کد خبر 241475
۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵

توافق هند و چین برای حفظ صلح در منطقه مرزی لدخ

توافق هند و چین برای حفظ صلح در منطقه مرزی لدخ

دهلی و پکن در بیست و یکمین دور گفت‌وگوها بر سر ادامه ارتباطات درباره خط کنترل واقعی که مرز دو کشور است، به توافق رسیدند.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ از تارنمای خبری روزنامه هیندو، هند و چین در بیست و یکمین مذاکرات خود در سطح فرماندهان عالی رتبه نظامی به توافقی برای جدایی کامل از خط کنترل واقعی (LAC) در شرق لدخ دست یافتند زیرا این اقدام برای بازگرداندن صلح در مناطق مرزی بسیار مهم است.

این نشست که روز دوشنبه ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) در نقطه ملاقات مرزی در منطقه لدخ برگزار شد، بر هدف جداسازی کامل در مناطق باقی مانده در امتداد خط کنترل واقعی (LAC) در شرق لدخ متمرکز بود.

هر دو کشور به حفظ ارتباط از طریق کانال های نظامی و دیپلماتیک متعهد شدند و بر ادامه تلاش ها برای حفظ صلح و آرامش در مناطق مرزی در این دوره موقت تاکید کردند؛ هدف از این تعهد جلوگیری از هر گونه تنش بیشتر در منطقه است.

در بیستمین دور از نشست فرماندهان سپاه هند و چین که اکتبر گذشته (آبان ۱۴۰۲) در نقطه ملاقات مرزی در طرف هند برگزار شد، بر حل و فصل مسائل باقی مانده در دو نقطه اصطکاک «دپسانگ» و «دمچوک» تاکید شده بود. در گفت‌وگوهای در حال انجام، هر دو طرف درباره پنج نقطه اصطکاک، از جمله «گالوان»، کرانه‌های شمالی و جنوبی «پانگونگ تسو»، و نقاط گشت زنی (PP) ۱۵ و ۱۷A در منطقه «گوگرا-چشمه‌های آب گرم»، به توافق رسیدند.

از زمان آغاز مذاکرات در سطح فرماندهی ارتش در سال ۲۰۲۰، هند به طور مداوم تاکید کرده است که عادی سازی روابط دوجانبه با چین به حل و فصل بن بست مرزی بستگی دارد، توافق اخیر نشان دهنده تلاش مستمر هر دو کشور برای کاهش تنش ها و یافتن راه حلی مسالمت آمیز در مناطق مرزی است.

چین و هند مرزهای طولانی دارند که در سال ۱۹۶۲ بر سر آن با یکدیگر جنگیدند، مسیر دقیق مرز که ارتفاع برخی از بخش‌های آن از سطح دریا بیش از ۴ هزار متر است، هنوز مشخص نشده است.

تاکنون چین و هند در زمینه حل مشکلات مرزی ۵ توافقنامه طی سال‌های ۱۹۹۳، ۱۹۹۶، ۲۰۰۵، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ امضا کرده‌اند اما این توافق‌نامه‌ها، به درگیری در منطقه پایان نداده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha