کد خبر 242880
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹

در صورت اراده سیاسی باکو، آماده توافق صلح هستیم

در صورت اراده سیاسی باکو، آماده توافق صلح هستیم

یک مقام ارشد وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرد که اگر جمهوری آذربایجان اراده سیاسی نشان دهد، ایروان آماده توافق صلح است.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ واهان کوستانیان معاون وزیر خارجه ارمنستان امروز شنبه به رویترز گفت که اگر باکو اراده سیاسی نشان دهد، ایروان آماده امضای یک توافق صلح با جمهوری آذربایجان است و همچنین علاقه به پیشبرد عادی سازی روابط با ترکیه دارد.

وی خاطر نشان کرد که ارمنستان اراده سیاسی برای عادی سازی روابط با جمهوری آذربایجان را مبتنی بر اصول توافق شده از سوی دو طرف دارد.

ایروان و باکو در ماه دسامبر ابراز تمایل کردند که پس از دهه‌ها اختلاف به یک توافق صلح دست یابند، اما هنوز توافقی امضا نشده است.

محل اختلاف از دیرباز منطقه قره باغ کوهستانی در جمهوری آذربایجان بوده است. نیروهای باکو پس از سال‌ها کنترل این منطقه کوهستانی را در سپتامبر بازپس گرفتند که باعث شد تقریبا تمام جمعیت ارمنی آنجا به ارمنستان فرار کنند.

وی در مصاحبه‌ای در جریان مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه به رویترز گفت: این یک موضوع اراده و رهبری سیاسی است.

او گفت که ایروان اراده سیاسی مورد نیاز را از جمله در گفتگوهای روز جمعه بین وزرای خارجه ارمنستان و ترکیه نشان داده است.

معاون وزیر خارجه ارمنستان بیان کرد: اکنون اگر طرف آذربایجانی واقعاً علاقه مند به صلح است، ما فقط باید موافقت کنیم که اصول توافق شده توسط رهبران (روی کاغذ) گذاشته شود و آن را امضا کنیم.

از جمله مسائل باقی مانده عدم توافق بر سر مرز مشترک آنهاست زیرا هر کدام از طرفین مناطق کوچکی از قلمرو دیگری را در محاصره خود دارد.

کوستانیان خاطر نشان کرد که دو طرف باید تمامیت ارضی و حاکمیت یکدیگر را به رسمیت بشناسند و توجه را به طرح "تقاطع صلح" ایروان برای باز کردن خطوط ارتباطی در منطقه برای کمک به ثبات منطقه جلب کرد.

پیگیری روابط بهتر ارمنستان - ترکیه

ترکیه، عضو ناتو، روابط سیاسی و نظامی خود را با جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر تعمیق بخشیده است و همچنین پس از چندین دهه خصومت برای احیای روابط با ارمنستان تلاش کرده است.

کوستانیان گفت که ارمنستان خواهان عادی سازی کامل روابط با ترکیه از جمله باز کردن مرز مشترک و برقراری روابط دیپلماتیک است.

وی ادامه داد: برقراری روابط دیپلماتیک اساساً ارتباط بین دو کشور است. البته آشتی بین دو ملت ممکن است بیشتر طول بکشد، اما ما باید روابط دیپلماتیک داشته باشیم که به ما و مردم کمک کند.

این مقام ارشد وزارت خارجه ارمنستان تصریح کرد که ایروان کارهای مورد نیاز برای باز کردن مرزها با ترکیه از جمله تعمیرات زیربنایی را انجام داده و منتظر پاسخ آنکارا است.

ترکیه و ارمنستان اساسا بر سر 1.5 میلیون نفری که ایروان می‌گوید در سال 1915 توسط امپراتوری عثمانی کشته شدند، اختلاف نظر دارند.

ارمنستان می گوید این یک نسل کشی است. ترکیه می پذیرد که بسیاری از ارامنه ساکن امپراتوری عثمانی در درگیری با نیروهای عثمانی در طول جنگ جهانی اول کشته شدند، اما این تعداد کشته و سیستماتیک بودن آن را رد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha