کد خبر 242098
۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۴

در گفتگو با «حیات» مطرح شد:

در چه روزهایی حجامت انجام دهیم؟

در چه روزهایی حجامت انجام دهیم؟

پژوهشگر طب سنتی گفت: در فصول بهار و تابستان جریان خون روانتر است و لذا طب سنتی معتقد است در این زمان اخلاط در اعتدال هستند و آمادگی دفع ماده بیماری‌زا و جدا شدن سره از ناسره را دارند.

داوود حاج محمدخانی پژوهشگر طب سنتی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره چرایی انجام حجامت گفت: حجامت قدمتی چندهزار ساله در همه فرهنگ ها دارد و بر اساس برخی از اسناد قدمت آن تا 7 هزار سال برمیگردد؛ البته باید اشاره کرد که بحث پاکسازی خون فقط مربوط به حجامت نیست بلکه کارهایی مانند زالو و فصد خون که در طب سنتی به نام استفراغ اکبر نیز نامیده می شود، وجود دارد.

وی ادامه داد: زمانیکه بر اثر استیلای خون بر بدن نیاز به دفع خون وجود داشته باشد و برای دفع بیماری ها به این طریق نیاز به دفع داشته باشیم، راهکارهای مختلف مانند زالودرمانی، حجامت و اهدای خون وجود دارد. در منابع اسلامی و علمی به انجام حجامت توصیه شده است.

این پژوهشگر طب سنتی اضافه کرد: زمانی که بیماری بر ظاهر بدن مستولی می‌شود باید حجامت انجام داد؛ چراکه حجامت خون سطحی بدن را دفع می‌کند؛ زمانی که بیماری بر ظاهر و باطن بدن مستولی شود فصد و همچنین زمانی که خون بینابین باشد، زالودرمانی توصیه می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: دو نوع حجامت اختیاری و اجباری وجود دارد. حجامت اختیاری نوعی شیوه پاکسازی است و در حجامت اختیاری طبیب تشخیص می دهد که فرد در حال حاضر باید حجامت انجام داده و اگر اینکار را نکند ممکن است به عضوی آسیبی برسد. در این زمان بر اساس تشخیص پزشک در هر زمانی حتی فصول سرد می توان آن را انجام داد. در شیوه حجامت اختیاری بهتر است در فصل بهار، تابستان، ایام حزیران که اواخر خرداد است یا اوایل پاییز با ویژگی های خاصی انجام شود.

حاج محمدخانی همچنین تاکید کرد: در نیمه دوم ماه قمری یعنی از اواسط ماه قمری به بعد نیز می توان حجامت اختیاری را انجام داد؛ البته نباید اواخر بهار، زمانی که هوا سرد و خشک است حجامت انجام شده و از شیوه های دیگری برای درمان استفاده شود.

وی درباره چرایی زمان‌های مناسب حجامت اختیاری خاطرنشان کرد: در فصول بهار و تابستان جریان خون روانتر است و لذا طب سنتی معتقد است در این زمان اخلاط در اعتدال هستند و آمادگی دفع ماده بیماری‌زا و جدا شدن سره از ناسره را دارند. اما زمانی که در سرما حجامت انجام شود به دلیل اینکه گردش خون ضعیف است، خون ناسره از قسمت سطحی بدن دفع شده و عامل اصلی بیماری در بدن می تواند بماند و بدن دچار یکسری از بیماری ها شود.

این پژوهشگر طب سنتی افزود: در منابع ذکر شده است که در افراد زیر دو سال و افراد بالای 60 سال بهتر است حجامت نکنند مگر اینکه پزشک تشخیص دهد؛ همچنین مادران باردار یا بیماران خیلی خاص در شرایط خیلی خاصی هستند و باید احتیاط کنند مگر اینکه طبیب طب سنتی تشخیص قطعی دهد که حتما این افراد باید زیر نظر پزشک حجامت شوند.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: در برخی از روزهای سال مانند  15 و 30 ام ماه حجامت نباید انجام نشود؛ برخی از افراد که کم خونی و بیماری های حاد دارند حتما باید رعایت کرده و حجامت نکنند.

حاج محمدخانی همچنین گفت: ساعات اعتدالی مانند 8:30 تا 11:30 صبح زمان بسیار خوبی است که در فصول گرم حجامت انجام شود؛ البته باید دقت شود زمانی که هوا خیلی سرد یا گرم است حجامت انجام نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha