کد خبر 241439
۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹

پس از سفر ۳ روزه‌ به سریلانکا؛ امیرعبداللهیان‌ به ایران بازگشت

پس از سفر ۳ روزه‌ به سریلانکا؛ امیرعبداللهیان‌ به ایران بازگشت

وزیر امور خارجه کشورمان که به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود به این‌ کشور سفر کرده بود، روز چهارشنبه به تهران بازگشت.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ حسین امیرعبداللهیان‌ بعدازظهر دوشنبه ۳۰ بهمن ماه، در صدر هیاتی از وزارت امور خارجه و وزارت نیرو عازم کلمبو پایتخت تجاری سریلانکا شد.

وی در این سفر علاوه بر علی صبری وزیر خارجه، با دنیش‌ گوناواردانه‌ نخست‌وزیر و رانیل‌ ویکر مسینگه‌ رئیس‌ جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدارها، دو طرف درباره‌ مهم‌ترین مسائل دوجانبه‌ و راه‌های گسترش مناسبات فیمابین تهران- کلمبو در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی، فنی و مهندسی و مبادلات فناورانه‌ بحث و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان همچنین نشست خبری مشترکی با همتای سریلانکایی خود داشت که قدردانی از موضع‌گیری قاطع سریلانکا در پیوستن به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای توقف نسل‌کُشی و جنایات جنگی اسراییل در غزه‌ و حمایت از تلاش آفریقای جنوبی برای محاکمه رژیم صهیونیستی در محاکم بین المللی، تاکید بر حفظ امنیت دریایی در منطقه خلیج فارس و اقیانوس هند، گسترش روابط تهران - کلمبو و برنامه‌ریزی برای سفر آیت‌الله رئیسی برای سفر به سریلانکا در آینده‌ نزدیک و توسعه صنعت گردشگری بین دو کشور، مهم ترین محورهای آن بود.

وزیر امورخارجه در آخرین برنامه این سفر سه روزه که نخستین سفر وی به سریلانکا پس از تصدی وزارت امور خارجه بود، با سفیر، کارکنان سفارت و همچتین نهادهای ایرانی و شرکت فراب مستقر در سریلانکا در رزیدانس سفیر جمهوری اسلامی ایران در کلمبو دیدار کرد.

رؤسای جمهور ایران و سریلانکا نیز در سال جاری با یکدیگر دیدار کرده بودند؛ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه در هتل محل اقامتش با همتای سریلانکایی‌ خود دیدار و در گفت‌وگویی دوجانبه، تعاملات و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف را خوب اما ناکافی ارزیابی کرده بود.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین با اشاره به فراهم شدن بستر برای تقویت و ارتقای مناسبات تجاری فیمابین، بر ضرورت فعال‌تر شدن کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سریلانکا تأکید کرده‌ بود.

روابط دیپلماتیک بین ایران و سریلانکا پس از تغییر نام سابق این کشور که سیلان نام داشت، از سال ۱۹۶۱ از طریق سفارتخانه‌شان در اسلام‌ آباد پاکستان که نزدیک‌ترین محل سیلانی‌ها به خاک ایران بود آغاز شد و در سال ۱۹۹۰ سفارت سیلان در تهران گشوده شد؛ تهران نیز دفتر نمایندگی خود را در سال ۱۹۷۵ در کلمبو باز کرد و از آن سال تاکنون دو کشور روابط بسیار دوستانه‌ و همکاری‌های خوبی در عرصه‌های مختلف دارند.

در سال‌های اخیر، صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران به سریلانکا رونق چشمگیری‌ داشته و ایران علاوه بر ساخت پالایشگاه‌ و تامین سوخت آن، برق‌رسانی به روستاهای این کشور، سد و نیروگاه چندمنظوره‌ ۱۲۰ مگاواتی‌ ‌را در منطقه اوما اویا احداث کرده که به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و دومین پروژه مهندسی این کشور از جنبه حجم کار انجام شده،سرمایه‌گذاری‌ و بزرگی‌ست‌ که ارزش آن ۲.۵ میلیارد دلار است و از آن به‌عنوان شاهکار مهندسان ایرانی در صنعت سدسازی‌ یاد می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان، فرودگاه بین المللی باندرانایکه‌ کلمبو را با بدرقه علی دلخوش سفیر جمهوری اسلامی ایران و مقامات محلی به مقصد تهران ترک کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha