کد خبر 241369
۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸

رمضانی با حضور در غرفه «حیات» مطرح کرد؛

بهبود نرخ بیکاری در ۲ سال گذشته

بهبود نرخ بیکاری در ۲ سال گذشته

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال‌های گذشته به‌ویژه در ۲ سال اخیر، با توجه به آمار بازارهای داخل کشور، بهبودهایی را می‌توان در نرخ بیکاری مشاهده کرد.

طاها رمضانی مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مورد نرخ بیکاری در دو سال گذشته اظهار کرد: در سال‌های گذشته به‌ویژه در ۲ سال اخیر و با توجه به آمارهای ارائه شده، در بازارهای داخل کشور بهبودهایی را می‌توان در نرخ بیکاری مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه مهمترین مراجع آماری کشور در حوزه گزارش اشتغال، مرکز آمار ایران است که به‌طور فصلی آمارهای خود را ارائه می‌دهد، افزود: طبق اعلام مرکز آمار ایران، در پاییز ۱۴۰۲ نرخ بیکاری کشور به رقم ۷.۶ درصد رسید.

مدیرسیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در پاییز امسال به رقم ۱۱.۴ درصد رسیده، خاطرنشان کرد: البته هم در سال ۱۴۰۱ و هم در سه فصل اول سال ۱۴۰۲، شاهد کاهش نرخ بیکاری عمومی کشور و کاهش نرخ فارغ‌التحصیلان بودیم. اما نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان با نرخ بیکاری عمومی فاصله وجود دارد که نیازمند آن است که ما برای از بین بردن این فاصله و رساندن نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان  به رقم های پایین‌تر، سیاست‌گذاری ویژه‌ای انجام دهیم.

وی در ادامه در خصوص اشتغال فارغ‌التحصیلان و میزان مشارکت آنها در اقتصاد کشور، اینگونه گزارش داد: نرخ مشارکت عمومی فارغ‌التحصیلان  و اشتغال آنها در اقتصاد کشور بر اساس داده‌های مرکز آمار ۴۱.۵ درصد در کل کشور است اما این آمار برای فارغ‌التحصیلان متفاوت است.

رمضانی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، حدود ۵۰ درصد از فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی در سال ۱۴۰۱  وارد بازار کار شدند و نرخ بیکاری این مقطع حدود ۱۰ درصد بوده است. همچنین نرخ مشارکت کارشناسی ۴۸ درصد و نرخ بیکاری آنها ۱۵ درصد، نرخ مشارکت کارشناسی ارشد بالای ۶۸ درصد و نرخ بیکاری نزدیک به ۹ درصد بوده و نیز نرخ مشارکت فارغ‌التحصیلان بالای دکتری بالای ۷۰ درصد و نرخ بیکاری این مقطع، ۳ درصد بوده است. پس طبق آمارهای صادر شده، تقریبا در سال ۱۴۰۱  آمار ۵ هزار فارغ‌التحصیل دکتری فاقد شغل در کشور وجود داشت که وارد بازار کار شده و موفق به اشتغال نشدند.

وی اضافه کرد: نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان از نرخ بیکاری عمومی بیکاری کشور بالاتر است که یکی از دلایل آن نرخ مشارکت‌ بالاتر آنهاست. در این زمینه رسانه‌ها باید بر موضوع نرخ مشارکت فارغ‌التحصیلان با مخاطبان خود گفتگو داشته باشند زیرا وقتی بیش از ۷۰ درصد فارغ التحصیلان دکتری وارد بازار کار می‌شوند، یعنی این تعداد افراد برای یافتن شغل، امید دارند و وارد فعالیت‌های اقتصادی کشور می‌شوند.

مدیرسیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: بنابراین بالاتر بودن نرخ مشارکت فارغ‌التحصیلان یک موضوع مهم است که می‌بایست مورد توجه مردم قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha