف اخیر بسیار غافلگیرکننده است.‌

پس از کشف این خنجر ۴هزارساله، گروهی از متخصصان به محل کشف اعزام شدند، اما هیچ اثر تاریخی دیگری پیدا نکردند و به همین دلیل باستان‌شناسان نمی‌توانند ارتباط بین این خنجر و تمدن دقیقی را شناسایی کنند.

با این حال، باستان‌شناسان موفق شدند قدمت این خنجر را در مقایسه با خنجرهای دیگری که در اروپای مرکزی کشف شده‌اند،‌ تخمین بزنند و بر این اساس می‌توان گفت خنجری که اخیرا در جنگل کشف شده است، در حوالی نیمه دوم هزاره سوم پیش از میلاد ساخته شده است.

به گفته کارشناسان، فردی که از این خنجر استفاده می‌کرد،‌ احتمالا جنگجویی با جایگاه اجتماعی بسیار بالا بود. همچنین بعید به نظر می‌رسد که این خنجر در جنگ مورد استفاده قرار گرفته باشد. احتمالا خنجرهای مسی، قبل از هر چیز، نشانه‌ موقعیت اجتماعی بالای صاحب آن بوده باشد.

باستان‌شناسان با اشاره به این نکته که خنجر مورد اشاره به دوره‌ای از تاریخ تعلق دارد که استفاده از اشیاء مسی در این بخش از لهستان بسیار نادر بوده است،‌ اعلام کردند این شیء‌ تاریخی می‌تواند سرنخ‌هایی را درباره نحوه آغاز استفاده از فلز در جنوب شرقی لهستان ارائه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha