کد خبر 241961
۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

علی مطهری عنوان کرد؛

مشکلی به نام حجاب نداریم/ مخالف فیلترینگ فعلی هستیم

مشکلی به نام حجاب نداریم/ مخالف فیلترینگ فعلی هستیم

علی مطهری در رابطه با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی گفت: ما با این فیلترینگ موجود موافق نیستیم و فکر می‌کنیم این نوعی پایمال کردن حقوق مردم است.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، نشست خبری علی مطهری، سرلیست صدای ملت، امروز (دوشنبه ۷ اسفند) با حضور جمعی از اصحاب رسانه در دفتر خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

علی مطهری، گفت: شرایط امروز ما به‌خاطر حوادث سال‌های گذشته به گونه‌ای است که انتخابات پیش‌رو از اهمیت خاصی برخوردار است؛ این انتخابات و میزان مشارکت مردم حامل یک پیام برای خود ما و دنیا خواهد بود و شرایط منطقه به نحوی است که دنیای غرب و شرق نگاهی به ایران دارد و میزان مشارکت مردم می‌تواند در تصمیمات قدرت‌های جهانی اثرگذار باشد. 

وی افزود: همه‌ی ایران‌دوستان باید توجه ویژه‌ای به انتخابات داشته باشند و اساس برای ما، میزان مشارکت است.

مطهری در پاسخ به سوالی در رابطه با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی گفت: ما با این فیلترینگ موجود موافق نیستیم و فکر می‌کنیم این نوعی پایمال کردن حقوق مردم است. فلسفه فیلترینگ یکی برای مسائل اخلاقی و هم‌چنین مسائل امنیتی و سیاسی است. از نظر اخلاقی، آنچه در سکوهای خارجی وجود دارد به نوعی در سکوهای داخلی هم هست بنابراین بستن آنها به خاطر فقدان مفاسد اخلاقی توجیه‌پذیر نیست. 

وی ادامه داد: از نظر امنیتی هم اگر ما اعتماد مردم را به نظام جلب کنیم، نباید هراسی از مسائل امنیتی داشته باشیم و بخواهیم از طریق فیلتر کردن برخی سکوهای خارجی نگرانی خود را از اینکه اعتراضاتی در بستر این سکوها شکل بگیرد، مرتفع کنیم.

مطهری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم مبنی بر اینکه «شورای‌عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌گذار و مجلس هم قانون‌گذار است» گفت: فیلترینگ این سکوها توجیه درستی ندارد و ما به عنوان صدای ملت مخالف این هستیم و هرگونه تصمیم‌گیری درباره مسائل فضای مجازی باید توسط مجلس گرفته بشود. شوراهای خارج از مجلس حق قانونگذاری ندارند و صرفا می‌توانند سیاست‌گذار باشند. 

سرلیست صدای ملت در پاسخ به سوالی در رابطه با مسأله حجاب گفت: مسأله حجاب مسأله اصلی کشور ما نیست و اکثریت قاطع مردم ما به خاطر ایمان و اعتقاد به اسلام، پوشش اسلامی را رعایت می‌کنند و این موضوعی نخواهد بود که کشور را درگیر آن کنیم. نظام هم قائل بر سخت‌گیری در این مورد نیست و در ادارات و دبیرستان‌ها و غیره پوشش اسلامی به عنوان لباس فرم پذیرفته شده و همه رعایت می‌کنند ولی در خیابان نمی‌بینیم که سختگیری وجود داشته باشد و مشکلی به نام مشکل حجاب نداریم. 

وی افزود: به ندرت افرادی هستند که هنجارشکنی کنند و رفتارشان حاکی از بی‌حیایی باشد، پدیده بی‌حیایی را تقریبا در کشور نداریم و ملاک این است که فلسفه حجاب که عدم تحریک جامعه است، رعایت شود و پرده‌دری و بی‌حیایی وجود ندارد و کسی که جامعه را می‌نگرد، همین مهم را مشاهده می‌کند.

مطهری در پاسخ به سوالی دررابطه با برنامه‌های اقتصادی لیست صدای ملت گفت: مسئله اول در مدیریت اقتصادی این است که باید از کارشناسان درجه اول استفاده کنیم و افراد زبده را در حاشیه قرار ندهیم. مسئله دوم این است می‌بایست مسئله تحریم‌ها را حل کنیم و به دنبال رفع تحریم‌ها باشیم. 

سرلیست لیست صدای ملت در پاسخ به سوالی درخصوص موضع نامزدهای لیست متبوع خود دررابطه با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: در رابطه با سیاست خارجی من معتقدم که باید توازنی بین غرب و شرق ایجاد کنیم. چرا که در سال‌های اخیر ما بیشتر گرایش به شرق داشتیم و در دامن روسیه و چین افتادیم آن‌ها هم تا حدودی از اضطرار ما سواستفاده کردند. در حالی که سیاست کلی ما نه شرقی نه غربی است و باید موازنه منفی را بین دو بلوک شرق و غرب برقرار کنیم.

وی افزود: در رابطه با مسئله غزه و محور مقاومت هم ما سیاست مناسبی داشتیم و با بازوهای اجرایی که جمهوری اسلامی در طول ده‌ها سال فعالیت و تلاش در منطقه برای خود دست‌وپا کرده توانستیم هم به مردم غزه کمک کنیم و هم بهانه‌ای به دست آمریکا و اسرائیل برای آسیب زدن به کشور ندادیم.

مطهری در پاسخ به سوالاتی در رابطه با حمایت احتمالی برخی چهره‌های سیاسی همچون علی لاریجانی، حسن روحانی و محمدخاتمی از فهرست صدای ملت گفت: فهرست صدای ملت یک فهرست مستقل است و هیچ وابستگی‌ای به جریانات اصولگرا و اصلاح‌طلب ندارد. همچنین پیدایش این فهرست هم با مشورت این گروه‌ها نبوده و ما تاکنون با هیچ‌یک از این شخصیت‌های سیاسی جهت حمایت از لیستمان مذاکره نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی که دررابطه با پیش‌بینی مشارکت ۷۰ درصدی در انتخابات پیش‌رو مطرح شد گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که مشارکت در انتخابات پیش‌رو خیلی بالا نیست. البته احتمالا از دور قبل انتخابات مجلس مشارکت بیشتری خواهیم داشت اما بسیار بعید است که به ۷۰ درصد برسد.

مطهری در پاسخ به سوال خبرنگاری که از موضع لیست صدای ملت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری پرسیده بود گفت: در خصوص انتخابات مجلس خبرگان، تصمیم ما حمایت از لیست جامعه روحانیت مبارز تهران است. چرا که لیست این جامعه را معتدل‌تر می‌دانیم. اما این فقط درباره تهران است و نظری راجع به دیگر شهرها نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوالی دررابطه مذاکرات نامزدهای این لیست با برخی شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی تصریح کرد: ما با هیچ‌یک از شخصیت‌های سیاسی مطرح برای جلب حمایت‌شان به لیست‌مان  مذاکره‌ای نداشتیم اما برخی احزاب مثل حزب اعتدال و توسعه، حزب ندای ایرانیان، حزب کارگزاران سازندگی و ... از این لیست اعلام حمایت کرده‌اند.

مطهری در پاسخ به سوالی که در رابطه با توصیه وی به کسانی که قصد شرکت در انتخابات ندارند مطرح شده بود نیز گفت: امروز می‌توان تا حدودی به کسانی که رای ندادن را تبلیغ می‌کنند حق داد. چرا که دو انتخابات گذشته آن‌طور که باید رقابتی و آزاد نبود.

دلخوری‌هایی هم از حوادث سال گذشته وجود دارد؛ اما مسئله این است که راه‌حل این مسائل رای ندادن نیست و اگر به افراد معتدل و کاردان رای دهیم تا یک اقلیت معتدل و قدرتمند در مجلس به وجود بیاید می‌توان زمینه اصلاح را فراهم کرد.

وی ادامه داد: اینکه عده‌ای با رای ندادن در رویای خودشان می‌خواهند تغییر رژیم را در ایران رقم بزنند، قابل قبول و قابل تحقق نیست؛ چراکه مردم اصل نظام که با مجاهدت‌ها و تلاش‌های بسیار پابرجا مانده را قبول دارند و صرفا قائل به اصلاح هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha