کد خبر 242008
۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۶

طبق تحقیقات میدانی خبرنگار «حیات» مشخص شد؛

دسترسی آسان جوانان به «ماریجوآنا»/ رتبه اول کشفیات موادمخدر مربوط به ایران است

دسترسی آسان جوانان به «ماریجوآنا»/ رتبه اول کشفیات موادمخدر مربوط به ایران است

مبارزه با پخش کنندگان مواد مخدر همواره در دستورکار مسئولان بوده است اما با این حال باید اقدامات جدی‌تری برای جلوگیری از گسترش مواد مخدری مثل ماریجوآنا صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، مبارزه با مواد مخدر یکی از اصلی‌ترین و پر چالش‌ترین اهداف کشور در سال‌های اخیر بوده است و افراد زیادی در این راه جان خود را از دست داده‌اند. اما موضوعی که نگران کننده بوده، مواد مخدری است که با اسم‌های خاص برای جوانان عادی شده‌اند و بازار این ماده مخدر روز به روز در بین جوانان و حتی نوجوانان داغ‌تر می‌شود.

طبق بررسی‌های میدانی خبرنگار اجتماعی حیات، دسترسی جوانان به مواد مخدری مثل، «ماشروم» و «ماریجوآنا» یا همان «گل» به قدری آسان شده است که هر شخصی بخواهد، می‌تواند به این مواد دسترسی پیدا کند، از طرفی قبح اعمال استعمال مواد مخدر مذکور بین جوانان از بین رفته است و معضلی دیگر این است که مصرف کنندگان این مواد مخدر اعتقادی به وابستگی این مواد را ندارند.

از طرفی دیگر با قانونی شدن استعمال و حمل و نقل ماریجوآنا در کشورهای غربی مثل اروگوئه، اسپانیا و برخی از ایالت‌های آمریکا، این سوال در ذهن افراد مطرح می‌شود که اگر این مواد خطرناک و مخدر است، پس چرا در برخی از کشورها مجاز است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که در هر صورت نباید فراموش کرد که این مواد، اعتیادآور هستند و به مرور باعث اختلالات فکری و ذهنی در مصرف کنندگان می‌شود. از عوارض های مصرف گل می‌توان به مواردی نظیر خشکی دهان، قرمزی چشم، یاوه گویی، توهم زایی، از بین رفتن تمرکز فکری، افزایش مشکلات قلبی و اختلال در صحبت کردن و برقراری ارتباط با سایر افراد اشاره کرد.

با این حال نباید تلاش و مبارزه با گسترش و پخش مواد مخدر را زیر سوال برد چرا که طبق آمار، ایران در رتبه اول کشفیات مواد مخدر ایستاده است.

اسکندر مومنی، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با حیات، با اشاره به مبارزه سراسری با مواد مخدر، عنوان کرد: برای جمهوری اسلامی ایران تفاوتی ندارد که مواد مخدر جوان ایرانی را آلوده کند یا جوان خارجی را، زیرا که معتقدیم امنیت یکپارچه است. تاکنون ۴ هزار پلیس مبارزه مواد مخدر، شهید و ۱۲ هزار نفر جانباز شده‌اند. بالاترین کشفیات مواد مخدر مربوط به ایران است.

در تازه‌ترین خبر نیز یک تن و ۶۳۵ کیلوگرم مواد افیونی در سیستان و بلوچستان کشف شد. 

سردار دوستعلی جلیلیان فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در این رابطه اظهار کرد: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر انتظامی استان و همچنین انتظامی های سراوان و خاش، با رصد اطلاعاتی و اقدامات تخصصی از فعالیت سوداگران مرگ و انتقال مواد افیونی مطلع و موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی ادامه داد: ماموران با اشراف اطلاعاتی این فعالیت را رصد و محموله ها در موقعیت و فرصت مناسب در سراوان و خاش هدف عملیاتی قرار دادند و مقدار یک تن و ۶۳۵ کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریک کشف شد.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: این عملیات‌ها تا انهدام کامل این باند قاچاق مواد مخدر ادامه دارد و مرکز فوریت‌های پلیسی، با شماره تلفن ۱۱۰ به صورت شبانه روزی، آماده دریافت گزارشات شهروندان است.

با این حال باید برخورد با پخش کنندگان مواد مخدر از جمله ماریجوآنا به‌صورت جدی‌تری باشد و همچنین اطلاع رسانی درباره آسیب‌ها و مخرب بودن این مواد توسط رسانه‌ها و نهادهای مربوطه بیشتر شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha