کد خبر 242401
۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷

«حیات» گزارش می‌دهد؛

رشد سرطانی هکرها و حملات سایبری تمامی ندارد!

رشد سرطانی هکرها و حملات سایبری تمامی ندارد!

چند ماهی می‌شود که هر بار از گوشه و کناره خبری مبنی بر هک شدن سامانه‌های نهادهای دولتی و غیر دولتی به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، موضوع امنیتی که در حال حاضر در بحث کلان مورد بحث است، حملات سایبری به سامانه‌ها و زیرساخت‌های مجازی دولت و پیام رسان‌های داخلی است.

آخرین باری که یک گروه هکری دست به حمله سایبری علیه سامانه یک نهاد زد، برای دو روز پیش (چهارشنبه، ۹ اسفندماه) بود، با اعلام هک اسناد بنیاد مستضعفان از سوی یک گروه سایبری، وب‌سایت بنیاد از دسترس خارج شد.

چندی پیش بود که سامانه‌ها قوه قضائیه مورد حملات سایبری قرار گرفت و این خطر احساس شد که اطلاعات شخصی مثل آدرس سکونت و کد ملی دست هکرها افتاده است اما در هرصورت این موضوع توسط قوه قضاییه رد شده است اما با این حال احتیاط شرط عقل است و نباید هیچ پیامکی که دارای لینک است توسط شهروندان باز شود.

علیرضا طباطبایی، کارشناس حقوقی فضای مجازی در گفتگو با حیات، عنوان کرد: شهروندان دقت داشته باشند که پیامک‌های ارسالی از سوی قوه قضائیه تنها با سرشماره عدل ایران ارسال می‌شود.

واکنش مسئولان چه بود؟

حملات سایبری و هک سامانه‌ها در چند ماه اخیر بسیار گسترده بود. در یکی از جنجالی‌ترین آن‌ها هک اسنپ فود بود که حتی تمامی اطلاعات کاربران نیز به دست هکرها افتاد.

احمد وحیدی، وزیر کشور چندی پیش با اشاره به هک اسنپ فود، اظهار کرد: «بسیاری از هکرها دست به کلاهبرداری می‌زنند تا بتوانند برابر فروش اطلاعات پولی را به دست بیاورند. در خصوص سازمان مربوط یعنی اسنپ فود که البته اسمش هم باید اصلاح شود زیرا فود یک کلمه انگلیسی است، اعلام کردند که مذاکره برای بازپس‌گیری اطلاعات را انجام داده‌اند.»

وی ادامه داد: «کسانی که اطلاعات شهروندان را در اختیار دارند، حتما باید نسبت به حفاظت از اطلاعات کاربران حساس باشند؛ این جزو ضعف‌هایی بود که در خصوص این سازمان وجود داشته است.»

با توجه به اخبار منتشر شده از هکرها، جو فضای مجازی به قدری متأثر از این اتفاقات شده است که شایعات زیادی در خصوص حملات سایبری به پیام رسان‌ها منتشر می‌شود، آخرین شایعه‌ای که در این خصوص منتشر شد، حمله هکرها به روبیکا بود که حتی گفته شد اطلاعات کاربران نیز به سرقت رفته است اما خبرنگار حیات فورا به موضوع وارد شد و با پیگیری‌های صورت گرفته متوجه شد که این موضوع کاملا کذب است.

پشتیبان برنامه روبیکا نیز به حیات گفت: همه چیز در برنامه روبیکا در حالت طبیعی است و خطری اطلاعات کاربران را تهدید نمی‌کند.

وی ادامه داد: کاربران به اخبار جعلی و بدون منبع توجه نکنند و به شایعات دامن نزنند.

با توجه به این اوضاع، باید سامانه‌های دفاعی مقابل حملات سایبری قوت بگیرند زیرا که نباید سرقت اطلاعات شخصی کابران و شهروندان، دست کم گرفته شود، زیرا که افراد سودجو می‌توانند با در دست داشت کم‌ترین اطلاعات، بیش‌ترین سودجویی را انجام دهند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات به خبرنگار هم در این رابطه به حیات گفت: در بحث امنیت، مرکز ملی فضای مجازی بر اساس مصوبه شورای فضای مجازی مسئولیت راهبری امنیت را بر عهده دارد. ذیل مرکز ملی چند دستگاه وظیفه بررسی امنیت دستگاه ها را بر دعهده دارند. وزارت ارتباطات چند وزارتخانه به آن سپرده شده است که وضعیت امنیت را ارزیابی کند و اگر مشکلی باشد گزارش می‌شود.

وی در نهایت عنوان کرد: روزانه هزاران حمله چه هدفمند و چه کورکورانه به سامانه‌ها صورت می‌گیرد که بخش زیادی از آن توسط سیستم‌ها دفع می‌شود و بخش‌هایی نیز به هدف می‌خورند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha